Finns det ett behov av billig oexaminerad programmerare?

Hej!

Jag studerar just nu en civilingenjörsutbildning på ett bra universitet i Sverige, jag upplever mig själv att ha relativt bra förståelse för en hel del språk så som python, java, html, C, SQL, mfl.

Så min fråga till er är egentligen, finns det ett behov av en billig konsult som kanske inte är den bästa och mest erfarna men som är driven, ambitiös och kan ta sig ann vilken arbetsuppgift som helst?

Edit:
Planen är att fortsätta studera som vanligt men att driva eget bolag 1-2 dagar i veckan.

Antagligen rätt så mycket ja.

Men jag skulle avråda dig från att hoppa av skolan ändå… snarare om du orkar. Starta egen liten konsultlåda medans du pluggar!

Helt enkelt är svaret “why not both?” på frågan om du ska plugga färdigt eller jobba.

Sjukt lärorikt att driva bolag och dessutom behöver du inte fakturera hela tiden för att klara kassaflödet.

Kanske var otydligt beskrivet av mig men planen är definitivt att studera vidare men min tanke var att kanske avsätta 1-2 dagar i veckan för att arbeta och lära sig mer!

Hur skulle du rekommendera att man bygger upp sin kundbas från att i princip ha obefintliga kontakter i denna branschen?

Det finns säkert ett behov, men det gäller att hitta det. Jag jobbar själv på konsultbolag idag, och vi hade inte tagit in en sådan profil. Det kan däremot vara annorlunda att gå direkt mot ett produktbolag. I synnerhet de som kan tänka sig att av kostnadsskäl outsource:a till låglöneländer. De tar nog lika gärna en svensk till samma pris.

Men som föregående skrev, hoppa inte av studierna. Jag körde egen konsultfirma under min studietid där jag jobbade när jag hade tid. Jag fick jobb direkt efter examen eftersom jag kunde visa på 2-3 års erfarenhet redan från dag ett.

En annan tanke vore att leta upp mindre företag. Företag som inte skulle ha råd att ha en person på heltid som jobbar med detta. Kanske har de någon hemsida som behöver uppdateras bara ibland eller så. Kanske behöver någon webshopp hjälp med att byta till en nyare version av något plugin eller så. Den typen av kunder skulle vi som storbolag inte ta. Det är för mycket overhead och dålig beläggning på det.

Om du bor i BRF, erbjud dig att fixa hemsidan till dem för en billig peng. När du gjort det, sälj in den redan färdigutvecklade lösningen med mindre modifikationer till en annan :wink:

Finns det någon liten verkstad i närheten? De har ofta kassa hemsidor. Bygg en bokningssida åt dem. Repeat.

2 gillningar

Tack för bra tips!

Som sagt ovan planen är helt klart att studera vidare men jobba 1-2 dagar i veckan precis som du beskriver.

Har också tänkt tanken att webbutveckling borde vara relativt enkelt att komma igång med, jag har också klurat lite på det med produktbolag men det verkar relativt svårt att sälja in sig själv som oerfaren egen konsult, dessutom när man endast kan jobba 1-2 dagar i veckan men man kanske borde höra av sig till lite olika och kolla läget!

ja såklart det finns behov av juniora personer :slight_smile: kanske är lite svårare att hitta ett uppdrag som matchar din tänkta arbets % :slight_smile:

Vi brukar anställa juniora som antingen har gått färdigt ett kandidat eller magisterprogram av relevant sort, eller frilansare med en diger portfölj med uppdrag/projekt att visa upp. Man ska ju funka i arbetslivet också, och många ungtuppar har massor med energi och är snabba på att lära sig, men med bristande förståelse för kunder och deras situation.

Att du finns tillgänglig på heltid är nog ett måste för de allra flesta. Ofta brukar det vara “experter” som kan diktera sina arbetstider på det sättet, eller om du kan göra något uppdrag åt en kompis.

Jag hade nog istället lagt tiden på att göra en massa “samples”, dvs applikationer du själv gjort som du kan visa upp vid en anställningsintervju.

/

4 gillningar

Henrik79 har en väldigt bra poäng, det är bättre att du bygger upp en “profil” på dina två dagar i veckan och på så sätt breddar din portfölj medans du studerar, även om jag fattar att vu vill ha lite extra kapital under studietiden.

1 gillning

Skitbra tänkt. Jag hade tyckt du var mycket mer intressant som junior om jag hade dig i en intervju.

Utmaningen är egentligen att du just är junior och att du inte har erfarenhet av produktionssystem. Normalt hade vi satt dig med någon i teamet för att du skall lära dig hands on genom att sitta med någon erfaren. utmaningen är att du då är så junior att det blir svårt att få igång dig.

