Jag skulle behöva er hjälp. Jag pluggar just nu och är 22 år, Jag har mycket tid över efter att jag pluggar klart men vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Det känns som att jag kan använda min tid bättre. Därför undrar jag om ni har några förslag på vad jag kan göra för att tjäna pengar vid sidan av. Jag vill undvika vanliga jobb som McDonald’s (inget fel med det, men jag söker något som är mer för mig). Jag har en bra summa sparat på Avanza, men känner mig trött på att bara jobba för pengar. Jag vill starta något eget, kanske som en hobby, som kan gynna mig och min framtid. Har ni några råd?
Jag undrar om ni har några konkreta tips eller idéer som ni själva haft tidigare men kanske aldrig haft tid att genomföra? Det kan vara något som ni tror är värt att jobba på eller utforska vidare. Jag letar efter något som kan passa mig och som jag kan bygga på vid sidan av mina studier, kanske något som ni anser har potential men som ni inte har hunnit förverkliga.
Förstår inte frågan alls. Att ha en massa dötid som potentiellt vore möjligt att göra något av är normalt. Väldigt många har det. Att göra olika “generiska” saker är möjligt. Det finns en uppsjö sådana varianter. Om du sedan vill att det ska vara något mer utvecklande som bygger på egen talang, intressen etc. så är det ju något du behöver skapa själv. Att någon annan skulle kunna tala om för dig vad det ska vara är en rejält konstig idé.
Jag har själv haft en mängd olika projekt som ligger i den genre du pratar om. Det har oftast handlat om saker som gränsat till egna hobbies. När jag besökt loppisar har jag kollat av olika kategorier prylar som jag kan bra, helt enkelt för att jag är intresserad av dem. Då har jag samtidigt köpt upp saker som jag sett ekonomisk potential i och tjänat pengar på det. Det har förstås inte gett några väsentliga pengar men ändå bidragit till att finansiera hobbyn i sig.
Om du vill ha ett extrajobb som är utvecklande skulle jag försöka börja i samma tråd som jag skissar på ovan. Jag menar att du t.ex. är bra på att spela tennis. Att då börja med en karriär som tränare i tennis för ungdomar kan säkert ge bättre timlön än McDonalds. Spela instrument är en annan liknande grej. Ofta behöver man inte vara “duktig på riktigt” för att kunna göra sådana här saker. Att hyra in en professionell lärare i musik eller sport kostar mycket per timme. Att jobba upp sig från nivå noll till nivån där den professionell lärare kan göra skillnad tar mycket tid. Att då försöka fylla den nischen skulle säkert kunna fungera. Säkert behöver du vara väldigt billig från början, just för att du så att säga lär dig rollen parallellt med att du utför uppdraget. Att det kan gå att hitta kunder tvivlar jag annars inte på.
Jag fick för några år sedan ett uppdrag av en kollega att hjälpa hennes dotter med förberedelser för att klara ett intagningsprov hon skulle göra. Kollegan hade uppenbarligen tänkt sig att jag skulle vara duktig på ämnet i fråga. Det var väl lite si och så med det men jag ville inte göra henne besviken. Jag träffade hennes dotter några gånger och vi tog oss igenom hennes uppgifter. Jag mindes inte allt så bra från skoltiden men uppgifterna var av hanterbar karaktär. Det fanns ju instruktioner i boken så jag läste dem och förklarade allt så bra jag kunde. Dottern verkade nöjd och klarade också provet senare. Det kändes bra att få höra det.
Jag skulle vilja slå ett slag för att engagera sig i studentföreningar, när jag var klarpluggad så upplevde jag det som att många av mina studiekamrater fick jobb via kontakter de redan skapat på universitetet.
Har du gott om tid över och inte redan gör det, så träna! Kommer lägga en väldigt bra grund för din framtid. Vill du bli mellanchef eller säljare i framtiden så kan du ju passa på att lära dig golf nu när det kanske finns studentrabatter, där har du en hobby som kan hjälpa dig i karriären i framtiden.
