Mm, de är musikgrossister.
Det är ju upp till kunderna att bedöma värdet av en tjänst, eller så låter man bli tjänsten!
Jag tycker att den är bra. Det finns en ENORM tillgång till musik att lyssna på. Istället för att fokusera på vad som INTE finns kan man fokusera på allt som finns. Enkelt paketerat, lätt att söka, lyssna utan att köpa, leta runt på diverse ställen på nätet eller piratkopiera.
Jag vet inte om det riktigt tydliggjorde var i kritiken/ogillandet ligger.
Men, jag inbillar mig att det är det här, för det är det som skaver lite hos mig i alla fall:
För mig spelar det ingen roll om det är torra kamrerstyper som är helt omusikaliska som byggt den, eller om tjänsten drivs av aliens, det är en alldeles utmärkt tjänst som jag vill betala för. Jag går aldrig på konserter, det är inte min grej plus att jag inte vill bygga på min tinnitus ytterligare.
Har själv spelat i rockband när jag var yngre. På den tiden var den som hade 50 album kung. Spotify har ju helt enormt mycket som är lätt att hitta och lyssna till!
Jag tillhör denna kategori. Problemet är bara att många lever i villfarelsen att Spotify har ett bra utbud och därför missar mycket musik när de ”upptäcker” (för dem) nya artister via tjänsten. Så vill bara göra yngre personer uppmärksammade på detta.
Ja, och att ”mellansegmentet” artister som tidigare överlevde sorteras bort i enkelriktningen. AI-musiken de hivar in i spellistor, att de försöker ta större del av kakan via t ex distrokid, att de som sagt byggde sajten på piratkopierat material och tjafsade om det med artisterna, de rear ut tjänsten etc.
Men alla som gillar: Vad gör S unikt? Jämför med t ex deezer. Det är samma högst kopierbara system. Det finns dussintals i världen. Det är bara blitzscaling i kampen mot identiska lösningar.
Nej fan, jag kan tycka att det borde kasta mer och att dessa slantar kunde läggas på musikerna. Detta kunde gjort att fler skapare dragit in låtar från andra plattformar och S växa och alla tjänar på det.
Just nu rear man ut kreativitet samtidigt som man påstår sig gilla musik. Hyckleri säger jag.
Förstår inte alls vad som är hyckleri. Man säljer en tjänst. Man kan prova och se om man gillar den. Man kan välja som artist om man ska listas där. Detta är helt uppenbart för ALLA. Vari ligger då hyckleriet?
Att man kallar sig musikälskare? Så pushar de sin plattform. I call BS…
Det skiter jag fullständigt i faktiskt. Jag gillar tjänsten, punkt slut. Jag köper inte tjänsten för att få ett budskap eller en åsikt. Jag vill ha tillgång till musiken på ett lättillgängligt sätt.
Jag köper möbler och annat på Ikea för det är bra kvalitet till priset och bra utbud. Jag skiter i om Ikea gillar möbler eller inte.
Jag slutade använda Spotify för många år sedan, när de började pumpa ut “AI”-musik och andra massfabrikatörer av generisk rytm. Gick över till Apple Music och det visar sig vara bra mycket bättre. Uppskattar verkligen deras DJ’s och live radio som rullar på 24/7 med flera olika genres samtidigt. Att “24-bit/192kHz Hi-Res Lossless” strömmande ingår är en bra bonus.
Tidal pays the most per stream at $0.013, followed by Apple Music at $0.01 per stream. Spotify, on the other hand, pays out $0.0033 per stream — dramatically lower than both Apple Music and Tidal, as well as Amazon Music, YouTube Music, and Deezer. The only company that pays lower rates than Spotify is Pandora.
– Källa
Om jag går till mig själv, som använder Spotify dagligen och så gjort sedan de lanserades.
Så finns det mycket Spotify skulle kunna göra för att förbättra för artisterna, utan att höja månadsavgifterna.
- Ha liveevents, likt Youtube och Facebook livestreams, där lyssnare kan betala in extra pengar direkt till sin favoritartist.
- Att artister kan låsa vissa nysläppta album, som låses upp för en mindre avgift.
- Att ha en funktion likt patreon, där man kan stötta en viss artist med en mindre summa varje månad i eventuellt utbyte mot extramaterial.
Sen så är en av Spotifys största skatter det faktum att det ligger ute enorma mängder av äldre musik från början av 1900-talet och fram till 1980-talet som är nästan omöjligt att hitta någon annanstans.
Det är därför jag slutade ”ladda hem” album kring millenieskiftet och har betalat för det jag lyssnar på sen dess.
Skulle heller inte förvåna mig om en liknande tjänst för filmer/serier dyker upp inom 10 år!
Drömmen att slippa alla streamingskanaler och deras reklam. ![]()
Du ja. Men du frågade. ![]()
Som enbart konsument är det ofta jag går bet på att hitta det jag vill höra just då. Då faller även deras fras ”all världens musik”.
Hela den här diskussionen blir lätt som att övertyga en bilentusiast om att ett busskort duger bra.
Man får inte glömma att Spotify och liknande tjänster faktiskt fått bort det mesta av piratkopieringen.
Om jag inte hittar det på Spotify så finns ju ändå det mesta på Youtube. Faktum är att jag tar del av mycket mer musik där eftersom det finns videos också, inte bara musik. Eller bara en googling bort på diverse andra ställen.
Men vari ligger skillnaden för 99.9% av artisterna? Den flytten tjänade bara bolagen på.
Orkar jag ens nämna den låga kvalitén på YT? Nej, jag låter bli…
Den är helt OK. När jag lyssnar på musik tar jag del av det musikaliska innehållet, jag ägnar mig inte åt att kvalitetskontrollera hur musiken är kodad, bitrate etc, Kvaliteten har länge varit så pass bra att den oftast duger för normal lyssning.
Precis som ett busskort. ![]()
Man kan ju ändå ha åsikter om hur tjänsten tillhandahålls, även om man nu tycker att tjänsten är bra.
Om det nu skulle vara fallet att Ikea får fram sitt utbud och pris endast på grund av att de behandlar sina anställda något fruktansvärt dåligt? Inga betänkligheter? De anställda har ju tagit anställning av fri vilja.
När jag började lyssna 2007 eller 2008, innan den var öppen, fanns inget liknande. Ingen jag känner har sen dess sagt “xxx är myyycket bättre än spotify”
Alla borde köra Ford, ringa med Nokia och söka på nätet med AltaVista också. För de var också störst och tidigt ute.
Jag hade också en beta och kör på samma idag. Men som jag skrev, jag gillar Deezers gränssnitt bättre.
Men XXX är i min värld skivsamlingen. ![]()