Hej,
Jag och min fru har Ica banken som bank för vardagsekonomi och den bank vi för över pengar till från en till en annan investering. Vi har många olika investeringar och placeringar, främst Avanza, Lunar men även olika sparkonton (med den som för tillfället har bäst ränta) samt ett par investeringar i t.ex. Tessin.
Nu till problemet - jag har vid ett flertal tillfällen fått överföringar stoppad för att banken vill utreda “penningtvätt”. Det blir ganska fort en ganska komplicerad process att förse dom med de dokument som dom efterfrågar och ofta finns dom inte ens att tillgå.
Nu senast skulle jag göra en överföring av 50 000 kr till Revolut för att betala ett boende utomlands och fick det då stoppat. Skulle då förse banken med både utdrag från mitt Revolut men även Tessin där lite pengar hade kommit ifrån.
Drabbas ni med andra banker med samma hjärndöda försök att stoppa transaktioner?
Det slutade med att jag förde över pengarna från Ica->Lunar->Revolut helt utan problem…
Ja. De flesta behöver besvara liknande frågor, ofta flera gånger per år.
Tips, förvarna banken vid större transaktioner, spara kvitton vid transaktioner utomlands och var tillmötesgående. Bankerna frågar inte för att jävlas, de har lagar och direktiv att följa.
Tyvärr så är det något alla behöver vänja sig vid, likaväl som att vi blir filmade i varje större stad och fartkontroller.
Jag fick min första utfrågning 2007, så har vant mig.
Hade ingen varit brottsling, hade vi sluppit. Men nu är det som det är tråkigt nog.
Icabanken och Länsförsäkringar gillar inte utlandstransaktioner. Jag tror de sitter och behandlar allt sånt manuellt. Det är inte bara på grund av risken för pengatvätt, det är också hur transaktionerna genomförs rent tekniskt.
Japp. Med goda skäl, möjligtvis – det ses av dem som en högriskgrupp. Deras VD:ar vill inte bli dömda som Swedbanks VD. En överföring till Revolut är trots allt en transaktion till Baltikum, som Ryssland har använt för att slussa runt pengar.
Detta är nog en hel del av “problemet” också. Beteendet i sig gör att ni flaggas snabbare. Jag säger inte att det inte är störigt med dessa kontroller, men att jaga tiondelar av procent i avkastning på (oftast) mindre summor är ett bra sätt att skjuta sig själv i foten.
Jag har nog bara tillfrågats en enda gång, men så ser jag till att ha uppdaterad kundkännedom hos mina banker och ta upp frågan innan större transaktioner.
Problemet är ju att Revolut i sig är suspekt, inte konstigt att transaktioner dit ifrågasätts. Deras USP är ju typ “vi ställer inte så många krångliga frågor om utlandstransaktioner till knepiga länder”.
Ja, även jag tror det. Länsförsäkringar har varit ledande med att sänka gränserna för hur mycket överföringar man kan göra per vecka.
Själv har jag SEB som transaktionsbank, främst beroende på att de var en av få som kunde låna ut pengar till köp av bostad i Spanien 2009 och ta den bostaden som säkerhet. Nu finns inte det behovet längre, men de är också en av få svenska banker som erbjuder valutakonto för privatpersoner som kan användas för SEPA Direct Debit (autogiro utomlands).
De har inte varit ett dugg besvärliga trots att jag har flyttat flera miljoner mellan olika banker när ränteläget på bankkonton har ändrats. Jag har också gjort betalningar för en lägenhet förra året på mer än 2 MSEK förra året utan banklån även det utan problem. Men jag har varit i kontakt med dem innan betalningsdatum för att reda ut eventuella frågor.
Och då tycker åtminstone jag att det tillkommer flera dimensioner. De bor (ju) i ett land som inte är helt problemfritt när det kommer till monetära transaktioner och då tycker jag att det blir lite otydligt i den här tråden då du närmast får det att låta som att det är en transaktion från sparbanken i Bollnäs.
Inget jag vill tråden ska spåra ur i, men jag tycker att man ska vara tydlig vari problemet kan tänkas ligga.
Ja nåt sånt här är jag lite oroad över att flaggas för. Har konton i SBAB och PRA Spar, och går inte att överföra pengar direkt från dem till Avanza utan allt måste mellanlanda på mitt Handelsbanken-konto. Öppnade konto i aktieplattformen Alpcot för att komma åt en särskild fond där men ändrade mig sedan… En massa flytter alltså, inte mig emot men vore störigt om det skulle leda till problem Några tips? Annat än att inte göra såhär?
Jag tror att om du gör en liten servettskiss på flödena nu när du minns det, så tror jag du kommer långt i kommunikationen om du får frågor.
Bankerna gör ju detta för att ha ryggen fri själva. Och det är också skillnad på 10k, 100k, 1M och 10M såklart.
När jag skulle avsluta konto i en bank och flytta en större summa bad jag dem skriva tydligt vad överföringen gällde och frågade just om spårbarheten kring avslutade konton, om frågorna kommer. Banksnubben förstod och berättade vad som gällde och gjorde också precis som jag bad honom. Inga frågor kom och då var det några årslöner vi pratar om.
Samma här, behövdes att jag sparade hem alla dokument från lysa till exempel, när jag avslutade mitt sparande där och skulle överföra till Swedbank.
Idag är det rutiner, som alla bör ha koll på och gardera sig för. Tror också bankerna uppskattar när man hör av sig innan, så de slipper känna sig som de leder ett förhör i efterhand.
Men tror också att de banker som låter bli att fråga är de som troligen kommer hamna i trubbel med myndigheterna så småningom. Svarar hellre på frågor, än går igenom den stress som en bankkris kan innebära.