Jag skulle behöva er hjälp. Jag pluggar just nu och är 22 år, Jag har mycket tid över efter att jag pluggar klart men vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Det känns som att jag kan använda min tid bättre. Därför undrar jag om ni har några förslag på vad jag kan göra för att tjäna pengar vid sidan av. Jag vill undvika vanliga jobb som McDonald’s (inget fel med det, men jag söker något som är mer för mig). Jag har en bra summa sparat på Avanza, men känner mig trött på att bara jobba för pengar. Jag vill starta något eget, kanske som en hobby, som kan gynna mig och min framtid. Har ni några råd?
Jag undrar om ni har några konkreta tips eller idéer som ni själva haft tidigare men kanske aldrig haft tid att genomföra? Det kan vara något som ni tror är värt att jobba på eller utforska vidare. Jag letar efter något som kan passa mig och som jag kan bygga på vid sidan av mina studier, kanske något som ni anser har potential men som ni inte har hunnit förverkliga.
Förstår inte frågan alls. Att ha en massa dötid som potentiellt vore möjligt att göra något av är normalt. Väldigt många har det. Att göra olika “generiska” saker är möjligt. Det finns en uppsjö sådana varianter. Om du sedan vill att det ska vara något mer utvecklande som bygger på egen talang, intressen etc. så är det ju något du behöver skapa själv. Att någon annan skulle kunna tala om för dig vad det ska vara är en rejält konstig idé.
Jag har själv haft en mängd olika projekt som ligger i den genre du pratar om. Det har oftast handlat om saker som gränsat till egna hobbies. När jag besökt loppisar har jag kollat av olika kategorier prylar som jag kan bra, helt enkelt för att jag är intresserad av dem. Då har jag samtidigt köpt upp saker som jag sett ekonomisk potential i och tjänat pengar på det. Det har förstås inte gett några väsentliga pengar men ändå bidragit till att finansiera hobbyn i sig.