Jag funderar över möjligheten att dela konto med min sambo på någon betaltjänst för ljudböcker. Detta skulle bygga på följande förutsättningar:
Jag använder tjänsten när jag promenerar till och från jobbet. Det är mer eller mindre fasta tider.
Min sambo disponerar kontot övrig tid.
Eftersom min sambo är student för närvarande skulle hon kunna prenumerera till hyggligt pris. Förutsättningarna för att detta skulle fungera hyggligt är att:
Det går att använda samma konto från två mobila enheter. Det borde normalt fungera.
Det går att läsa mer än en bok åt gången. Min sambo väljer sin bok när hon loggar in och fortsätter med den och vice versa.
Är det någon som provat detta och vet om det fungerar? Jag vill helst inte köpa ett abonnemang och chansa.
Jag och hustrun delar Storytel och det funkar så länge vi inte vill lyssna samtidigt. Det gäller dock att dubbelkolla så man startar sin ”egen” bok och inte den andres, då har det hänt att man sabbat lite för den andre.
Jag skulle i stället säga att det inte fungerar upplevandemässigt, inte om man vill upptäcka böcker via tjänsten i stället för att:
Person A vet att den vill lyssna på bok X, lyssnar på den från början till slut och sedan vet vad den vill lyssna på härnäst
Person B vet att den vill lyssna på bok Y, lyssnar på den från början till slut och sedan vet vad den vill lyssna på härnäst
Jag har bara erfarenheter från Storytel utav de som har nämnts. Att dela via Audible fungerar däremot utmärkt.
Familjekonto hos Storytel löser problemet dock. För mig som helst lyssnar på engelska böcker så är Storytel väldigt begränsad. Inte ens den senaste Jack Reacher boken finns på engelska, utan bara på svenska. Däremot är erbjudandet väldigt attraktivt och växla mellan Storytel Reader och ljudbok fungerar nästan lika bra som Kindles Whispersync for Voice. Skillnaden med att använda Audible är ju att man “äger” böckerna för evigt även om man säger upp abonnemanget, hos Storytel är det ju pay for ever.
För oss handlar frågan främst om att lyssna på konkreta böcker som vi har koll på sedan innan. Det handlar inte om “genre-litteratur” utan om dokumentärböcker av rysk politik och liknande. Det finns ett begränsat antal sådana böcker så utbudet lär ta slut med tiden, så att säga.
Jag och min fru delar på BookBeat. Vet inte riktigt vad det är med Storytel men gillar inte det. Jag har laddat ner 10 böcker på min telefon och har således bestämt vad jag ska lyssna på.
Det är rätt ofta vi vill lyssna exakt samtidigt. Då stänger av wifi och mobilsurf, då vet inte bookbeat att jag lyssnar. Min fru kan lyssna på vad hon vill och hon lyssnar kanske på 3-4 böcker åt gången.
Denna metod borde funka hos alla leverantörer som erbjuder offline-lyssning.
Hej, jag vill bara poängtera att det går att dela konto på rätt sätt på bland annat, Storytel som har familjeabonemang, det går att läsa mer här om det.
Och även Nextory har möjlighet att betala för flera användare, läs mer här om det.
Är du osäker på om en viss tjänst har möjlighet för flera användare på samma konto, kontakta respektive tjänsts kundtjänst för mer information.
RikaTillsammans uppmuntrar inte på något sätt att olovligen dela på tjänster där grundkravet är att varje användare har ett eget konto alt. ett familjeabonnemang.
Jag tycker inte att frågan om delat konto för icke-samtidig lyssning, som frågan handlade om, är kontroversiell. Det är kanske inte meningen att man ska göra så men det fungerar och det är inte olagligt. Att göra det för samtidig lyssning är mer diskutabelt men det är ett behov som jag själv inte har.
En av aspekterna av internet är att möjligheten att hitta ”kryphål” gällande användningen av olika tjänster är stort. Jag brukar exempelvis själv använda flera olika konton hos olika tjänster och butiker för att kunna utnyttja bra rabatter 2-3 gånger istället för bara en gång (som är det som gäller enligt reglerna). Jag är heller inte ensam om att göra på det sättet. Ofta får man erbjudanden om att ”komma tillbaka som kund” efter en tid. Dessa erbjudanden kan vara riktigt bra, bättre än ”normala” rabatter. Om man alternerar mellan några konton kan man hålla sig med bra rabatter hela tiden. Vi har exempelvis gjort så tidigare hos Linas matkasse.
Om butikerna vill kan de begränsa ”fuskandet”. Det är förknippat med kostnader men det går. Att jag eller andra tipsar om ”kryphål” ser jag inte som någon stor fråga. Skulle användningen av ett visst kryphål bli stort får vi samtidigt räkna med att det kommer att stängas. På det sättet är tipsandet om kryphål kontraproduktivt. Risken att min smarta metod kommer att upphöra att fungera är uppenbar.
Butiker och tjänster får ta ansvar för användningen av sina sajter och appar själva. Det är inte rimligt att ha någon sorts censur för tipsande. Däremot är saker som är potentiellt eller sannolikt olagliga inte bra att uppmuntra. Där borde gränsen gå.