Att ifrågasätta sina konsumtionsvanor

Hallå,

Jag satt och reflekterade över att delar av mitt sparande kanske har gått till överdrift då jag sällan köper sånt som jag är i behov av. När jag sedan började titta på att faktiskt åtgärda det så märkte jag att jag hade flera “sanningar” som styr hur jag konsumerar.

Ett exempel är att jag sällan köper den senaste versionen av något, utan köper ofta förra årets utgåva (ex. vid inköp av telefon) då jag upplever att prestandan och funktionen i många fall är snarlik medan det ibland kan vara större skillnader i pris. En, för mig, “sanning”.

Min insikt är nu att flera av dessa “sanningar” kanske inte alls är sanna vilket fick mig att rannsaka mig själv ytterligare. Min fråga är nu till er vilka “sanningar” styr era konsumtionsvanor, och varför är det just en sanning för er?

/J

6 gillningar

Jag har en benägenhet att fokusera mycket på pris och liksom du köpa förra årets modell, begagnade saker och liknande. Det brukar ofta leda till att jag samtidigt köper fler saker än jag borde vilket gör att det blir mycket prylar och ändå en viss utgift för totalen. Min sambo har en idé om minimalism och menar att jag borde fokusera på få saker med högre kvalitet. Det är iofs inget fel på kvaliteten på de saker jag köper men man kan ju, om man vill, räkna egenskapen “ny” som kvalitet i sig.

1 gillning

Tänk om ni köper en 1 år gammal mobil och byter ut den efter 2 år för att den känns gammal och slö?
Medans om ni köpt senaste modellen så har ni kanske den i tre år innan den känns gammal och slö?

För mig är det lite som ett livsprojekt att leva enkelt och minimalistiskt i stort fast sen låta mig ha några intressen där jag kanske satsar lite större. Mestadels träning och friluftsliv är sånt som jag låter kosta.
Annars hittar jag det mesta jag behöver på loppisar och i soprummet, och trots det har jag byggt upp ett väldigt mysigt hem. Det handlar nog inte så mycket om att vara snål, jag är rätt givmild när det gäller andra, utan mer en känsla av att inte tära för mycket på jordens resurser.
Ett problem med den sanningen är att min second hand-konsumtion förutsätter att andra konsumerar ohållbart och slänger saker som jag sen kan hitta. Så det är liksom ingen hållbar lösning i stort. Utan mer som att jag åker snålskjuts på ett ohållbart slit- och slängsamhälle.

15 gillningar

Oj vad det kändes som något jag skrivit. :slight_smile:

Jag har inte så minimalistiskt som jag inbillar mig, men det handlar nog mer om att jag använder det jag har och slänger inget förrän det verkligen är helt slutkört…

6 gillningar

Pandemin har gjort att jag kunnat använda slitna skjortor och annat “skräp” i högre omfattning än vanligt. På jobbet behöver man ju se presentabel ut och då funkar det inte med halvsunkiga grejer. Hemma är det inte så noga och då kan man ju använda saker till the very end.

6 gillningar

Det är svårt att leva hållbart fullt ut i en ohållbar omvärld. Men det känns ändå som en bra princip att försöka vara kreativ med det man har och tänka resurssnålt. Jag tror att man blir rätt anpassningsbar till förändringar också, tex ifall ens ekonomi plötsligt inte skulle vara så bra.

För mig handlar det nog också om ett försök att vara ödmjuk. Typ “vem är jag att köpa en massa nya saker hela tiden”.

4 gillningar

Jag har tänkt precis såhär och har flera gånger köpt billiga (men ändå tillräckligt bra) smartphones för 1500-2000 kr. Tanken var att ha de länge… Men tyvärr så pallade de inte mer än ca 2 år innan de har behövt bytas ut.

Visst, det är ändå ganska ekonomiskt, men senast så köpte jag en Fairphone 4 för ca 7000 kr.

Helt oekonomiskt kan man tycka, men det finns fler saker att ta hänsyn till:

• Bättre hårdvara. Inte alls som top-end modeller, och inte heller i dess prisklass, men ändå ett steg upp jämfört med mina tidigare köp så den borde prestera bra längre.
  • 5 års garanti, både hårdvara och garanterade Android uppdateringar.
  • Kan installera alternativa OS för ännu längre support.
  • Utbytbara komponenter. Givetvis kan man byta batteri, men alla delar är utbytbara med en skruvmejsel. (Man kan hoppas på att de lanserar uppgraderings moduler, men det är inget man kan räkna med.)
  • De har försökt sourca komponenter och material på ett etiskt sätt, vilket ändå är värt lite extra kan jag tycka.

Min förhoppning är att i köpet ska vara värt det.