Om du pluggar något relaterat till programmering, så engagera dig i något öppet-källkod-projekt, alltid bra att ha på CV:t. Eller starta en firma som gör hemsidor åt pizzerior och småskaliga hantverkare med egna firmor.
Lära sig fixa och mecka är alltid bra, så slipper du lägga hundratusentals kronor på hantverkare senare i livet. Kolla om du har ett lokalt Makerspace, där finns också gott om inspiration!
Jag kan verkligen rekommendera att engagera sig i studentföreningar. Har själv erfarenhet av flertalet och det har vidgat mina kunskaper markant, man lär sig även mycket mjuka värden när man behöver samarbeta med personer under olika omständigheter.
Den största anledningen till att gå med i en studentförening är alla kontakter man får. Man får en bra bandbredd på personer man kan kontakta i näringslivet. Sen är det lätt att få vänner där med, många av mina närmaste vänner träffade jag via föreningar.
Jag läste Civ ing i IndEk vilket var ganska tidskrävande pga den höga andelen casestudier. Parallelt tryckte jag mig igenom en civ ek vilket kom lite på köpet eftersom det var plättlätt i jämförelse.
Om jag vore du och hade oceaner av tid hade jag funderat på:
Tränar jag så mycket jag kan och orkar?
Kan jag läsa något kompletterande på universitetet som ökar min attraktionskraft på arbetsmarknaden?
Har jag något särintresse eller kunskap som går att omvandla från hobby till inkomst?
Jag tänker att man borde göra det som bygger på ens egna styrkor. För någon som är naturligt social och lätt bygger kontakter är det givna att bygga ett stort socialt nätverk. För någon som inte gillar sådant är det bättre att satsa på något som passar den egna läggningen. Man kan förstås tänka att man ska gå utanför sin comfort-zone och den vägen utveckla sig. Det kan vara korrekt i någon mening men om målet är att nå resultat är det sannolikt inte rätt väg.
Jag hade aldrig pluggat klart/hade inte tid över när jag pluggade men ägnade mig ändå åt
Studentföreningar, som många redan nämnt. Åt enorma mängder tid, men var extremt kul. Jag är inte så intresserad av “nätverk”, det låter så kallt och kalkylerande. Men träffade en massa folk som jag gillade och hade trevligt med där och då, vissa (ganska få) höll jag kontakten med sen också.
Pluggade extra vid sidan av, endast baserat på intresse. Ett språk jag gillar, kvällstid, på annat universitet. Skönt att få använda andra delar av hjärnan och träffa folk som eeeh inte var från teknisk högskola
Jobbade, med ett sånt där vanligt extrajobb som du pratar om - gymreceptionist. Också en perfekt strösyssla för att få prata lite med människor, göra lite konkret nytta (skrubba ett löpband istället för att lösa en integral), känna sig uppskattad. Fick nyttig erfarenhet av servicebranchen och träffade massor av intressanta människor i alla åldrar
När jag pluggade la jag mestadelen av min tid på saker som inte var relaterade till universitetet. De erfarenheterna var långt mycket mer värdefulla än det jag lärde mig “i skolbänken”. Några exempel:
Läste en massa (inte kurslitteratur).
Engagerade mig i diverse organisationer.
Var på konferenser. Högt och lågt. Lärde känna en massa eventarrangörer och fick därför gå gratis, eller så volontärade jag.
Gick på diverse andra lokala event för att lära känna människor som var intresserade av samma saker som jag.
Började producera media. Först själv, och sedan i samarbete med andra. Det var det som ledde till att jag började jobba med Jan (tillsammans med att vi blev ihopkopplade av
De grejerna (iallafall engagemanget i andra organisationer och mediaproduktionen) ledde till att jag och Jan blev ihopkopplade och började jobba ihop.
Hundvakt. Låter kanske banalt, men det är rätt trevligt. Priserna varierar från någon hundring till flera hundra per hund. Annonsera via lokala facebook-grupper för sådant.
Om det är pengar här och nu du är ute efter, alltså.