Jag tänker här främst i kronor och inte i %.
Förstår att det finns många aspekter på ett framgångsrikt liv, hälsa osv men här tänker jag enbart ekonomi.
När anser ni att ni är i mål och tycker ni har vunnit det ekonomiska spelet?
Jag tänker här främst i kronor och inte i %.
Förstår att det finns många aspekter på ett framgångsrikt liv, hälsa osv men här tänker jag enbart ekonomi.
När anser ni att ni är i mål och tycker ni har vunnit det ekonomiska spelet?
En miljon kr räcker ju inte så långt idag, annars hade jag nog svarat det. 10? Egentligen kanske ytterligare lite. Vid dollarmiljonär.
15milj för min del. Det innebär en portfölj som överstiger våra uttagsbehov för en extravagant tillvaro, men också fortsätter växa med ränta på ränta trots uttag.
2 vuxna och 1 barn på 4år, bor i radhus.
När min passiva inkomst är större än mina utgifter.
För något år sedan.
Avkastning större än utgifter.
Förhoppningsvis permanent men det kan man ju aldrig veta säkert.
Vinna känns som att jag gjorde när jag kom upp i en miljon för en himla massa år sedan då det ger en stor trygghet i vardagen som få har.
Jag har 15 miljoner som mål och börjar närma mig. Har runt 11 nu och det känns ju så klart väldigt bra men inte tillräckligt för att hoppa av knegartåget.
Har du slutat nyspara? Börjar kännas som piss i Mississippi.
När snittavkastningen täcker levnadskostnaderna (inte bara nödtorftet).
En siffra är så svårt men nu 2024 med den Mathias jag är just nu så skulle säga runt 4.5 miljoner.
Då skulle jag få ut lika mycket av eget kapital som typ A-kassan skulle ge mig eller andra sociala försäkringar. Skulle alltså ha mitt egna existensminimum + lite extra fixat för all framtid.
När avkastningen täcker utgifterna och att jag kan hantera en ekonomisk dipp under en period (1-5år) utan att det påverkar min livssituation.
15m är mkt pengar men låter fullt rimligt. 10 är nog i snålaste laget.
Vad syftar du på här? När avkastningen är mycket större än vad du kan sätta in varje månad?
Har du slutat nyspara? Börjar kännas som piss i Mississippi.
Hur räknar ni när ni säger X miljoner?
X miljoner investerat?
X miljoner i fasta tillgångar (fastigheter/bilar/etc)?
X miljoner i Eget Kapital (tillgångar-skulder)?
Investerat och kan användas
Bra fråga Moni. Tex 15 miljoner investerat tänkte jag. Men det jag främst var ute efter var ungefär hur mycket man behöver för att känna sig färdig med ekorrhjulet.
Att intäkterna är större än utgifterna är ju rätt självklart.
Exakt. Citatet hängde inte med.
Jag tänker allt som påverkar utgiftsnivån och dess täckande. Då går pension bort, men ägt boende och skuldfrihet är med.
Oavsett tycker jag inte en siffra på X miljoner säger något utan mer info om hushållets sammansättning och förutsättningar.
Detta är helt beroende av önskad utgiftsnivå, samt ålder.
Det är väldigt stor skillnad att hoppa av ekorrhjulet vid 35 års ålder med barn hemma jämfört med 55 och utflugna barn.
När jag har tillräckligt för att dryga ut min pension under cirka 20 år. Eller när jag vinner stort på Eurojackpot.
Får se när det närmar sig, går börsen ovanligt bra kan jag kanske dra ner på sparandet när det närmar sig. Cirka 25 år kvar, kanske 27 om pensionsåldern höjs än mer.
Drog bara till med något. Korrekta svaret är när avkastningen täcker utgifterna. Men utgifter är individuellt och tenderar att öka med inkomster så ribban höjs hela tiden.
Hur långt är ett snöre, liksom. De flesta skulle nog ses som vinnare bara de har fast jobb och inga skulder utöver huslån. En buffert på 100-150000 är riktigt bra jobbat för de flesta. Utbildning på det och ‘finjobb’, då är man riktigt creme de la creme.