Sjunga på ett dop

Hej! Har ingen aning var jag skulle ställa frågan så jag tänkte att jag hör med er här.

Min sambo ska sjunga på dop för första gången men hon vet inte vad man ska kunna ta betalt för detta, någon här som vet?:blush:
/Jonathan

Hej! Nu var det ett par år sedan jag var en mer aktiv musiker men brukade då ta runt 2.000-3.000kr på faktura för liknande gig. Beroende på förutsättningar (antal låtar, rep innan, reseersättning etc). Och har hon inte enskild firma redan så finns ju t.ex. Frilansfinans till hjälp för fakturering. Lycka till!

3 gillningar

Musikerförbundet har en minimitariff som är bra att luta dig emot. Tror att den typen av uppdrag ligger på 3-4000 kr på faktura, plus resa.

Så ifall de sjunger i fem minuter och tar 4 000 kr för det så tar de alltså 48 000 kr/h.

Kan det verkligen stämma?

Ifall det är en känd artist kan jag köpa det, typ Madonna, men någon slumpmässig polare, nej.

En femhundring på Swish är väl rimligt ändå, men va fan, 4 000 kr för att sjunga en låt? Eller hur länge ska hon sjunga?

2 gillningar

Hur i all världen räknar du? Klädbyte, resa, förberedelser. Tvingas vars närvarande hela gudstjänsten. Det klarar du inte på 5 min!

Om jag minns rätt betalade vi 1500 kr för några år sedan, i samband med en begravning. Billigt, tyckte jag.

4 gillningar

Konstigt resonemang, hon ska ju ta sig dit/hem och närvara under hela dopet, självklart måste man räkna mer tid än själva framförandet av sången.

För priset spelar det roll om personen jobbar med det professionellt och är utbildad kontra ”en kompis som gillar att sjunga”. En kompis som gillar att sjunga (och ändå ska delta på dopet) kan få en tusenlapp tänker jag. Eller ställer hon upp gratis. Är det en person man inte känner som frågar så kanske 2000 om man är så pass oerfaren och oetablerad och det är första gången man anlitas.

2 gillningar

Aktuellt pris (2024) för två solostycken (trumpet/sång) på en begravning: 2500 kr. Swishat direkt till personen.

1 gillning

Ifall det är en vän som ändå ska vara med så är det ju just bara 5 min för sången.

Men är det en artist som hyrs in så håller jag absolut med, men då borde de väl ha koll på hur mycket de ska ta för arbetet?

Jag känner en person som är musiklärare. Hen får en fråga om att ställa upp på en sammankomst av en förälder i klassen. Då är det inte helt lätt att sätta ett pris med en gång.

Är det en nära vän som skall “riva av” en sång vid exempelvis ett dop i hemmet, så tycker också jag att det skall vara gratis.

3 gillningar

Jag såg när Usain Bolt slog världsrekord på 100m och fick 1 miljon USD i prispeng. Det tog inte ens tio sekunder.

Om vi anammar samma totala verklighetsfrånvända resonemang som du så tjänade han alltså 360 miljoner USD eller närmare 4 miljarder SEK i timmen.

Fy fan vad fubbigt.

9 gillningar

Med det priset så tycker jag Bolt kunde dragit ut lite på loppet så man fick mer pang för pengarna

5 gillningar

Eftersom det är första gången så lär det ingå som hobbyverksamhet. Så man bör bara bara kunna ta emot en Swish för man behöver inte deklarera det.

En hobby som går med vinst är också skattepliktig. Men visst, i praktiken lär det inte bli någon beskattning…

2 gillningar

Det spelar väl ingen roll? Så fort du gör en hobbyaktivitet med syfte att ta betalt så ska det beskattas.

Jo men ifall Usain Bolt är med sina vänner och de ber honom springa 100 meter på skoj, ska han fortfarande ha de summorna då?

2 gillningar

Ifall man inte ska ta betalt men att man får en gåva på 1000 kr som tack, ska det fortfarande beskattas då?

Får han betalt, så skall arvodet beskattas.

Är gåvan ett förtäckt arvode skall den beskattas.

Inkomstskattelagen, Kapitel 11, paragraf 1.

1 gillning

Det krävs kanske lite mer förberedelser och skills för att kunna leverera tjänsten…

2 gillningar

om du behöver fråga så kan du lugnt utgå från att Skatteverket troligen tycker det.

3 gillningar