Många inkomster är belagda med skatt för att finansiera vår välfärd. Jag är nyfiken på vilka inkomster som är skattefria. Undrar hur mycket man kan dra in per år utan att betala skatt. Som sagt. Jag är bara nyfiken. Jag tycker inte att skatt är fel, men det måste inte utesluta min nyfikenhet på skattefria inkomster heller.
Jag kan börja nämna 3 som jag tror att jag känner till, även om jag bara har bra kunskap om den första.
Sportsbetting
Även små vinster, säg 300kr om dagen ger faktiskt en årsinkomst på 109 500kr, helt skattefritt.
Arbete
Vitt förvärvsarbete understigande 22 208kr om året. Om detta är att anses som skattefritt kan dock med rätta ifrågasättas eftersom, misstänker jag, arbetsgivaravgift ändå måste betalas. Du får med andra ord inte 100% betalt för arbetet du utför.
Hobby
Om årsintäkten inte överstiger 12 500kr verkar det som om det i undantagsfall finns möjlighet att undvika att betala skatt.
Det beror på. För normala volymer ja, men om det säljs mycket och på ett verksamhetsliknande sätt kommer skatteverket definitivt ha nåt att tycka till om.
Är själv blodgivare, ca 3000kr/år beroende på blodgrupp och hur ofta man lämnar
Bara en kommentarer om sportsbetting. Visst kan man se det som en möjlig skattefri inkomstkälla, men för de absolut flesta är det ett mer eller mindre garanterat sätt att förlora pengar på istället. Till och med någon med den bästa av kunskap om en sport eller ett lag kommer statistiskt sett att förlora mot matematiken på lång sikt…
Så kan det vara men med slit och systematik verkar oddsen vara de omvända. Men de spelare som arbetar med slit och systematik hör man inte talas om. Journalister är väldigt ensidiga när det kommer till bevakning av spelbranschen.
Vinster från sportsbetting ger ett välkommet tillskott i min vardagsekonomi.
Bor du utomlands? För normalt får man ju lämna var 12:e vecka som man och 16:e vecka som kvinna och jag får då inte några kontanter (längre) här i Sverige.
En kompis till mig har tidigare tjänat en del pengar på nätpoker. Jag vet inte om det är att ”rekommendera” men när han beskrev sin ”metod” tyckte jag den lät vettig.
Pokersajterna är tydligen indelade i olika klasser med olika storlekar på insatserna. I de högre klasserna spelar mer rutinerade personer och insatserna är högre. Min kompis metod gick ut på att spela i de lägre klasserna. Där spelar främst amatörer, folk som spelar mest som ”en kul grej”. Att förlora lite gör inte så mycket. Han spelar alltså under sin egentliga nivå och vinner förhållandevis ofta. Vinsterna är inte enorma men han menade sig kunna dra in 600-700 kr på en kvälls spelande.
Jag har sysslat med blod-, plasma- och trombocytgivning under 25 års tid. Villkoren har varierat över tid och mellan olika platser. En bra variant är att välja biocheckar som ersättning. Vill man inte gå på bio kan man sälja dem och få kontanter.
Jag med, har varit blodgivare i över 30 år. Och så är det skattefritt fika ovanpå det, skattefria järntabletter och skattefri koll på blodvärden och blodtrycket. Sjukt vad skattefria pengar jag dragit in på det där genom åren…