Storvinst på Euro Jackpot

Nu får vi väl alla gratulera den svensk som vann ofattbara summan 1,251 miljarder på Euro Jackpot igår kväll, undrar hur man hade reagerat, måste vara svårt att ta in ? Jag satsade 100 kronor och vann 365 kronor, så hyfsad utdelning :grinning:

10 gillningar

All in på Global indexfond.

Ingen minns en fegis.

(utom 1% som man har som cash-i-handen)

13 gillningar

Man får väl hoppas att vederbörande använder pengarna klokt och inte bränner dem som många andra som vinner storvinster. Även fantasisummor som det där går ju att bränna upp om man lever hämningslöst slösaktigt (vad sägs om en rymdresa?) Eller att det inspirerar andra till att spela upp sina pengar i hopp om att också de ska vinna.

3 gillningar

Grattis och grattis… jag vet inte. Jag hade nog tappat fotfästet i livet om jag vann så stor summa. Jag hade förmodligen blivit paranoid.

Hoppas vinnaren får stöd att hitta ett bra sätt att hantera situationen.

7 gillningar

Spontana känslan (möjligen är jag semi-utbränd) är: så jobbigt att få en så stor grej till att hantera!:stuck_out_tongue_winking_eye:
Andra tanken: vad skulle jag ens göra? Sluta jobba, men sen då? Uppgradera bostad möjligen? Skaffa flera utomlands?

5 gillningar

Lägg hälften på vin, kvinnor och sång så kan du slösa bort resten.

20 gillningar

Jag hoppas verkligen de bränner pengarna på roliga och meningsfulla saker!

Vad ska de spara till?

Jag hade bränt pengarna på minst en stiftelse, gett bort en hel del, anlitat mer hjälp, köpt en fin bil till mamma och gått på restaurang så ofta jag ville.

Bara räntan räcker ju till allt det. :blush:

8 gillningar

Javisst, det vore ju heller inte bra att bara sitta på pengarna. Att ge till välgörenhet eller spendera på meningsfulla saker håller jag med om är bra. Men det finns ju många berättelser om människor som vunnit oerhörda summor pengar, och trots sin storvinst efter ett antal år blivit skuldsatta och hamnat i misär, missbruk etc. En del som haft ett spelmissbruk och inte kunnat sluta spela o.s.v… Hur vanligt det är vet jag inte, men risken finns bevisligen, så man behöver kanske en del hjälp att hantera pengarna klokt, på ett sätt som är meningsfullt och bra.

1 gillning

Finns också vissa som lever i misär även utan att ha vunnit pengar.

Så beror nog mer på personlighet än summan i sig.

Finns lite info om rutinerna kring storvinster. Låter som ok upplägg, hoppas bara vinnarna inte får rångivare. :see_no_evil:

1 gillning

Klart man gratulerar! :partying_face:

Men… vilket verkar vara genomgående även på RT. Det är få som ens förstår hur mycket pengar det är. Medelsvensson måste jobba heltid i 3500 år för att få in det där, före skatt.

Eller min nya favorit för att åskådliggöra stora tal:
En miljon sekunder är lite över elva dygn.
En miljard sekunder är närmare 32 år.

Vinnaren vann nästan 40 år om varje krona var en sekund.

Jag hade hellre sett att 125 européer vann 10 miljoner var. Men det är inte lika exceptionellt och rubrikmässigt förstås.

15 gillningar

Vad är reglerna? Hur mycket får vinnaren ut direkt, alternativt över längre period?
Skatt?

Sen så vinner oftast en handfull människor ett par miljoner varje dragning. Så de har lyssnat på Jan och gör både och.

Men 1% av en miljard är väl 10 miljoner? Så man kan donera eller bränna 99% och ändå leva Fire.

2 gillningar

Står i länken jag delade.

Men 5 miljoner eller mindre, direkt till kontot, efter samtal.

5 miljoner eller mer, bankmöte för överföring av hela summan.

Svenska spels vinster är skattefria.

1 gillning

Blir ju inte ens en miljon Euro per person. Väldigt dåliga rubriker.

Hade hellre sett 20-25 miljoner kr per vinnare så att det verkligen känns som en större vinst.än 10-11 miljoner.

Men om jag hade vunnit, hade jag givetvis velat ha 1,25 miljarder!

2 gillningar

Har de verkligen vunnit såna här summor?

Det går ju helt klart att bränna det också, men man får ju anstränga sig.
Några miljoner däremot är ju inga större problem att klanta bort.

1 gillning

Nja, var ute efter regler kring om man verkligen får ut hela beloppet direkt eller om man får det utspritt över x år. I en del vinster så får man ut runt hälften om man vill ha pengarna direkt.

Lite såhär brukar det se ut, förutom jackpotten då.

Men oftast blir det 5-15 miljonärer per dragning.

Jag blir glad även för lägsta vinsten, mer till kollokontot. :blush:

2 gillningar

Det finstilta är inte med där. Men inget du behöver kolla upp dock :slightly_smiling_face:

I det finstilta kan det vara angivet att utbetalning sker över X år.

Vet att Triss har lite special. Men verkar vara allt på en gång, om de inte ljuger i informationen. :thinking:

2 gillningar