Hej! Jag har läst en hel del på forumet, men först nu registrerat ett konto.
Jag har ett AB med kapital som jag tror kommer att räcka resten av livet om jag inte spenderar för mycket. Företagets verksamhetsbeskrivning är idag IT-konsult (eftersom jag höll på med det tidigare) samt handel med värdepapper.
Nu när jag inte har tvång på mig att jobba hela tiden ägnar jag mycket tid åt ett av mina stora intressen som är musik. Det jag funderar på är om jag kan låta företaget stå för utgifterna för detta, t.ex. utrustning, instrument, marknadsföring etc. Det är möjligt att det någon gång kommer intäkter för musiken, men det kan jag inte veta.
Jag vill inte att det ska vara något fusk, så jag undrar om Skatteverket kan ha några synpunkter på att jag låter bolaget ta utgifter som man skulle tolka som utgifter för en hobby. Finns det krav på att verksamheten ska vara affärsmässig, och i så fall på vilket sätt? Man har väl rätt att gå med förlust? Eller är det bättre att starta ett nytt bolag, eller ta utgifterna privat?
Jag har inte företag själv, så mitt musikknark köper jag privat. Men jag följer nyfiket tråden och pingar in @rydan för att se om han kan tillföra något klokt.
Jadu. Det här är väl lite frågan om “hur långt är ett samvete?” =)
Såhär. Rent praktiskt finns inget problem med att lägga till SNI-koder för musikproduktion, eller ta kostnader för musikproduktion på bolaget, både prylinköp och omkostnader för marknadsföring m m. Däremot får det inte röra sig om ren hobbyverksamhet, d v s det måste finnas en ambition och plan att på sikt bygga en inkomstbringande verksamhet av det. Så, skatteverket skulle sannolikt ha “synpunkter på att jag låter bolaget ta utgifter som man skulle tolka som utgifter för en hobby”. Så, frågan som jag ser det blir främst: Är du sugen på att försöka bygga upp en inkomstbringande musik-sidogren inom ditt bolag, eller är du mest sugen på att köpa skattefria leksaker?
Och, det är väl här samvetet kommer in. Man kan givetvis skriva en affärsplan, registrera sig med företagsuppgifter på Bandcamp m m och låtsas försöka tjäna lite pengar samtidigt som man är fullt medveten om att det i verkligheten är en hobby. Det blir väldigt svårt för skatteverket att bevisa. Samtidigt så ÄR det skattefusk, så jag skulle inte känna mig helt bekväm med det även om det är svårt att bevisa, men det får var och en känna efter själv.
Oavsett om man faktiskt har en ärlig avsikt att försöka tjäna pengar eller inte, så är det inte heller att rekommendera att fortsätta göra avdrag år efter år, utan att några inkomster kommer in ifrån den grenen av verksamhet. Ju fler sånna år man har, desto mer behöver man kunna förklara sig om skatteverket faktiskt kommer och frågar, och förr eller senare hamnar man i ett läge där det helt enkelt inte går att motivera. Att ha dragit lite synthar under första året av verksamhetsgrenen lär vara fine. När du år tolv utan inkomst från musik drar av ännu en svindyr custom-byggd monstersynth lär du nog få problem om skatteverket bestämmer sig för att kolla, även om du haft de allra ärligaste ambitioner och ansträngningar att tjäna pengar på din musik.
Själv har jag dragit av en del musikutrustning. Samtidigt har jag haft ambitionen att faktiskt ha det som en inkomstbringande del i min verksamhet och har skivkontrakt m m samt har haft inkomster från musiken, dock inte så mycket att jag är på plus. Mitt fokus på musikdelen som affär i företaget har minskat (och det går ärligt talat inte så jäkla bra, rent affärsmässigt sett), så därmed har jag inte heller gjort några nya musikrelaterade inköp till mitt AB.
Det finns även vissa praktiska detaljer att förhålla sig till. Försäkringar t ex. Om det är bolaget som äger utrustning går det exempelvis inte att ta ett stulet/sönderslaget instrument från ett livegig på din drulleförsäkring.
Hej Flurre och tack för svar! Men vad menar du med rekonstruktion, för det kan väl bara hända om företaget är insolvent? Det finns ju massor av kapital i bolaget.
Tack för klargörande svar @rydan! Jag har hittat några äldre inlägg med liknande frågor. Så jag förstår att verksamheten ska ha vinstsyfte, och att man ska framställa det som troligt att det går att tjäna pengar på den, men samtidigt får man ju göra dåliga affärer och gå med förlust. Min tanke är ju att ambitionen är att tjäna pengar, men samtidigt vet jag ju att det är svårt, och kanske inte ens troligt att det blir några belopp som skulle täcka ens kostnaden för en billig mikrofon.
