Hur hanterar och förvaltar man en plötsligt inkommen orimligt hög summa pengar?

En tanke som jag emellanåt diskuterar med främst mig själv är vad jag hade gjort om jag plötsligt blev väldigt rik på pengar.

Ett enkelt exempel just nu är om du under morgondagen blir ensam vinnare på Euro Jackpot och därefter kan titulera dig miljardär.

Hur och vad gör man då egentligen? Jag antar att det ingår ett mer eller mindre obligatoriskt rådgivningsmöte, vad kan tänkas tas upp där?

Riskspridning, ja visst men tusen miljoner… Insättningsgaranti, finns det lösningar för sådana belopp?

Vilka tillgångsslag är aktuella, hur agerar man om man vill investera utan att skapa rubriker, misstänksamhet etc?

Hur skyddar man kapitalet, ens egen person och familj? Vad säger lagen, hur anonym kan man vara vid en offentlig vinst lik exemplet?

Jag är inte ute efter en diskussion om att köpa bilar, båtar, skänka pengar till släkt och forskning osv. utan om hur man tar hand om och förvaltar en sådan summa på ett bra sätt.

Jag hoppas och tror att det finns personer här som har goda tankar och förhoppningsvis även kunskap inom ämnet!

Om jag ska försöka bidra själv med någonting så hade tillgångsslag som fastigheter, skog och mark varit intressant samtidigt som det lätt krockar med min högprioriterade önskan om anonymitet.

Har för mig att jag läste en studie för några år sedan på ämnet där slutsatsen var att en stor vinst från tex lotteri förstärkte personernas personligheter. Dvs en slösa blev en brutal slösa och brände kapitalet grymt fort, medan en person med gott ekonomiskt sinne med intresse för spara innan vinsten förvaltade kapitalet lyckosamt.

Stora vinster förändrar inte personen, den förstärker vårt levnadssätt

6 gillningar

Jag har en plan för ett liknande fall… men jag vill vara anonym, så inga detaljer. :kissing_heart:

Seriöst, jag vill fortfarande spara där jag kan, men ärligt talat, låt oss säga en miljard kronor, det är mycket pengar varje år för resten av mitt liv.

Kommer med största sannolikhet att hitta billiga sätt att göra så många människor glada som möjligt, köpa vackra skånska julgranar till människor som inte har råd med dagen och vägen.

Stuff like that. :kissing_cat:

En miljard är galet sjukt mycket pengar. Om man bara lägger dom i garderoben där hemma och ta en 1000-lapp om dagen och använder så räcker dom i 2737 år.
Om man i stället skulle få 1% avkastning om året så har 10 miljoner att göra av med per år. efter skatt är det 19200kr per dag.

Det man bör rikta in sig på är värdebevarande investeringar för inflationen är det största hotet mot kapitalet. Korta statsobligationer och guld är mitt tips.

Den tanken har jag haft många gånger i livet, men de blir inte värklighet för jag spelar inge eller köper typ lotter…
Men om de skulle typ trilla in 1 miljard så skulle jag inte ändra någe i mitt levene, förutom att ge bort en hel del till nära å kära… Göra livet bekymerslöst för dom…

Fortsätter diskussionen från Hur hanterar och förvaltar man en plötsligt inkommen orimligt hög summa pengar?:
Har du någon tanke på hur du skulle gå tillväga?
Det lär sprida sig på ett eller annat sätt varifrån det kommer och då är ditt namn ett samtalsämne bland många och allt som kommer med det.

En avgörande faktor för spridningen är givetvis var man är bosatt och dess invånarantal.

Statsobligationer är garanterade av staten.

Finns mycket diskussion på forumet, en start är här 191. Tips när och innan du får ett arv, säljer ditt företag eller får en större summa pengar

1 gillning

Banken får man ta ett snack me att dom är införstådda i varifrom pengarna kommer…

Att hantera spridningen är jag inte så orolig över… Bor man i Stockholm så försvinner man bland flera miljoner invånare…

Jag skulle nog bara amortera lite extra på bostaden. Ta två veckors solsemester kanske.

:upside_down_face:

1 gillning

Någon härinne? :wink:

1 gillning

En miljard är ju så mycket pengar att det.är väldigt svårt att göra sig av med det.

Men i någon slags prioritering:

1. Sätt åt sidan en del i investeringar för att “vara rik” resten av livet
  2. Skaffa extra säkerhet till mig själv och familjen
  3. Börja fundera på sätt pengarna skulle kunna göra nytta i världen. Exempelvis välgörenhet, köpa andelar i försvarsindustrin så att Sverige/Ukraina/Europa kan vara säkra, stöds open source utveckling av fria webbläsare och liknande.
1 gillning

Trådstartaren kanske “frågar åt en kompis”. :rofl:

1 gillning

10%i lekhinken?

Det skulle vara riktigt trevligt om en sådan vinst gick att överföra direkt till en schweizisk bank. :thinking:

Hmm, med alla bra input i den här diskussionen ser det ut som att jag behöver gå tillbaka till tankesmedjan för att uppdatera min plan för att hantera en kommande Eurojackpot vinst. :blush:

Inte jag i alla fall, vore kul om det vore någon man känner. :blush:

1 gillning

Om vi pratar om så mycket pengar så är det snarare 90% i lekhinken.

Vi kan åtminstone konstatera att det numera finns en person i Sverige som har möjligheten att bidra med sin egen historia. Grattis och lycka till!

Som sagt, att få sitta med och lyssna på Den ekonomiska och juridiska rådgivningen hade varit intressant!

Den vinnaren måste ju hoppa upp till en av de rikaste i Sverige, svår omställning
Nu vet jag inte hur skatten fungerar på detta och om det är en engångsutbetalning i Sverige.
Sen om alla banker kan hantera den summan. . . att bara sätta det på ett skapligt fasträntekonto ger över 30.000.000:- per år i bara ränta…