Ämnet är egentligen bara ett exempel men jag skulle vilja se på hur ni ser på avkastning av kapital från en bra diversifierad portfölj (t ex en indexfond) kontra en lön.
Jag skulle nämligen vilja hävda att avkastningen från kapital är betydligt mer värt än lönen.
Jag börjar med Danny Devitos tal från den underskattade 90-tals filmen Other peoples money:
I love money. I love money more than the things it can buy. Does that surprise you? Money doesn’t care whether I’m good or not. It doesn’t care whether I snore or not. It doesn’t care which god I pray to. There are only three things in this world with that kind of unconditional acceptance: dogs, doughnuts, and money. Only money is better. You know why? Because it doesn’t make you fat and it doesn’t poop all over the living room floor. There’s only one thing I like better: other people’s money.
På samma vis är pengar från avkastning inte beroende av att du ska vara en god medmänniska, du ska hålla dig sams med chefer eller att du ska göra arbetsuppgifter du inte gillar.
För att få en månadslön på 50 000 kr krävs det ofta utbildning och det finns också en stor risk med högre utbildning, att satsa på fel häst. Med tanke på utvecklingen som sker med exempelvis AI är det aboslut inte självklarhet att t ex en utbildning inom juridik kommer kunna ge bra avkastning genom ett helt arbetsliv. Om man däremot investerar i en indexfond får man kompetensen av en jurist, läkare, programmerare, statsvetare eller egentligen alla framtida yrkeskategori.
Dessutom om man inte arbetar kan man såklart göra mycket själv och man har mer tid att ta hand om sig själv och hålla sig frisk både mentalt och fysiskt. Man kan dessutom anpassa sin livsstil på ett helt annat sätt, resa när det är billigt, cykla istället för att ha bil (då man har mer tid osv)
Men de två största styrkorna med en avkastning från kapital tycker jag är att det är plats- samt personoberoende. När man väl fått upp avkastningen kan man välja att bo precis var som helst och därför även ha väldigt låga boendekostnader. Det är personoberoende i den mån att du egentligen inte behöver göra någonting och kan i princip ligga på sjukhus och avkastningen kommer ändå. Du behöver inte heller vårda några relationer eller liknande för att “få ut pengarna”.
En avkastning från en diversifierad portfölj fortsätter tills man ligger i graven medan en lön hela tiden är beroende av den egna arbetsinsatsen.
För min egen del hade jag hellre valt en avkastning på 20 000 kr än att arbeta för en lön på 50 000 kr. Mestadels för det senare är ganska svårt att uppnå utan att göra kompromisser på att man t ex måste bo nära en arbetsplats, man får ökade transportkostnader och man förlorar framförallt mycket tid!
Vad skulle ni andra välja, ett jobb som ger 50 000 kr i månaden eller en avkastning på 20 000 kr i månaden (livet ut)?