7 gillningar

Jag sitter i dagsläget på Samsung Galaxy s7 inhandlad våren 2017, i samband med att s8:an släpptes, för snart 5år sedan. Än så länge funkar den fint utifrån mina behov och krav. Kan troligen haft tur med exemplaret. Hade en period när jag fick köpa telefon oftare då två telefoner i rad blev fuktskadade varpå det verkligen inte kändes rimligt att hela tiden köpa den senaste. Faran jag ser är att jag tar detta som en bekräftelse att min “sanning” är just det, en sanning, något som jag nu ifrågasätter.

Jag har i andra sammanhang köpt billigt flera gånger under en tidsperiod, vilket ofta har lett till att totalen har blivit dyrare, än att istället handla dyrare vid ett tillfälle och kanske få kvalité som håller. Har några exempel på inköp med 100års garanti där företagets slogan är “they’ll fight over it when you’re dead” vilket jag verkligen gillar då jag känner att jag inte behöver konsumera lika mycket. Frågan här blir väl om även detta är en “sanning” som borde ifrågasättas? :thinking:

3 gillningar

Vill man kunna behålla sin mobil länge är det nästan bara iPhone man kan köra, eftersom säkerhetsuppdateringarna fortsätter komma till dem. Tror den äldsta telefonen som får uppdateringar är 7-8 år nu (6s)? Man behöver byta batteri oftare än så, men tror det kostar < 1000 kr officiellt.

2 gillningar

Ja, det låter ju lite snurrigt, om det verkligen är behöver- och inte villhöver-saker vi snackar om.

Visst ÄR det spännande att börja lyfta på en sten eller två och hitta en hel drös med sanningar! Inte riktigt som troll som säger POOF när solens strålar lyser på dem, men nog försvinner lite av dess dolska makt bara tack vare att man helt plötsligt fått syn på dem. Eller är det bara jag som känner så?

Jag har också en teknikpryls-sanning som heter ‘jag behöver inte en ny, den funkar i x månader/år till’, något t ex @Caspian fått battla med… tog ett tag innan jag köpte en ny laptop. :wink:

Jag behöver liksom inte NYTT och SENASTE och impas inte av det heller, och… tja, men det duger ju liksom. Å andra sidan gör det att mina teknikprylar i form av fån och dator varar i många år, så när jag väl köpte ny innan jul så bidde det inte en billig dator inte. Så när jag väl bestämt mig så kör jag på liksom, utan att vräka på med allt som går för det.

Det där låter som något jag hade kunnat skriva också, om än att jag inte köper prylar till andra heller direkt. Men det finns många sätt att vara generös på.

Å andra sidan MÅSTE det inte vara den sanningen - kan ju också vara ändrade omständigheter som gör att någons ömt vårdade och högkvalitativa möbel, t ex, inte längre passar eller behövs. Så nog finns det second hand-möjligheter även i ett mer hållbart ‘system’, det tror jag.

Mmm. Jag röjer pannrummet nu och OJ vad jag har problem att slänga saker som är funktionsdugliga. Så jag säljer/skänker bort allt sådant, för det bär mig verkligen emot att kasta i onödan.

Men vad har jag mer för sanningar?!
Försöker i görligaste mån handla saker (att äta eller ha på kroppen) som inte har innehållsförteckningar som är förståeliga eller består av typ max (och verkligen MAX) tio ingredienser. (Och då är jag biolog så de kemiska förteckningarna är inte rena grekiskan för mig heller.)

Fast… jag undrar om inte den sanning som faktiskt gagnar mig allra mest är den att jag kan titta och njuta av att se en pryl UTAN att behöva köpa den. Jättefina saker finns det - och jag vill inte ha dem ändå. Funkar ganska bra! Har varit en process att komma hit, som verkligen fick sig en skjuts framåt av ett #cleanse4expansion-projekt jag körde 2015 för en Create the impossible-online-kurs jag gick. Röjde genom allt (utom halva pannrummet, därför har jag börjat där, nu när jag 2022 delvis avser göra om det där projektet.) och gjorde mig av med massor - och sedan dess så finns det som en inbyggd pausmekanism i mitt sinne som frågar om jag verkligen behöver detta - så det inte riskerar att åka ut i en kommande röjning. Effekten börjar eventuellt minska något, eller så har det blivit ngn form av scope-creep som gör att jag nu vill upprepa rensningsprojektet.

3 gillningar

Man kan också byta ut Android mot LineageOS (som är en modifierad Android), där du kan få uppdateringar ännu längre.

Men jag håller med om att säkerhetsuppdateringar är väldigt viktigt, men tyvärr är det många telefoner som har dåligt med uppdateringar och för de flesta verkar det inte vara något man tar hänsyn till när man köper ny telefon.

Samtidigt är telefonen något jag använder 4-16 timmar om dagen, och den är central för mycket av livet, så det är värt att ha en bra.

De som klarar att byta till LineageOS på sin telefon är nog rätt få.

