Jag menar att det går stt få tag i tv-sändningar från hela världen och idag verkar datorn lättare än fulkort till tv-wooken.
Men jag är ingen expert. Däremot kan jag förstå om man ibland vill se t dx nyheter och/eller film från landet man är född i och på språket man är uppväxt med
Jo, det är givet att mycket går att se online. Samtidigt ligger inte allt bakom betalväggar. Det vore intressant att få en fylligare bild av hur det fungerar med den här frågan.
Självklart. Jag killgissar en del, men tror också gränsen suddas ut när man börjat med vpn för att nå nationsbundet. Steget över till ”fulsidor” är kortare när man redan lurar systemet s a s.
Jag inväntar Filmify, (påhittat) en tjänst där de flesta filmer och serier går att streama för en fast månadskostnad. Som Spotify, fast för rörlig bild. Upphovsrättsmakarna får ersättning per stream, men ligger samlade under en tjänst.
Hur många streamingtjänster erbjuds i Sverige idag? Kanske 20+! Det är troligen få hushåll som har fler än 3, men jag gissar. Jag blir snurrig bara jag tänker på det, sen blir kostnaderna stora för ofta ganska slimmat utbud.
Mycket tvivelaktig streaming finns via Youtube idag. Smalare filmer läggs ofta upp av en nystartad kanal och när admins får nys om den, så plockas den ner. Tar oftast ett par dagar till ett par veckor innan den plockas bort. Större filmtitlar går sällan hitta där, men det är inte svårt att hitta de flesta utgivna titlar online, om man var var man ska leta.
Jag kör mest Youtube och sen Netflix ett par månader per år, sen SVT och mammas HBO kikar jag på ibland.
Vi har Netflix och Disney+ som “stående” abbonemang, de andra tar vi på en månad om det är nåt speciellt vi vill se från där. Sen så passar man på att kolla annat intressant från det samtidigt.
Paradoxalt är det faktiskt ganska svårt att på något lagligt sätt se en hel del svenskt material som utomlands boende, just pga att det är gratis i Sverige att titta på.
T.ex. på tv4play måste man vara folkbokförd i Sverige och identifiera sig med bankid för att styrka det för att kunna titta.
Stor del av svtplay är inte tillgängligt utomlands heller, går att komma runt med VPN, men i strikt mening är ju inte det lagligt heller.
Men det går väl att köra live utan inloggning? Dock inte resten av ”utbudet”.
Detta är min poäng också. Det är en småsuddig gräns både juridiskt och moraliskt. Inte konstigt att det blir mycket streaming kors och tvärs över dessa då, inte minst om man som yngre inte ens minns koncept som hyrfilm, moviebox, köpa skivor, banda Trackslistan på lördagar etc.
[fyll i valfria gubbskämt här alla millenials!]