Kan du inte bara pröva att ta uppdrag på fiber? Obs att dom kunskaperna du nämner är lite generella, och så är det när man är rakt ut från skolan. Det skulle ge dig mycket att bara få lite erfarenhet.

1 gillning

Tack för tipset! Har sedan tidigare utvecklat ett par applikationer, en mängd med diverse leetcodeproblem för att finslipa kvaliteten på koden och även ett enstaka som används “skarpt” hos en tidigare arbetsgivare. Men ska absolut försöka utveckla fler “samples”, förstår det värderas högt hos arbetsgivare!

1 gillning

Kan definitivt förstå det kan vara en rejäl utmaning att sätta sig in i produktionssystem som helt grön och endast på deltid.

Vad innebär att ta uppdrag på fiber?

Ja de är helt klart generella, min poäng var mest att jag hade kunnat tänka mig vilket område som helst från databaser till webbutveckling. Även fast jag självklart är mycket bättre och mer erfaren på vissa grejer och har såklart också preferenser, men känner att jag inte är i någon position att vara kräsen :laughing:

Engagera dig inom open source communityn, bidra med kod och annat, skapa egna projekt under ditt eget namn. Detta är inte så läskigt som man kan tro, eller svårt eller stort. Det finns alltid små luckor här och där att fylla igen. Delta i diskussioner på nätet och skapa dig ett “namn” inom open source communityn.

Har du detta att visa upp efter utbildningen skulle jag anställa dig direkt, det visar på ett engagemang och jag kommer veta att du har gått utanför ramarna för din utbildning.

Detta är även en inkörsport till att arbeta extra under tiden du studerar.

Vad gäller arbete så kanske du inte behöver driva eget utan kan hoppa in hos några, en mindre firma som behöver lite hjälp. Försök kolla upp i din närhet vilka småfirmor det finns, hostingfirmor och liknande där du kan gå in och arbeta 1-2 dagar i veckan för en billig peng. Här kommer du lära dig mer varje dag än en månads studier.

3 gillningar

Vad spelar titel för roll?
Lär du dig entreprenörskap så kan du komma långt även som autodidakt.

Blev lite auto correct där. Fiverr.com tänkte jag på.

1 gillning

En programmerare i indien kan kosta 50-150 Kr i timmen och då anser de sig ha 15-års erfarenhet när de inte ens vet hur man knyter skorna eller skapar en signatur i outlook.

Skulle alla gånger ta en svensk junior för en indisk “senior” men det är väl där nånstans lönen ligger på McDonalds så att göra det för att dryga ut kassan är nog fel (vet inte om du tänkt det heller)

Att skaffa arbetslivserfarenhet tidigt är helt rätt tänk och behovet finns. Om du inte vill starta bolag kan du ju använda någon “gigconomy” tjänst så du kan fakturera utan att företaget behöver timanställa dig (ditt CV kommer se lika bra ut oavsett)

Jepp, behovet finns. Jag har haft många bolag där jag tagit in just sådana som dig.

2 gillningar

Hej!
Möjligtvis om du kan hitta några små privata uppdrag, typ hemsidor. Vi har ofta många sökande på våra juniora tjänster. De har i regel tagit examen med. Jag jobbar statligt idag, men kan inte se att man skulle ta in dig på etablerade privata ställen heller.

Mitt förslag:
Stärk dig i det du vill jobba med. I första hand egna projekt och open source. Finns en hel del gratismaterial och gratiscertifieringar som är meriterande med. Annars lägger du tiden på något som du tycker är roligt och tar dig igenom din utbildning. Den är nog meriterande på marknaden.

Kul att du har fattat tycke för programmering och lycka till! :blush::+1:

2 gillningar

Hej, jag hade några kurskamrater som konsultade på We know IT under studietiden, ungefär på det sätt du beskriver. De inriktar sig just på studenter och nyexade, så det kan vara värt att kolla också.

2 gillningar

Jag skulle höra med Nexer också… Har haft juniorer därifrån. Unga med extra driv att lära sig är alltid ett plus. En deltidsarbetare kan ju lätt omvandlas till en produktiv full timer.
Har du funderat på att göra en internship?

Jag jobbade själv extra och sedermera full tid + studier allra sista tiden. Gäller bara att hitta rätt extrajobb.

Jag dubblade nästan min lön när jag gick från extrajobb till fast anställd, bägge innan examen.

Det var däremot ett jävla slit där ett tag med både jobb på 50-100% och studier…

Min upplevelse var att det ibland dök upp jobbannonser etc för studenter via skolans/studentkårens kanaler eller att någon man kände i skolan hade något extrajobb där det behövdes mer folk

1 gillning

Det är väl inte ovanligt att flippa burgare som extrakneg när man pluggar? Om man kan dryga ut kassan på samma nivå samtidigt som man får arbetslivserfarenhet inom sitt område istället är det väl en win-win.

1 gillning