Jag har haft turen att vinna en fast summa pengar varje månad (15.000 kr) under de kommande 25 åren, finns det större intresse delar jag artikeln, men det hela utspelade sig i helgen så kanske inte så svårt att luska ut
Men jag har funderat på hur köpkraften för dessa pengar minskar över tid på grund av inflation. Jag undrar om någon har några bra förslag på hur jag kan hantera inflationen för att bibehålla min köpkraft sista åren som pengarna betalas ut.
Mer specifikt, jag letar efter en strategi som kan hjälpa mig att jämföra värdet av mina vinster över tid med inflationstakten. Förstår jag rätt, behöver jag investera en del av mina vinster första åren för att kompensera för inflationen. Om ja, vilken typ av investeringar bör jag överväga och hur mycket bör jag investera varje månad? Vill ju ha guldkanten nu också, medan man är ung och frisk.
Jag uppskattar er hjälp och ser fram emot att höra hur ni resonerar, ni kanske tycker det är bättre att bränna pengarna nu direkt
Grattis!
Har du möjlighet att få ut pengarna direkt, istället för under 25 år?
I så fall hade jag gjort det och investerat dem med för dig lämplig fördelning mellan global indexfond och räntor.
Kanske njuta av x procent av vinsten per månad och investera resten?
Om det varit jag hade jag nog investerat hälften varje månad och skapat mervärde i nuet för resten. Går det bra efter pengarna slutat betalats ut, så kan du plocka ut samma summa många år därefter.
Är din tanke att du efter 25 år och när pengarna ej längre kommer att du inte ska ha något sparat kapital? Hur mycket du vill spara och ej planerar konsumera upp senare under perioden gör enorm skillnad i strategi.
Hur mycket är svårt att säga, det är ju upp till dig. Du bör nog fundera på vad det är du vill göra med ditt liv, och sedan vad pengarna ska räcka till.
Grattis till vinsten…
Jag skulle inte bekymra mig över minskningen av köpkraften tack vare inflationen…
Skulle vara glad över bonusen varje månad i alla 25 åren framöver…
Jag hade nog tagit 5000 till nöjen / guldkant och resten till boende eller sparande till boende, förslagsvis då i en billig indexfond. Såg sändningen och blev väldigt glad för er skull! Lycka till
Stort grattis, så roligt ! Du kan ju testa lite olika varianter på sparande i ränta på ränta kalkylatorn på RT sida. Väljer du att spara 5 000 tex i månaden så hinner det att bli mycket pengar på 25 år:blush:.
Det som högst sannolikt kommer att hända om du inte är uppmärksam är att dina utgifter kommer att stiga motsvarande 15.000 kr i månaden. Jättenkelt att t.ex. köpa en lite dyrare bostad och poff så är pengarna borta.
Prova dig fram med en ränta-på-ränta-kalkylator hur mycket pengar det blir att faktiskt investera pengar.
Hitta på “regler för att spendera” dessa pengar på ett klokt sätt. T.ex. “jag ska investera X kr varje månad, lägga undan Y kr till en uppskjuten konsumtion (t.ex. resa) och använda Z kr löpande.”
Ae så jäkla coolt! Såg en som skrapade i helgen på Nyhetsmorgon (som jag antar var din vinst).
Hade investerat rubbet i basportföljen om jag var du och jobbat 100% på sidan av. Detta under ett par år, vilka möjligheter du har framöver, jag är så avis på dig.
Hade därav investerat motsvarande 15k per månad istället så kanske dina pengar blir värda 15 miljoner om 25 år istället för cirkus 4 miljoner (ej medräknat inflation), vilket ger en ekonomisk trygghet som inte alla besitter.
Även om man kan ta ut pengarna direkt, vill man göra det? Får man inte betala statlig skatt (ca 50%) på allt då?
Är man redan över gränsen för statlig skatt spelar det iofs ingen roll. Möjligtvis kunde man fundera på att gå ner i arbetstid för att få lägre lön, samt se till att vinsten man får ut per månad ligger under gränsen för statlig skatt när den plussas på.
Är inte spelvinster skattefritt och årligen inflationsjusterad?
Jag skulle definitiv maxar löneväxlingen först om du tjänar över brytpunkten eftersom du får ett 15k nettotillskott och kommer ha riktig bra ekonomi även på brytpunkten. Om du är ca. 30 kommer ju dina extrapengar slutar när du är 55, så perfekt med en fet tjänstepension. Sedan skulle jag njuta lite av livet.
Wow, grattis! Jag hade inte låtsas som att pengarna inte finns och investerat allt. Men jag hade investerat en del av pengarna. Kanske hälften? Eller 2/3 av summan? Det beror ju såklart på vad du vill använda pengarna till.
Det ligger mycket i det Jan skriver att det finns en risk att du bara vänjer dig vid högre utgifter (särskilt om du inte investerar något utan bara ser det som bonus till hushållskassan varje månad) helt enkelt och det blir kanske inte så kul om 15 år, men om du istället investerar hälften så kommer avkastningen sannolikt fortsätta ge dig 7500 kr/månad resten av livet
Jag tror du behöver se detta ur ett större perspektiv. Du har andra inkomstkällor gissar jag. Om du är anställd så är din lön skyddad mot inflationen genom den årliga lönerevisionen. På ålderns höst så räknas inkomstpensionen upp mot inflation. Om du fortsätter jobba så kan du tänka lite friare med vad du vill göra med lottovinsten.
Om du pratar specifikt om lottovinsten så tänker jag att det finns några vägar att gå. Här följer en lista:
Betala av eventuella dyra lån (tänk lån med ränta på mer än 5 %) så att du slipper betala ränta.
Investera pengarna i värdepapper. Enklast är global aktieindexfond eller fondrobot på ISK.
Köp en fastighet för uthyrning. Kräver att du gillar att vara hyresvärd och fastighetsskötare.
Köp ädelmetaller. Fysiskt guld är väl det som brukar rekommenderas.
En idé som man kan tycka både bra och illa om är att förklara läget för en bank. De borde kunna låna ut pengar till en enklare villa eller lägenhet.
Räknar man kallt med att bostäder långsiktigt ökar i värde med 5-6% årligen (kanske snarare 1-4% efter inflation och underhåll) så bli det ju lite utväxling på pengarna. Dels i form av livskvalitet i ett boende och privatekonomiskt.
Det finns de som säger att boende inte är en investering, men de har historiskt ökat i värde och är lätta att få privatlån på.