Det har skrivits en hel del om så kallad fulstreaming. Tidigare fanns något som hette Swefilmer som tydligen var populärt. Sedan sattes det, såvitt jag förstår, stopp för den. Numera finns det tydligen någon sorts domstolsbeslut som gör det möjligt för upphobsrättsorganisationer att ”beordra” att teleoperatörer spärrar tillgången till vissa sajter. Samtidigt heter det att en hög andel av hushåll i Sverige fortfarande använder olika sajter för ”fulstreaming”.
Vad vet vi egentligen om den här frågan? Jag är inte främst ute efter att tipsa, eller få tips om sajter utan mer att få en bild av läget och vad som händer. Minskar eller ökar fulstreamingen i Sverige eller Europa? Vad görs för att komma tillrätta med situationen?
Dagens fulstreaming är att dela på konton till streamingtjänster. Vilket är otroligt vanligt, tror nästan alla jag känner delar nån streamingtjänst med vänner. Därav att streamingtjänster numera försöker begränsa detta.
A Mediavision survey reports a sharp rise in piracy rates across the Nordic region. Movie and TV show consumption, whether streamed or downloaded, is up in Sweden, Denmark, Finland and Norway. The largest number of pirates can be found in Sweden, where a quarter of 15 to 74-year-olds pirate content, levels last seen in 2016.
Frågar du mig så är det pga en mix av kraftiga reallönesänkningar, streamingsajternas kraftiga prishöjningar, inkommande begränsningar i kontodelning, och den digitala boomen under pandemin.
Att det är ett utbrett fenomen köper jag. Däremot skulle jag inte spontant kalla det för fulstreaming, om nu innebörden är att dela lösenord inom familjer eller liknande. Skulle inloggningsuppgifter (hypotetiskt) säljas på någon sorts svart marknad eller sajterna ”tjuvkopplas” på något sätt så vore det en annan fråga. Dessa exempel är alltså helt hypotetiska.
Fulstreaming handlar i min värld om att streama filmer från någon form av olaglig sajt. Nedladdning via Bittorrentsajter eller liknande är förstås en variant också.
Som jag förstår det pågår det ”övervakning” av nedladdningar där folk sedan får hem ”kravbrev” inte bara för p-rullar utan även för typ blockbusters av olika slag. Sedan kan säkert mycket av mindre kommmersiellt gångbart material laddas ner utan risk.
Men mig veterligen har inget mål har gått till domstol p.g.a att det är nästan omöjligt att bevisa. 35.000 kravbrev till svenska fildelare – noll har tagits till domstol - Breakit De har en IP-adress till ett hushåll att gå på, men utifrån den kan de inte bevisa att just den misstänkte utförde piratkopieringen. Det kan ju ha varit vem som helst i hushållet, eller en besökare, säger man i så fall till försvar i rätten. Case closed.
Däremot finns det ju folk som inte vet sin juridiska position i sammanhanget, och som ändå betalar av rädsla för att dras till rätten. Det är därför de skickas ut.
Fast man streamar ju utan att betala för det, det är fult i min mening. Att dela konton mellan hushåll ingår oftast inte i tjänsternas terms of service.
Nej, det här är bekant materia. Rättsfall har ju förekommit men inte mot ”vanliga” fildelare. Den rättsliga statusen gällande ansvar för vad som laddas ner från en viss IP-adress är heller inte klarlagt. Det finns variationer i fråga om bedömningen av ansvaret.
Skulle man hypotetiskt vilja driva det till domstol skulle man också lätt kunna välja några privatpersoner ”som inte har någon att skylla på”. Risken är dock att dessa skulle dömas till ”minimala straff” (typ villkorlig dom och/eller 1000 kr i böter). Det skulle alltså i praktiken kunna komma att sända ”helt fel signal”. Läget där ”ingen vet vad som egentligen gäller” är mer fördelaktigt för upphovsrättsägare som kan hota med saftiga skadestånd utan konsekvenser.
Instämmer. Taktiskt smartare att håva in “donationer” från rädda mottagare av breven.
Däremot ställer jag mig tveksam till att det vore lätt att välja personer utan någon att skylla på och börja verkställa domar. Alla kan hävda en granne eller en bekant på besök. Man måste kunna binda IP-adressen till inte bara en dator utan också en person bakom skärmen. Precis som att motorcykelförare med rejäla hjälmar konsekvent kommer undan fartkameror.
När det gäller storfräsarna som satts dit handlar det givetvis om mer än lite IP-adresser däremot Typ razzior.
Här i Kosovo där jag bor finns det en albansk filmsajt baserad i Schweiz som har alla möjliga filmer, mest saker från Hollywood. Det är bara att öppna och titta rakt av. Däremot har jag inte förstått om eller hur man kan bli av med den albanska textningen.
När nu Netflix börjar se över delandet så lär fulstreamingen öka. Men jag tror också det finns en “fin” tradition i Sverige av fulstreaming eftersom en del av spelarna historiskt varit just svenskar. Det faktum att vi också har en hög andel invandrare som vill se kanaler “hemifrån” tror jag också spelar in i statistiken. När parabolskogarna tillhör 90-talet är ju nästa steg fulstreaming.
Jag håller med, men 2000-talets onlinekultur har odlat en gratisgeneration.
Jag kör enbart HBO Max, samt cineasterna och ohemula mängder DVDer när det gäller film.
Musik körs från fysiska skivor primärt. Annars Spotify och Deezer, båda med reklam.
100%. Jag har polare som till och med gastar om rovdriftskapitalism. Sa åt dem att stoppa in 10tkr på Lysa, månadsspara en hundring eller två. För att sedan använda avkastningen för att betala Netflix men det gick inte hem.
Lokala videobutiker städar och har sommarrea. Jag ”råkade” komma hem med 25 filmer för 125 spänn häromdagen. Bra alternativ till 1-2 månaders streaming.
Förklara gärna hur du menar här. Programmen från Saddam-TV och liknande är väl inget man hittar via t.ex. Netflix. ”Saddam Play” är väl inte heller vardagsmat direkt. Parabol lär behövas om man vill sitta hemma framför TV:n och röka och ta del av sådant.
Det som däremot är tydligt är att många kommer från allmän-korrupta och kraftigt dysfunktionella samhällen. Om man kan hitta kryphål i systemet och mygla på olika sätt så visar det ju att man är en smart och världsvan person.