Investera 50 MSEK långsiktigt med låg risk

Hej!

Jag har ca 50 miljoner kronor som jag ska investera. Tidsperspekivet är 10-30 år och fokus ska vara på riskminimering snarare än hög avkastning. Planen är att investera enligt följande fördelning:

Typ Avgift Andel Total Andel Belopp Var?
Översikt
Aktiefonder 0.17% 50% 50% 25,000,000 ISK
Räntefonder 0.16% 40% 40% 20,000,000 Aktiedepå
Sparkonto 10% 10% 5,000,000 Bankkonto
Aktiefonder
Länsförsäkringar Global Indexnära 0.22% 45% 23% 11,250,000 ISK
Avanza Global 0.10% 45% 23% 11,250,000 ISK
PLUS Allabolag Sverige 0.22% 10% 5% 2,500,000 ISK
Räntefonder
AMF Räntefond Mix 0.12% 60% 24% 12,000,000 Aktiedepå
Storebrand Obligation A 0.21% 40% 16% 8,000,000 Aktiedepå

Tar gärna feedback på fördelningen och val av fonder, samt Aktiedepå vs ISK för räntefonderna. Att hålla på med investeringar är inte något som jag egentligen tycker är kul, så jag är ute efter en strategi som jag kan sätta upp och sedan lägga max någon dag per år att administrera.

Tack på förhand!

4 gillningar

Ser väldigt vettigt ut tycker jag!

Breda billiga fonder som är lätta att förstå sig på. Enda som möjligen kan bli lite krångligt är rebalansering mellan aktier/räntor, men är inget hårt krav att göra det heller.

Väldigt likt den fördelning jag själv valt för min mellanriskportfölj där jag har 50/50 DNB global/AMF räntefond lång på ISK.

Här är en vettig tabell du kan använda för att hamna rätt i risk:

3 gillningar

Tack! Jättebra tabell (som jag förutsätter baseras på historisk data)! När jag läser den funderar jag på om jag kanske borde öka till åtminstone 55/35 i aktier/räntor.

Ombalansering ser jag inte som något stort problem. Dels för att jag kan göra det med nya investeringar löpande, men också för att jag inte ser det som särskilt viktigt att den är i perfekt balans.

2 gillningar

Skulle också rekommendera dessa artiklar:

1 gillning

Antar du vill kunna använda dom 5M du satt på sparkonto annars känns 5M på sparkonto i +10år lite väl säkert.
Men o andra sidan är 50M pengar du kan leva gott på till du går bort så det blir en balans, i mitt fall skulle jag ha NOLL nytta av MER än 50M så jag skulle bara vare extremt safe.

Sen känns det ju vara bra att ha en plan, är det bara för att det skall gå i generationsarv så kan du väl lägga mer åt det chansartade .

Men alltid intressant med folk som har dessa pengar o INTE skall använda dom på många år, jag skulle ju slutat jobba på dagen

Just nu känns mitt jobb roligt och meningsfullt, och jag vet inte riktigt vad jag skulle fylla min tid med om jag inte jobbade :).

2 gillningar

Tack! Ska kolla in!

Låter bra, men samtidigt skulle jag ta en VÄLDIGT grundlig tanke på vad som skulle kunna vara roligare än att jobba när du fått ett läge som EXTREMT få har.
Testa på saker, testa olika hobbys

3 gillningar

Ser bra ut, speciellt om du har ett överskott varje år som läggs på detta. Förutsätter att minst hälften av investeringen har horisont på 20-30 år.

Ser dock ett litet räknefel, genomsnittliga avgiften på ISK känns för låg. Den borde vara drygt 0,16%.

1 gillning

Imponerande att ha redan så mycket pengar och ändå kunna ha 20-30 år sparhorisont :+1:

Grattis @kabelband :+1:

1 gillning

Ser dock ett litet räknefel, genomsnittliga avgiften på ISK känns för låg. Den borde vara drygt 0,16%.

Ah, tack! Hade visst råkat klicka fel cell i spreadsheetet.

1 gillning

100% indexfonder, usa/global. Det är det som är så bra med 50m, även 50% nedgång gör att du inte påverkas av någonting. Största risken är att inflationen äter upp dina pengar.

Det har väl med faktisk (inte självskattad) riskaptit att göra. Inte alla som klarar att se en drawdown på 25 MSEK utan att få magsår. :sweat_smile:

1 gillning

Om jag hade 50M varför riskera en stor nergång? Inflationen kommer inte äta upp hans pengar under hans livstid.
Ser bara två saker som skulle få mig att chansa med pengarna, att han av någon anledning behöver mer. Eller om han inte behöver pengarna alls o bara vill lämna så stort arv som möjligt.

Det gamla, om du vunnit spelet varför chansa är absolut i spel här.

1 gillning