Finns det ett behov av billig oexaminerad programmerare?

Hej!

Jag studerar just nu en civilingenjörsutbildning på ett bra universitet i Sverige, jag upplever mig själv att ha relativt bra förståelse för en hel del språk så som python, java, html, C, SQL, mfl.

Så min fråga till er är egentligen, finns det ett behov av en billig konsult som kanske inte är den bästa och mest erfarna men som är driven, ambitiös och kan ta sig ann vilken arbetsuppgift som helst?

Edit:
Planen är att fortsätta studera som vanligt men att driva eget bolag 1-2 dagar i veckan.

Antagligen rätt så mycket ja.

Men jag skulle avråda dig från att hoppa av skolan ändå… snarare om du orkar. Starta egen liten konsultlåda medans du pluggar!

Helt enkelt är svaret “why not both?” på frågan om du ska plugga färdigt eller jobba.

Sjukt lärorikt att driva bolag och dessutom behöver du inte fakturera hela tiden för att klara kassaflödet.

Kanske var otydligt beskrivet av mig men planen är definitivt att studera vidare men min tanke var att kanske avsätta 1-2 dagar i veckan för att arbeta och lära sig mer!

Hur skulle du rekommendera att man bygger upp sin kundbas från att i princip ha obefintliga kontakter i denna branschen?

Det finns säkert ett behov, men det gäller att hitta det. Jag jobbar själv på konsultbolag idag, och vi hade inte tagit in en sådan profil. Det kan däremot vara annorlunda att gå direkt mot ett produktbolag. I synnerhet de som kan tänka sig att av kostnadsskäl outsource:a till låglöneländer. De tar nog lika gärna en svensk till samma pris.

Men som föregående skrev, hoppa inte av studierna. Jag körde egen konsultfirma under min studietid där jag jobbade när jag hade tid. Jag fick jobb direkt efter examen eftersom jag kunde visa på 2-3 års erfarenhet redan från dag ett.