20 000 / mån från indexfond eller 50 000 kr i månaden från lön?

4 millar ger ~20.000kr i månaden inklusive ISK skatt vid 7% genomsnittlig årsavkastning på sitt kapital. Det är vad jag siktar på men långt kvar än då jag är i get rich fasen. Men dagens tips för smarta index investeringar är:

:ok_hand:

Som jag förstod det handlade diskussionen om nettosummor, efter skatt. Men majoriteten av landets studenter som lever på 13156 kronor i månaden är oftast inte hemlösa.

Dessutom ger mer fritid möjlighet att tjäna mer utöver denna 'basinkomst" :woman_shrugging:t2:

Du räknar med 9 procent avkastning i snitt per år och att pengarna inte ska ta ta slut. Jag räknar med fyraprocentregeln för att känna mig någorlunda söker att jag kan ta ut min summa under de närmaste 30 åren. Då krävs 6 miljoner för att plocka ut 20 000 per månad och givet dagens skattenivå kommer 5000 per månad gå till skatt för isk-sparandet vilket gör att jag måste ha 25 000 per månad för att då ut 20 000 efter skatt

Vissa människor är precis där de vill vara med sitt jobb. För dessa finns ingen uppsida att sluta jobba.

var svar till inlägg om Leif GW och Ronaldo.

Det är sant. 20 000 efter skatt borde räcka för de flesta. Det är dock svårt att leva i en studentkorridor med familj och barn så det är inte riktigt rättvist att jämföra utgiftsnivån med studenter.

Jag hade valt att leva på avkastning men jag hade inte kunnat förmå mig att stoppa vid 20k. Om jag känner mig själv hade jag siktat på 20k för mig själv och 20k extra för att bygga vidare pengamaskinen för nästa generation.

Är det netto eller brutto?

Kom ihåg att 50 000 netto motsvarar 75 000 före skatt.

• tjänstepension etc.

Du kan inte ta ut 20 tkr i månaden hur länge som helst om du har 4 miljoner. Räcker med en börskrasch och en slö återhämtning så är det kört, finns hur mycket information som helst om detta i FIRE-trådar. Det man brukar säga är 4% uttag för att det ska räcka livet ut.

1 gillning

Mitt svar är 50 000 kr i lön, snarare än 20 000 kr i passiva inkomster. Åtminstone om båda är netto.

Visst, man kan styra sin tid mer och allt det där men i min värld går inte det att motivera med 30k mindre per månad. Det skulle innebära en för stor livsförändring. Skulle de passiva inkomsterna vara 40k istället och lönealternativet vara 50k, skulle jag kanske ändra mitt svar men var exakt gränsen går vet jag inte.

För mig är det inte enbart ett spontant svar i ett forum utan lite av en verklighet. Jag driver två bolag. Det ena drivs passivt, det andra aktivt (egenkonsult). Skulle jag lägga ned den aktiva delen och börja leva av den passiva, skulle min fritidssyssla bli så snarlikt det jag gör som konsult att det nästintill vore dumt att inte ta betalt för det.

Något annat man kanske inte tänker på är vad det här skulle innebära rent praktiskt. Sambon skulle troligtvis förvänta sig att jag gör mer i hemmet. Kanske rent av allt om jag är ledig varje dag samtidigt som hon jobbar heltid. Vips så har man blivit en hemmafru.

4 gillningar

Det känns inte optimalt att sätta 5 mille på börsen idag när den är på ATH och förvänta sig att de ska avkasta minst 4% resten av livet.

Man får ju lite fundera på vad som är viktigt i livet. Jag sitter och kör 5 mil ut till landet ett par gånger i veckan, där husen kostar 1,5 miljoner istället för 10 där vi bor nu. Men då hade jag fått byta hav mot skog och segling mot vandring.

Förvånas också över att inte fler säljer sina hus och lever på avkastningen från försäljningen men skulle aldrig göra det själv

2 gillningar

Jag tänkte väl egentligen netto på allting

Jo jag vet det kan ju vara bra med 6 millar om man vill vara på säkra sidan. Hursom så går det ju att köa för en äldre lgh i Stockholms närförorter tex:
Kötider i Stockholm

Det är ju jättekul att jobba. Träffa kolleger. Då kan man både tjäna pengar och spara till sin fond. Dubbelt nöje. Ska man bara hänga på gymmet eller, annars? Verkar asocialt. Konstig filosofi

2 gillningar

Vi har haft ett decenium av tjurmarknad. Så det är lätt att se utvecklingen på börsen som en konstant ökande farkost.

Över tid snittar börsen säg 8%, men där är lokala avvikelser som kan pågå i 10 år. För att jämna ut dessa svängningar så krävs en väldigt konservativ och diversiferad portfölj där avkastningen snarare är 4%. Vilket skulle kräva 6 miljoner i investerat kapital (20 000 kr i mån). Men även där har du svängningar. FIRE i all ära. Men man måste ha i åtanke att den förväntade avkastningen gäller över tid och det kan vara perioder med långvarig negativ avkastning.

Därför väljer jag 50 000 kr i lön. Garanterad lön varje månad.

Sen är det också den mjuka delen i det. Att träffa människor, ha en rutin, utveckla sig på jobb osv.

3 gillningar

Precis, skriva böcker är väl en sån där grej folk säger att de ska göra när de slutar jobba. Ronaldo är kanske en liten annan grej. Men han gillar väl att spela fotboll iaf så…

Frågan är dock hur arbetsmarknaden kommer se ut.

Exempelvis för 70 år sedan kunde man läsa till jurist och sedan i princip jobba med ständigt stigande lön utan några större omskolningar, pauser i arbetslivet etc. Idag tror jag situationen är helt annorlunda och det är mycket mer upp till en som individ att försöka samla rätt kompetens och vara konkurrenskraftig ett helt yrkesliv. Den typen av livsstidsanställningar som funnits historiskt tror jag är ett minne blott.

Att ha en indexfond betyder ju att man får ta del av den ekonomiska utvecklingen som sker i samhället oavsett om ens egen yrkeskarriär exempelvis helt försvinner pga AI.

3 gillningar

Identitet.

Våra jobb är en så otroligt stark identitetsfaktor. Jag har sett det hos så otroligt många människor. Vi tror alla att om vi hade jobbat oss upp till en specifik summa att vi hade slutat jobba eller om man fått en cancerdiagnos så hade man slutat jobba omgående. Det är inte så simpelt.

4 gillningar

Mina utgifter överstiger med råge 20k i månaden (även om jag räknar bort jobbresor, förskoleavgifter osv) så det är inget alternativ alls, 50k oavsett brutto eller netto så finns det ett överskott så den kan vara acceptabel.

Då misstänker jag att du har ett bolån?

Absolut, så kan det vara. Jag tycker ändå att det är en del av charmen med att jobba och utvecklas. Vilket ökar vårt välbefinnande.

En indexfond är fantastiskt bra tillskott i sparandet. Men jag ser inte det som en huvudsaklig syssla. Jag ser hellre det som en bonus/inkomstkälla och ett verktyg för att tjäna mer pengar och följa marknaden.

Jag ser faktiskt inte charmen med att vara arbetslös :slight_smile: