Överföring stoppad pga "penningtvätt"

De kontroller bankerna försöker upprätta är ju ändå trots allt barnsligt enkla att kringgå. Med hjälp av lite lätt HTML-kunskap förfalskar man ju ett intyg eller en print screen på ett par minuter.
Om man nu inte gjorde som jag gjorde, skapade en annan transaktion till ett annat konto och vips så gick det igenom…

2 gillningar

Tack för snabbt svar, ja det behöver kanske inte vara svårare än så! Och transaktionshistorik finns ju på samtliga banker/plattformar, så kanske hjälper det med lite screenshots :woman_shrugging: Får väl ta det om/när det skulle hända! Sen har ju summorna inte ökat explosionsartat tyvärr, det hade kanske varit mer misstänkt. Ja det är min finansiella strategi, hålla nere avkastningen för att slippa svara på meddelanden från banken… :crazy_face:

1 gillning

Intressant, ja jag har alltid undrat vad som händer om en transaktion blir stoppad av ett sånt här skäl. Tänkte mig att banken skulle “frysa pengarna” tills man kom med en vettig förklaring. Men det räcker alltså med att strunta i den ursprungliga transaktionsplanen och bara föra över samma summa till nån annan bank?

Vem “får” frysta pengar? Bankens kaffekassa? VDns semester hus på Playan? Jag menar, hur länge kan de beslagta pengar? Eller är det bara att de studsar pengarna tillbaka och man får försöka igen. Båda fallen lika dåligt. Misstänker de penningtvätt så polisanmäl så det blir en statistik.

1 gillning

Kan man ju göra, om man väljer att vara kriminell.

Men inget som säger att de inte dubbelkollar med lysa eller de som skrivit ut kvittot.

Enklast är att svara på frågorna, det är ju inte en FK ansökan direkt. :wink:

1 gillning

Varför skulle man vilja kringgå kontrollerna med förfalskade intyg och print screens, menar du?

Inser att jag nog för evigt kommer att förbli en sådan som har engagemang i högst 2 banker, aldrig gör utlandstransaktioner samt informerar banken övertydligt i förväg om saker och ting.
Jag har vare sig tillräcklig begåvning eller is i magen för att knåpa med förfalskade underlag.

Redan en kort tid efter att min sambo fick diagnosen obotlig cancer kontaktade vi banken och förklarade att 1. jag så småningom skulle erhålla ett arv samt 2. vår gemensamma önskan var att jag skulle få ta över min sambos del av bolånen och bo kvar i vår bostadsrätt, trots att jag var både sjukskriven och arbetslös sedan flera år. När den tiden till slut kom gick allt som på räls. Rent bankmässigt, alltså.

3 gillningar

Hur tror du driften av forumet bekostas? Just det.

:crazy_face:

p.s. Ingen får något. De fryses, man inväntar svar etc. Finns det anledning att utreda brott kopplas polis in och i slutänden av den utredningen kan det handla om beslagtagande såklart.

2 gillningar

Det bankerna är skyldiga att kunna visa för Finansinspektionen är att de har rutiner som är tillräckligt robusta för att kunna fånga upp misstänkt penningtvätt. Det är alltså processen som är det viktiga, inte resultatet. De behöver inte kunna visa att de faktiskt förhindrat någon penningtvätt, för det vore ju minst sagt svårt att leda i bevis.

1 gillning

Jag blev flaggad av Nordea häromveckan när jag behövde betala en faktura på 200 tusen. “Du har många insättningar här, var kommer dom ifrån.” Eftersom pengarna kommer från våra amerikanska konton fick jag skicka kontoutdrag från Wise och från vårt amerikanska brokerage för det senaste året men de var tydligen nöjda med de 200 sidorna för dom tackade för den utförliga dokumentationen… :grin:

5 gillningar

Jag vet inte om jag haft tur, men har från Nordea överfört bara under mars april över 200tkr till Revolut utan några motfrågor.
Allt överfördes med applepay, jag har förut använt utlandsbetalning men apple fungerar bättre tycker jag.

2 gillningar

Det verkar va bättre enligt min erfarenhet att överföra pengarna med kreditkort än att göra en utlandsbetalning.

Varför skulle man vilja kringgå kontrollerna med förfalskade intyg och print screens

Om man är kriminell och vill tvätta pengar…

2 gillningar