Spartips: Rulla dina strömningsabonnemang. Månad 1 Netflix, 2 Viaplay, 3 Disney+, 4 Amazon Prime Video, 5 HBO, 6 CMORE, 7 Netflix etc

Ett spartips jag tänkte vi kunde diskutera.

Man inför en rullande modell. Istället för att ha alla olika företag samtidigt, har man en streamingtjänst i 1-3 månader, sedan byter man vidare. Då kommer man åt mycket nytt bra material, samtidigt som man håller ner kostnaderna till ett abonnemang.

Månad 1 Netflix, 2 Viaplay, 3 Disney+, 4 Amazon Prime Video, 5 HBO, 6 CMORE, 7 Netflix etc

Det skall bli intressant att se om streamingföretagen inför några regler för att stävja detta. T.ex. uppsägningstider, eller att de snabbare raderar dina inställningar, idag görs det efter 10 månader på Netflix.

En bra idé?

Personligen känner jag mig mer bunden till Spotify, det är mer en del av min vardagsrutin, och så mycket mer vikt finns vid alla likes och spellistor etc.

Så Spotify är mer sticky än videoströmningstjänster som Netflix, som man mest sätter på om man vill se något kul en timme, håller ni med?

Bakgrundsinformation:

Marknadsandelar Sverige
1. Netflix: 25 procent
2. Disney Plus: 16 procent
3. HBO Nordic: 15 procent
4. Viaplay: 13 procent
5. Amazon Prime Video: 10 procent
6. C More: 7 procent

Övriga tjänster, däribland Discovery Plus, Paramount Plus och Apple TV Plus, har en sammanlagd andel på 14 procent.

Jag vet inte hur de räknar om någon har fler abonnemang.

Det här är de mest populära strömningstjänsterna i Sverige - M3

5 gillningar

Vi gör ungefär så. Vi brukar ha 1 eller 2 tjänster åt gången. Lite beroende på vad vi tittar på, vilka nya säsonger som släppts, om det är något intressant sportevenemang osv. Om man vill se på en tjänst man inte har just då tar det typ 1 minut att aktivera tjänsten eftersom betalningsinfo redan finns. Vi tog nog inget särskilt beslut att göra så av ekonomiska skäl, det bara blev så.

Spotify är enda vi har hela tiden.

1 gillning

HBO Nordic i listan ovanför byter ju namn till HBO Max, med erbjudandet 50% rabatt “livet ut”. Dock enbart för nya kunder, vilket är irriterande. Att säga upp sitt abonnemang för att sedan registrera sig med en annan e-mail ska enligt uppgift fungera. Kan vara värt det: 89 kr blir priset för gamla kunder, 44 kr för nya.

4 gillningar

Vi delar istället konton med vänner och familj så betalar inte mer än runt 20kr per tjänst istället. Men använder inte strömmningstjänster för video så mycket. Tycker det är för dålig bild och utbud tyvärr.

3 gillningar

Du kan även byta e-post på nuvarande gamla konto, säga upp och sedan regga med gamla igen.

Eller använda en annan e-mail. T ex 10 minute mail eller använda alias med t ex google. Säg att du har hej@gmail.com

så kan du registrera dig hos hbo max med:

hej+hbomax@gmail.com

Vi tog en paus från Netflix i ett år när Disney plus kom, men gick tillbaka till Netflix nu igen när abonnemanget gick ut. Vi provade också hbo och har Apple plus, men faller alltid tillbaka till Netflix. Men ffa är det nog för att vi har barn och att de gillar programutbudet på netflix bäst. Min poäng är att det fungerar med rullande, men om vi hade gjort det hade vi stoppat in Netflix mellan varje annan streamingtjänst.

Vi har nappat på detta. 40 kr för hela HBOs katalog är sjuk prisvärt!

Samma strategi kan testas med färdiga matkassar. Linas, ICAs, citygross, hello fresh osv osv…

Funkar med tidningen också, grannen och jag turas om att ta 6 månaders erbjudande som dyker ner i brevlådan en gång i halvåret. Så istället för 2500kr om året går det på 4-500kr.

3 gillningar

Hinner knappt tittat på Netflix tillräckligt för att ”gå plus” :joy: men absolut ett bra spartips :+1:

Detta med livstid rabatt låter som ett vapen emot, eller snarare lockelse till, de som kör rullande abonnemang!

Precis som vilket försäkringsbolag som helst. Man måste byta hela tiden för att få bra pris.

Ja, men här skall man ju få behålla rabatten. På försäkringsbolag är det ju billigt ett år, sedan drar de upp avgiften.

Ja, jag menar mest att trogna kunder inte belönas.

1 gillning

Att dela konto på det sättet är ju troligtvis emot tjänsternas regler; jag trodde att de vidtagit åtgärder för att komma åt delade abonnemang, men ni har alltså inte haft några problem med det på någon strömningstjänst?

Du måste ha höga krav på bildkvalitet? Jag tror man på vissa tjänster kan betala extra för att få bättre bild.

Skulle inte man/någon kunna starta en online/moln tjänst där man ”spelar” in det man vill se på sin tjänst? Tex man väljer ut några serier på Netflix. Loggar in på molntjjänsten och ”spelar in” från sitt Netflix konto. Man kunde sedan avsluta sitt Netflix kontonummer några månader medans man det på sitt ”inspelade” material.

Skulle det fungera eller får man inte ”spela in” från en streamingmetoder tjänst? Förstår att exempelvis Netflix inte tycker det, men vad säger lagen?

Jag vill minnas att man får spela in filmer/serier från tv men inte kopiera en hyrd dvd. Vad räknas en streamingtjänst som?

Ja de vill ju inte att man gör det men vad är det värsta som kan hända? Ens konto stängs ner.

Alltså även 4k på Netflix (som anses vara bäst) är ändå hårt komprimerat ner till runt 15Mbs när äkta 4k är runt 100 Mbs. Låg bitrate märks väldigt tydligt tyvärr. Och inget atmos utan enbart digital +.

Tekniskt sett helt möjligt, troligtvis mycket svårt ur upphovsrättsskäl. Det fanns / finns i USA ett tag en tjänst där man kunde be dem spela in vanliga marksända tv-program, och sedan logga in som med netflix och titta. Jag har för mig de var tvungna att ha en tv-mottagare per kund.

Ja, de lär stänga av kontot. Men ni har alltså inte stött på några problem vad gäller någon av tjänsterna? Har ni något schema för att inte starta strömningar samtidigt, med samma tjänst och konto?

Har ni samma operatör och bor ni på samma geografiska plats?

Det är väl sådana parametrar de kan kolla tänker jag. Men jag är förvånad att de inte har bättre koll, eller väljer att inte ha det.

Vi bor i samma by. Många tjänster (om inte alla?) har ju numera profiler och tillåter 2-3 streams samtidigt. Har väl gjort detta i 5-6 år utan problem. Men en vi delar med bor 50 mil bort och det funkar än.