2 gillningar

Ja om det är någonting jag kan tänka mig att spendera på så är det ändå telefonen. Det går lite efter devisen att man ska spendera pengar på det man nyttjar mest…

I mitt fall:

• Sängen
  • Datorstolen
  • Datorn
  • Telefonen

Där försöker jag tillämpa Ramit Sethis…

Spend extravagantly on the things you love, and cut costs mercilessly on the things you don’t.

Jag kanske inte älskar objekten i fråga per se, men de är en stor del av min vardag :slight_smile: Bilen ter sig t.e.x som en mycket märkligare produkt att spendera pengar på i jämförelse för de flesta, när de tillbringar runt en timme (?) om dagen i den. Om ens det…

5 gillningar

Absolut, second hand tror jag kommer vara en större del av ett framtida (förhoppningsvis) mer hållbart samhälle. Det jag menade var mer att en livsstil inte är hållbar om den inte går att skala upp. Så även om jag har hittat ett sätt att hålla mitt ekologiska fotavtryck väldigt lågt så spelar det inte så stor roll för det är ganska få som på mitt sätt, om alla gjorde det så skulle det ganska snabbt bli tomt i soprum och på loppisar. Men jag tror att vi kan designa ett samhälle där vi har mer delning och större rörlighet bland prylarna.
En viktig del är därför att inte bara handla på second hand själv utan att också ge saker vidare som man inte längre använder.
(jag jobbar med den här sortens frågor till vardags, det är därför jag uttalar mig som om jag vet :))

1 gillning

Value for money - helt subjektivt om jag tycker grejen/tjänsten är värd pengarna :slight_smile:

Ibland betalar jag jättemycket för något som jag verkligen värderar. Ett riktigt gott krogbesök tex.

I andra fall skippar jag de nya jeansen och tänker att de gamla funkar ett tag till.

Helt irrationellt rationellt för mig :slight_smile:

Hög igenkänning på mobilinköp. Jag gör exakt likadant och tycker det är helt rätt. Behöver inte ”å wow du har senaste telefon 12QPZ” speciellt inte ute på stan där alldeles för många vill ha den :slight_smile:

Hm.
Ja. Och Nej.
Jag håller med dig i stort, och samtidigt tror jag också på ‘det finns inte ett rätt sätt’ vilket också betyder att jag sällan skalar upp ‘mina åsikter’ till ALLA på jorden, för jag vet redan att det som funkar för mig inte kommer funka för alla.

Helt med dig på den också - jag jag leker över hela detta spektrat i mitt liv! Har tom en liten bokhylla i hallen där det står ‘Välkommen att ta en bok med dig hem!’ som mina vänner kollar närhelst de kommer på besök.

1 gillning

Jag fick byta ut min Iphone 6 nyligen, telefonen funkade fint, har bytt batterier 2 gånger sen 2016. Men den slutade uppdateras med senaste mjukvaran, så flera av de appar jag använder slutade fungera och det kom varningar från vissa säkerhetsappar att mjukvaran snart kommer göra deras appar obrukbara.

Köpte en ny Iphone denna gången, min 6a var köpt begagnat. Hoppas den håller minst 4 år, gärna 5-6. Men räknar såklart med att behöva byta ut batteriet vartannat år.

Gillade Nokia förr, men deras smartphones var ett 100% haveri, så gav upp hoppet till slut.

Jag försöker behålla och använda mina prylar tills de går sönder, eller sälja, eller skänka till loppis. Ska erkänna och jag också gjort en del soprumsfynd. Ofta fina lampor och roliga plåtburkar som är lätt att sälja vidare. Men många i mitt hus verkar ha ganska gott ställt och är kanske mer bekväma än sparsamma. Då känns kanske soprummet som den enklaste lösningen, även om prylarna är fullt fungerande.

3 gillningar

Låter inte särskilt säkert för att köra Mobilt BankID på det. Dessutom med begagnade Android-telefoner så måste man hålla koll på att de inte har malware förinstallerat / är rootade. Med iPhone räcker det att koppla till datorn och iTunes för att ominstallera iOS helt och hållet för att undvika sånt.

Så vill man köpa begagnat är nog iPhone bättre. Sen har de varit längre fram än Google tidigare när det kommer till säkerhet, genom att bland annat vara först ut med bland annat full disk kryptering som standard. Man ger sin data till en hårdvarutillverkare också snarare än en sökmotor vilket också kan vara ett plus för vissa.

Ja, de bytte från 32-bitars processor till 64-bitars processor i 6s, om jag inte minns fel. Det är därför de stöder 6s och nyare. Mig veterligen har de ingen liknande hård gräns i sin hårdvara sedan dess, så när de slutar stödja 6s är osäkert. Kan nog vara minnesstorlek och sånt som påverkar härnäst.

1 gillning