Eftersom vi har privatkopiering i Sverige, kan då streamingtjänster verkligen avtala bort att man spelar in strömmad video för privat bruk?
Förmodligen, du får ju inte gå runt kopieringsskydd.
Privatkopieringen gör att det blir civilrättsligt istället för brottsrättsligt.
Rättelse
Du kan titta men inte ladda ned. Finns gratis streamingmetoder.
V
Men när du gått med på deras villkor i samband med avtalstecknande har du ju godkänt regelverket oavsett.
Det är väl tveksamt om avtalsklausuler som strider mot tydligt definierade rättigheter i svensk lag är giltiga? I andra exempel på sådana klausuler så har tolkningen ofta blivit att det inte heller ogiltigförklarar hela avtalet utan bara de lagstridiga delarna av det.
Dock, som tidigare har nämnts, så tror jag att det är svårt att privatkopiera streamat innehåll utan att bryta mot förbudet att kringå DRM ![]()
Lite off-topic ändock intressant - kassetskatten - den som lägs på hårddisk, USB och andra lagringsmedia.
Därför att viss media som musik och annat får man kopiera för eget bruk. Men känns som en gråzone. Kan bli en intressant artikel.
V
Det var för länge sedan dags att modernisera denna och välja en väg:
-Ta bort kassettskatten helt eftersom DRM nuförtiden omöjliggör privatkopiering.
Eller
-Stärk rätten till privatkopiering genom att förbjuda DRM och behåll kassettskatten som kompensation.
Inte för att vara sån men VEM skulle bry sig om att du spelar in ett program eller musik privat från dessa tjänster och som du sedan INTE distribuerar vidare och inte heller gör tillgänglig för andra?
Oddsen att man skulle åka dit för det är i stort sett obefintlig.
Jag håller med, kassettskatten (så stavas det, kamrater!
) är ett anakronistiskt skämt i kombination med alla nya regelverk.
Privatkopiering är ju bara ett undantag, ingen rättighet.
Tänkte faktiskt på kassettskatten i samband med privatkopiering.
Jag köper ingen media fysiskt längre, så jag kan inte utnyttja privatkopieringen om den kan avtalas bort. Lite värdelöst isf.
Men bra poäng av Singlemalt att nog ingen kommer bry sig - eller iaf märka något.
Har inte allt sånt här dött ut sedan alla streamingtjänster kom till? Du kan ju se allt när som helst var som helst. Digitalboxar med hårddisk behövs inte heller sedan Playtjänster kom på allvar.
Nu behövs bara ett par appar i TVn.
Problemet är väl att man behöver tusen olika appar/abonnemang, och helt plötsligt kan det man vilja se inte finnas längre eller aldrig ha funnits, eller så finns bara delar av en säsong osv osv, otroligt störande.
Nej, du kan det mesta men ofta bara under en begränsad period.
Och abonnemang för ett par tusen.
Ja, tyvärr så behöver man segla dom sju haven för att få tillgång till (nästan) allt i bra kvalitet.
Rättelse.
Den som ger har kontroll.
Den som tar är kontrollerad.
Trevlig helg.
Det är på återgång eftersom det finns ca 40 000 miljarder appar och material plötsligt försvinner från ena och i bästa fall dyker upp någon annanstans men ibland försvinner helt på obestämd tid.