Ja, hur är det med detta? Godkänns alltid nya SNI-koder? Kanske flaggas man som särskilt intressant hos skatteverket om man lägger till SNI-koder som skulle kunna räknas som hobby. Jag ser nu på verksamt.se även att man bör ha en relaterad SNI-kod om man ska kunna göra momsavdrag för utgifter, något jag aldrig tänkt på tidigare (för jag har bara tagit självklarheter som t.ex. datorer på företaget).
Nu blev jag t o m osäker. Det är väl inget som godkänns någonstans? Du talar om vilken verksamhet du har, och lägger upp motsvarande SNI-koder på bolagsverket/skatteverket. De är såvitt jag vet dels för skatt/moms m m som du säger, dels för att aktieägarna ska kunna veta vilken verksamhet företaget förväntas bedriva, och ställa VD/Styrelse till svars om de svävar iväg för långt utanför företagets verksamhetsbeskrivning. (Men det är såklart inte relevant för egna små-AB…)
Sen är SNI-koden i sig ingen garanti för att skatteverket kommer tycka att ett inköp i bolaget faktiskt är OK att dra av. Och om ett litet AB med högst en mille eller så i omsättning har 239 SNI-koder, så kan nog skatteverket även ta det som en viss varningsklocka för fiffel. Men bortsett från det borde det bara vara att registrera och se glad ut, givet att du har den verksamheten.
Tänker att det måste vara bra nog. Det är väl samma ambition som de flesta som startar företag har, och om det var KRAV på att lyckas skulle det bli tufft att göra startups inom IT med kan man konstatera, för det är inte direkt som man har oddsen med sig där heller.
Jag skulle lätt kört under de premisserna, är ju inga problem att ärligt hävda att man gör ett försök, VIsar det sig att det inte bär sig får man ju acceptera det och sluta köpa grejor till verksamhetsgrenen tills man antigen har en ny rimlig plan, eller tills man fått upp inkomst. (Eller bara gett upp grenen…)
Sen ska väl inköpen vara någon sorts rimliga i förhållande till ambitionen med. Om målet är att ge ut ett eget album på spotify för att se hur det tas emot kanske man inte ska köpa studioutrustning för tio mille till att börja med heller…
(Om målet däremot är att bygga upp en kommersiell studioverksamhet kan det ju vara fullt rimligt, men då måste det ju även hålla om skatteverket tycker det verkar shady och kommer och tittar på lokal, affärsplan m m…)
Tänker att det i grunden handlar om att man nog, innerst inne, vet om det man håller på med är rimligt eller inte. ÄR det rimligt kan man sannolikt även förklara och övertyga en tjänsteman från skatteverket att det är rimligt, är det inte rimligt kan man nog också inse att man skulle kunna få problem i det läget.
Ja. SNI-koderna talar ju om för verksamt/skatteverk/aktieägare m fl vilken verksamhet bolaget anser sig ha, så det är ju inte rimligt att bolaget köper en massa grejor som inte är relaterade till den verksamhet det säger sig ha.
Jag var inne på verksamt.se och fick uppfattningen att SNI-kodsändring är en ansökan som kan bli godkänd. Men det kanske den alltid blir.
Nåja, tack för bra svar i alla fall! Just nu är det inget specifikt, eller i alla fall särskilt dyrt, som jag tänkt köpa, men det är bra att veta vad som är rimligt.
Kör på men bra om du faktiskt satsar på att få in lite intäkter på musik-spåret. Du kan ju tex spela live på lokala puben, lägga upp några låtar på Spotify
Skatteverket kan neka att ge f-skatt för verksmahetsgrenar. Varje gren bedöms individuellt. Och du kommer inte godkännas avdrag för musikinstrument om du inte haft inkomst kopplade till musiken.
Vill man fuska med skatten finns det nog bättre sätt att göra det på som är svårare för Skatteverket att upptäcka.
Kom också ihåg att Skatteverket behöver inga bevis. Bevisbördan ligger på en själv. Så frågan är inte vad de kan bevisa, utan vad du kan bevisa.
Tack för svar, även om jag tycker det var tråkigt att du uppfattade det som att jag var intresserad av att skattefuska. Att vi betalar skatt utifrån de gällande reglerna är en del av ett fungerande tillitsbaserat samhälle. Jag ville bara veta hur dessa regler ser ut så jag kan hålla mig inom dess ramar.