Halloj, jag har ett liiitet side hustle där jag säljer pengar i ett onlinespel. Inkomsten är kanske 2500 kr i månaden som jag får in via swish.. Lägger några minuter om dagen för att dra in detta, så det känns värt att göra för lite extrapengar.. Är det någon här som är bra på skatteregler? Behöver jag skatta för denna lilla extra inkomst?
Hej.
Är ganska dåligt insatt just om gaming-inkomster. Men står troligen en del här:
Det beror på var “pengarna” kommer ifrån.
För att inte gå in på för mycket onödiga nörddetaljer så förenklar jag. Vi kan säga att spelare i ett onlinespel behöver äta fisk. Att fiska tar många timmar om dagen av att klicka på olika element inom spelet. Folk orkar inte stå och klicka timme ut och timme in. Jag har då skapat ett program som gör detta åt mig automatiskt. Jag har därför massor av fisk som jag hade kunnat sälja i spelet för att få in-game cash som jag kan använda för att köpa till exempel ett supercoolt svärd
Istället så lägger jag ut på en facebooksida att jag säljer x antal fisk för en betalning via swish eller paypal.
Ah, så du säljer bottar?
Trodde de flesta spel kastar ut spelare som använder dessa.
Men det är troligen ok enligt skatteverket. Men enklast är förmodligen att mejla dom för att få rätt besked.
Saken är också, att det hade gått att skala upp detta för att tjäna ett gäng tusenlappar till i månaden men jag vet inte on det är värt att starta upp detta på ”industriell skala”
Om det finns något skattetak att förhålla sig till osv.. Jag blir inte klok på vad jag skulle skatta detta som.. hobbyverksamhet? Enligt skatteverket behöver man inte skatta om man betalar in lika mycket som man tjänar på hobbyn.. jag har spelat detta spelet i ca 20 år och lagt tiotusentals kronor totalt under dessa år. Kan jag då dra in 50000 under ett år och hävda att jag gått jämnt ut över tid?
Jag har gjort en egen bot som bara jag använder. Jag säljer alltså inte vidare själva botten
Jag blir inte påkommen och utkastad för att jag har integrerat chat gpt i klienten och min karaktär kan därför chatta och bete sig som en vanlig spelare hehe.. Tack vare dagens AI är ju turingtestet inga som helst problem att klara ![]()
Du får bara dra av ackumulerade kostnader senaste fem åren (10 tkr alltså), men annars verkar det stämma. Efter att du tjänat mer än så behöver du skatta.
Sen när deklarerar man brottsvinster, de pengarna tvättar man väl? ![]()
Skämt åsido, du lär ju “tvätta” pengarna genom att låtsas att guldet är hederligt intjänat utan att bryta på spelets användaravtal, och deklarera som att du säljer skins..
Har du en Rune farm i tibia?
Kryptomining räknas som hobby i liten skala. Detta känns ju som något liknande. Skalar du upp det får du starta någon form av företag, men det ökar ju också risken för att bli avstängd i spelet. Ibland är det bättre att hålla sig under radarn.
Hahaha, oväntat att någon här vet vad tibia är
Ja, fast på en privat server ![]()
Ah, jag trodde först det var en fishing bot i wow
men även jag vet vad tibia är![]()
Ja. Blankett T2 - inkomst av hobbyverksamhet
Nej. Du kan gå fem år bakåt, men då ska du ju ha en tydlig förlust redovisad tidigare. Så redovisar du vinst i år kan den “göra gott” om du spelar vidare nästa år men inte tjänar något då.
Jag har under flera års tid lirat 7.4 servrar och både köpt och sålt runor/eq och gubbar. Nästan all betalning har skett via paypal och jag har säkert tjänat 50k över 10 år. Ta ut mindre belopp då och då så borde det vara lugnt tänker jag. Aldrig haft problem med min bank över uttag därifrån.
Många tibianördar in the house xd
Tack för svar! Stort fan av kanalen ![]()