TV-abonnemang - hur ska man tänka?

Jag sitter idag med ett abonnemang på Netflix. Det har fungerat bra överlag men jag tänker samtidigt att det ju finns andra alternativ. Framför allt finns det andra alternativ som är billigare. Tidigare har jag haft en idé om att byta mellan olika leverantörer typ en gång i halvåret men av olika skäl har vi aldrig kommit igång med det. Jag uppfattar samtidigt att de olika erbjudandena verkar vara inriktade på att man ska ha abonnemang på tillsvidare-basis, alltså inte köra varianten att byta abonnemang regelbundet.

Vi tittar krasst sett inte jättemycket på TV så någon logik i att ha flera parallella abonnemang ser jag inte. Det viktiga är att ha ett rejält utbud av serier, dokumentärer och barnprogram. Vanliga TV-program tittar vi i princip inte på alls. Något sportutbud behöver vi inte heller.

Är det någon som har någon idé om ett konkret alternativ (en specifik tjänst), en strategi för att kombinera tjänster eller någon sajt som jag skulle kunna använda för att “optimera” valet. En sådan sajt skulle i den bästa av världar låta mig kryssa i intresserutor (zombies, WWII, SF, erotik etc.). Sedan skulle jag få upp en lista på vad respektive leverantör har i sitt utbud i de genrerna. Jag skulle då kunna titta på vilka recensioner dessa serier har fått och bedöma om det kan vara värt att byta till den leverantören en period för att riva av alla dessa serier och filmer.

Mitt huvudfokus när det gäller TV-tjänst är att det ska vara billigt. SVT-play räcker en bra bit men något mer behövs. Att betala för t.ex. “super-upplösning” eller liknande har jag inget intresse av. Det enda jag skulle kunna tänka mig betala extra för vore kulturprogram av olika slag.

Du har ju ett dyrt tvångsabonnemang i form av SVT Play, som innehåller det mesta? Annars tycker jag att tv.nu ger en bra sammanställning av vad som visas både på tablåtv samt diverse streamingsajter.

UR.se har ju också en hel del intressanta dokumentärer som inte går att finnas på svt play. Mycket från Kunskapskanalen finns här. Sen, finns det en hel del godbitar (dokumentärer) på youtube, gäller bara att hitta dem då plattformen till stor del är fylld med “skräp”.

/H

En strategi jag har använt lite är att abonnera en streamingtjänst och betala per månad, och sträckkolla det som jag är intresserad av och sen säga upp abonnemanget. Jag körde det för Apple TV och såg flera intressanta serier där i alla säsonger som fanns. Det dröjer ju ändå tills en ny säsong kommer och eftersom inget där direkt intresserar mig nu så har jag sagt upp det, och hoppar in igen om nya säsonger kommer.

1 gillning

Jag brukar kolla på rotten tomatoes för betyg och där kan man också söka+filtrera till viss del.

SVT Play innehåller det mesta av tv-program, filmer och dokumentärer. Det som jag själv vill ha mer av är serier och barnprogram. Jag har inte sett det som så enkelt att direkt utvärdera utbudet på andra streamingsajter. Är man intresserad av TV mer på allvar kanske man vet vad alla olika serier är för något. Själv har jag ingen större koll och skulle gärna vilja ha något sorts “kvalitetsfilter”. Med det menar jag en sökfunktion som sorterar fram serier som fått priser och blivit hyllade av kritiker och skippar alla dessa generiska produktioner. De kan förstås vara uthärdliga emellanåt men det är inget jag specifikt vill betala för.

Jag noterar att Cmore har någon sorts erbjudande med lågt pris men vet inget om dem. Viaplay har jag testat men uppfattar dem som ett tydligt nerköp jämfört med Netflix. Det känns som något man kan ha som komplement till Netflix, om man är särskilt intresserad av något, och inte något som ersätter Netflix. HBO har också hyggliga erbjudanden. Det kanske är något som i högre utsträckning kan jämföras med Netflix. Amazon har också bra erbjudande men jag vet inget om innehållet.

Har du kollat motsvarande SVT-play från utländska public service? Du kommer vara överaskad vilka pärlor som finns där helt gratis.

Jag kör huvudsakelig satelit. Bor man i villa fixar man det väldigt billigt och det finns massor av fria kanaler i alla möjliga språk. Ofta sänds filmer i flera språk. Sen kompletterar jag med Tyska public service streaming: ARD-mediathek och ZDF. Sen 3SAT som även har Österikist och från Schweiz, ARTE som kombinerar Tyskt och Franskt. Allt kommer i parabolen, men mycket kan streamas även till Sverige, annars kan en billig VPN-bas i Tyskland lösa det. Serier och -barnprogram finns många där.
TV5 (Fransk) har Svenska undertitel på många filmer.

CMore och Viasat m.m. är innehålsmässigt kvalitativt så lågt att man bara blir less på det.

