Ja, det låter ju lite snurrigt, om det verkligen är behöver- och inte villhöver-saker vi snackar om.
Visst ÄR det spännande att börja lyfta på en sten eller två och hitta en hel drös med sanningar! Inte riktigt som troll som säger POOF när solens strålar lyser på dem, men nog försvinner lite av dess dolska makt bara tack vare att man helt plötsligt fått syn på dem. Eller är det bara jag som känner så?
Jag har också en teknikpryls-sanning som heter ‘jag behöver inte en ny, den funkar i x månader/år till’, något t ex @Caspian fått battla med… tog ett tag innan jag köpte en ny laptop. 
Jag behöver liksom inte NYTT och SENASTE och impas inte av det heller, och… tja, men det duger ju liksom. Å andra sidan gör det att mina teknikprylar i form av fån och dator varar i många år, så när jag väl köpte ny innan jul så bidde det inte en billig dator inte. Så när jag väl bestämt mig så kör jag på liksom, utan att vräka på med allt som går för det.
Det där låter som något jag hade kunnat skriva också, om än att jag inte köper prylar till andra heller direkt. Men det finns många sätt att vara generös på.
Å andra sidan MÅSTE det inte vara den sanningen - kan ju också vara ändrade omständigheter som gör att någons ömt vårdade och högkvalitativa möbel, t ex, inte längre passar eller behövs. Så nog finns det second hand-möjligheter även i ett mer hållbart ‘system’, det tror jag.
Mmm. Jag röjer pannrummet nu och OJ vad jag har problem att slänga saker som är funktionsdugliga. Så jag säljer/skänker bort allt sådant, för det bär mig verkligen emot att kasta i onödan.
Men vad har jag mer för sanningar?!
Försöker i görligaste mån handla saker (att äta eller ha på kroppen) som inte har innehållsförteckningar som är förståeliga eller består av typ max (och verkligen MAX) tio ingredienser. (Och då är jag biolog så de kemiska förteckningarna är inte rena grekiskan för mig heller.)
Fast… jag undrar om inte den sanning som faktiskt gagnar mig allra mest är den att jag kan titta och njuta av att se en pryl UTAN att behöva köpa den. Jättefina saker finns det - och jag vill inte ha dem ändå. Funkar ganska bra! Har varit en process att komma hit, som verkligen fick sig en skjuts framåt av ett #cleanse4expansion-projekt jag körde 2015 för en Create the impossible-online-kurs jag gick. Röjde genom allt (utom halva pannrummet, därför har jag börjat där, nu när jag 2022 delvis avser göra om det där projektet.) och gjorde mig av med massor - och sedan dess så finns det som en inbyggd pausmekanism i mitt sinne som frågar om jag verkligen behöver detta - så det inte riskerar att åka ut i en kommande röjning. Effekten börjar eventuellt minska något, eller så har det blivit ngn form av scope-creep som gör att jag nu vill upprepa rensningsprojektet.