Dags att korka upp champagnen!
Många som ska hålla koll på folk som håller koll?
Word!
Dags att korka upp champagnen!
Många som ska hålla koll på folk som håller koll?
Word!
Vad ska du fira?
Att Spotify går så dåligt som de förtjänar. Inte att folk får sparken. Det är sorgligt.
Varför förtjänar Spotify att gå dåligt?
Kanske fel tråd, men de säljer inte en egen produkt, de betalar för dåligt för andras arbete, de har alltid haft en nonchalant inställning till de som står bakom det som konsumeras via deras “tjänst” och ledningen har ju inte stuckit under stol med hur mycket stålar de plockat ut.
Jag tillhör de som hade låtar med redan under deras högst piratmässiga betatestning. Det mycket hjärndöda bemötande jag fick av kundtjänst (och flera chefer högre upp i hierarkin) då, när de ifrågasatte bl a upphovsrätten har jag inte ett skit till övers för den affärsmodellen och för blitzscaling i allmänhet.
Så därför, synnerligen subjektivt, tillåter jag mig att såga dem vid fotknölarna.
Jag gillar Spotify bättre än tiden innan de fanns. Gillar man som jag att lyssna på äldre musik, som inte ens fanns att ladda hem via Napster och dylika sidor eller ens köpa legalt. Då är tjänsten en skatt! Sen så behöver de kanske styra upp royalties.
Men det finns också många artister som lever gott på Spotify streams. Flera artister jag följer, delar ibland sina Spotifyinkomster och tackar oss som lyssnar.
Sen så får nog de artister som ger ut låtar själva mer % av Spotifykakan än de med skivbolag, artister som troligen får smulor i jämförelse.
Inställningen är det största problemet. Jag använder Spotify ibland också, men jag tror de generellt är nere på två öre per spelning, så man behöver väl i princip vara Taylor Swift eller Harry Styles för att leva på enbart detta.
De säljer en prenumeration på en ganska medioker app som streamar andras verk. Det kan vara praktiskt, men det är inte särskilt unikt och det är definitivt kopierbart. Senast idag letade jag efter en låt jag ville höra på jobbet, men den var nedtagen. Nu snurrar jag musik från deezer istället, mest för att gränssnitt och reklammängd passar mig bättre.
Det enda de gjorde var väl i princip att göra precis det skivbolagen gjorde innan det, utnyttja artisterna?
Såklart oerhört trist att det inte blev på ett annat sätt i teknikskiftet, det är jag helt överens om.
Går Spotify dåligt? Skulle snarare säga att detta är ett led i att gå från megatillväxt till att faktiskt börja generera vinster. Tycker det är fantastiska nyheter som aktieägare.
Deras låttipsarfunktion är briljant.
Vi definierar briljant olika. Kan ju iofs handla om att jag har femsiffrigt med skivor hemma och ganska smal smak…
Avgör själv…
Jag stör mig alltid på detta argument. Det är inte allt man gör som man är tillräckligt framgångsrik med att man kan leva på det. Man kan göra fantastiskt bra saker, men det går inte att kommersialisera det på ett sätt så att man kan leva på det eller ens gå med vinst. Sånt är livet.
Jämför man med situationen för andra konstnärer, t ex bildkonst – det ligger massvis med fantastiskt bra grejer ute på t ex DeviantArt och andra konstställen. Där verkar det inte finnas en liknande tjänst som Spotify och Youtube music, så det går inte att kommersialisera det på samma sätt. Folk lägger ut fina saker de skapat helt gratis.
På något sätt har ändå Spotify och andra liknande bolag gjort en gärning där de sett till att det alls går att kommersialisera musik. Det skulle kunna varit en situation när det fick läggas ut gratis.
(sedan har bolagens attityd och bemötande mot innehållskaparna lämnat en del att önska ibland, sure)
Alla de här bolagen strävar ju efter att äga kundkontakten, och att de som faktiskt fyller tjänsten med innehåll hålls på armlängds avstånd från användarna. Det är samma med Spotify, Youtube, Netflix, Uber, Amazon (Kindle och 3departs-säljare), Steam, Apple Appstore, och vi har ju svenska motsvarigheter som t ex CDOn. Det är svårt att få upp infrastrukturen och få in användarna, men när man väl gjort det så tar man i praktiken marknaden från de som hellre hade sålt via egen kanal. Det spelar egentligen ingen roll för bolagen vad de säljer, så länge de kan ligga emellan och skära av en stor procentandel av inkomsten.
Jag lyssnar slår alltid på discovery mode i Youtube Music, när jag startat en radiokanal eller spellista. Då spelar de bara nya låtar för mig, det jag redan hört sållas bort. För min del kunde de lika gärna spelat AI-genererad musik, så länge det genererade matchade det jag gillar. Jag vill inte höra saker jag lyssnat på innan, blir snabbt trött på samma grejer, men däremot är jag nöjd om det är typ samma stuk och liknande sound. Youtube skickar säkert musik i min riktning där de behöver betala mindre royalty, för de märker att jag inte bryr mig om vilken artist det är.
Musik precis som mycket annat är bara en basvara nu.
Problemet som påpekades var väl mer att det går att kommersialisera det, bara att intäkterna till stor del inte går till artisterna.
Det finns ju liknande tjänster för musik, men av någon anledning så vinner de inte publik på samma sätt som den “kommersialiserade”.
Personligen håller jag ändå med, jag ser inte att det är något självklart att konstruera kreativa verk nödvändigtvis måste generera inkomst. All musik jag producerat har jag lagt ut under CC licens.
Nu har jag i och för sig aldrig ens försökt att ha musicerande som något yrke, men jag har även producerat en hel del öppen källkod utan att få betalt för det, och det är mitt yrke.
Mmm, de flesta vill helst ha allt på samma ställe, en inloggning, ett ställe för sina spellistor, osv.
Det var en enorm uproar när EA startade en egen store och tog bort sina grejer från Steam. Många bara vägrade använda den, ville ha alla sina spel på Steam. Det är en del i de här bolagens styrka och därför alla IT-bolag försöker leta upp andra marknader där samma grej är möjlig. Uber och AirBnB är ju ganska oväntade marknader där de lyckats göra precis samma grej. Även Foodora i Sverige. De skiter fullstädigt i om det är taxi, hotellnätter eller mat. Eller musik. De vill bara sno emellan.
Läser deras årsrapporter och lyssnar på deras earnings calls. De kommer gå hur fint som helst i år. Mitt snittpris är 80 usd. Kan höras om ett år
De säljer en produkt många vill ha. Vad jag vet är det helt frivilligt som artist att lista sig där eller inte.
Och 2022 var första helåret som de gick med vinst.
Förstår inte riktigt poängen med Spotify. Massa album fattas från de flesta artister. Borde vara ganska enkelt att ordna sin egen ”streamingtjänst” med hjälp av en Raspberry Pi eller nånting om man har dåligt med utrymme på eller har många olika enheter man använder.
Och artister kan lägga upp sin musik själv. Kommer döda skivbolagen i det långa loppet och mer till artisterna själva.
Nu blev det precis som jag trodde iom utbrytningen. Men för att tydliggöra:
Jag inbillar mig inte att jag ska leva på min musik.
Spotify kan man både välja och välja bort, det är upp till var och en och inte ett argument för att plattformen är bra.
Spotify är inte byggt av musikentusiaster och de skiter stort i både skapare och ”produkt”. Subjektivt ja, men det suger.
Kolla på konsertpriserna. Det som förlorats på gungorna tas igen på karusellerna.
2000000-3000000 spelningar ger en månadslön.