Underskatta inte värdet att exponer barnen till andra språk m.m. Bjud på det.

Ja, tyvärr så raderar de flesta ditt konto efter en viss period utan abonnemang. Då tappar man all sin historik, så man inte minns vad man kollat på, samt att algoritmerna får börja om från början med att lista ut vad man gillar. Jag hoppade mellan olika förut, men lackade ur när HBO raderat mitt konto efter bara 6 månader, utan att ens meddela mig. Tror Netflix raderade mig efter 1 år.

De flesta har en gratismånad för nya kunder, så även om dom är extremt dåliga på att presentera sitt utbud för icke kunder, så kan du skaffa konto hos olika och jämföra.

Jag tycker Amazon Prime är rätt så bra. Bland de billigare tror jag (har dock inte gjort ngn omfattande jämförelse), ca 64kr/mån. Vissa nyare (stor)filmer byts ut nu och då.
Och det är på denna tjänst som den nya storslagna serien som utspelar sig i Sagan om ringen världen (hundratals år före Bilbo) kommer att visas.

Men då ingår också allt annat också i Amazons prime utbud: massa varor som kan köpas fraktfritt, en del erbjudanden mm. Och så det jag upptäckte igår: Prime Reading där man får gratis e-böcker. Kan inte alla detaljer men det byts ut böcker varje månad där ganska många är relativt nya böcker.

Jag kollade på lite bäst-i-test sidor nu som gjort jämförelser mellan streamingtjänster. Hittade denna där dom även listar “50 bästa serier/filmer” från varje tjänst så man får lite bättre koll på utbudet.

Här är är några till för den som vill jämföra ordentligt och se vad olika källor säger:

Du blev alltså sur för att leverantören inte tillhandahöll din kontohistorik månader efter att du slutade betala?

Problemet var att dom inte sa till. Hade jag vetat att det var 6 månader som var gränsen hade jag ju kunnat stoppa in dom i rotationen tidigare. Ett automatiskt mail som lockar en att bli kund igen vore ju en enkel lösning och något som de flesta andra leverantörer har. Istället verkar dom utgå från att jag aldrig kommer bli kund igen bara för jag haft ett uppehåll?

Sen till det finns Plex med äldre program och filmer.

Vad gäller barnprogram så är ju disney+ guld! Sen är ju vuxenutbudet inte dåligt det heller.

Håller med, de flesta vill ju sälja och ett påminnelsemail brukar de allra flesta skicka, har nog aldrig varit med om att kontot har blivit raderat oavsett tid, möjligtvis var det paypal som raderade mitt konto efter typ 5 år, men då hade jag fått +10 varningsmail först. En annan var revolut som raderade min farsas konto efter ett år, men först efter typ 50 mail med tjat om att uppdatera legitimationen till pass, min farsa har inget pass.

Får jag ett mail från någon om att min historik försvinner, antingen struntar jag i det, eller betalar jag en månad “bara för att”…

/H

1 gillning

Jag sa upp familjens TV-abonnemang. Det upphörde för ungefär en vecka sedan. Ännu har ingen klagat.

1 gillning

Finns det några bra serier på Amazon? Jag menar då i första hand något som rör sig utanför Hollywood-tematiken.

Plex ska alltså vara helt gratis. Är den reklamfinansierad eller hur hänger det hela ihop? Finns det bra saker där?

Känns som att det är en medveten strategi från leverantörerna, dvs du skall inte kunna veta hela utbudet innan du i varje fall köper en månad. Jag tycker att hoppa runt strategin funkar utmärkt. Jag har Netflix, Amazon, Viaplay, Cmore, HBO, Disney + men aldrig samtidigt. Det finns guldkorn överallt som jag ser det så jag kan inte leva helt utan någon av dem men jag signar sällan upp igen förrän en hel säsong av någon som vi vill se är släppt. Och exempelvis så ryker både Viaplay och Cmore så snart som Champions League finalen är spelad och Premier League är avslutad. Sedan hoppar man på igen efter sommaren när detta drar igång igen.

SVT Play betalar du ju redan för.
Komplettera det sedan med en ytterligare tjänst hela tiden som du rullar.
Till och med kan du och din eventuella respektive signa upp er på gratis månader i olika omgångar och sedan aldrig ens börja betala för tjänsten när ni kollat klart på den serie, eller ett antal filmer som den plattformen erbjuder.

Med barn kan det finnas värde i att ha flera parallelt, så jag kör Netflix, betald Youtube, Disney, HBO, Telenor Stream och Amazon samtidigt… Trots att jag i stort sett bara kollar nyheter.

Räcker det inte med Svt för barnen? Spelar dom inte spel så det räcker och kan läsa mer böcker istället för att kolla på barnprogram?

Jag tycker annars HBO är bäst för serier och betalar 44,50 kr/månad. Skulle inte orka att byta abonnemang hela tiden.