Hur vet man när man vunnit det ekonomiska spelet?

Går mycket och funderar kring detta och känner att jag inte har någon jag kan prata med om dessa tankar då det troligtvis skulle sticka i ögonen, ses som ett I-landsproblem etc. men jag förlitar mig på att jag på detta forumet där jag dessutom tillåts vara anonym och med likasinnade både kan få acceptans, förståelse och bra råd. :slight_smile:

Lite bakgrund, mellan 40-50, gift med min partner och stora barn som alla bor hemma i vårt hus. Båda jobbar med bra jobb (mer än) heltid. Lever ett ganska standard Svenssonliv med guldkant. Har alltid varit sparsamma och intresserade av att med en stark ekonomi skapa trygghet och frihet och möjlighet att göra vad vi vill. Alltid haft en hög sparkvot och sneglat lite mot FIRE även om vi nog troligtvis kommer jobba vidare när den dagen kommer. Det känns som att det finns en hel del medlemmar här med liknande situation?

Hur som, i takt med att tiden går och vi uppfyller våra ekonomiska mål är det lätt att flytta fram målen och jag har insett att jag aldrig kommer till en viss nivå när jag kommer känna att NU, NU är jag klar och skall börja nalla av mitt sparade kapital.

Frågan som dyker upp istället är att när vet jag att jag vunnit det ekonomiska spelet? Vi har idag en enorm trygghet och frihet och skulle nog egentligen kunna klassas som FIRE om vi velat men jag har ändå den där osäkerheten kring hur det kommer se ut i framtiden. Vad VILL vi då ha möjlighet att göra?

Det är ju inte orimligt att vi vill uppgradera vårt boende till ett dyrare hus. Kanske även en lägenhet eller hus utomlands. Sedan vill vi säkerligen på något sätt gå och hjälpa till med insats i barnens första boende. Utöver detta märker jag ju att vi nu när vi känner oss mer trygga i vår ekonomi att vi för varje år ökar spenderkvoten på nöjen och saker vi vill lägga pengar på. Sedan har vi ju då det jag inte redan tänkt på ovan och sedan då hela världsekonomin på det.

Allt detta ovan skapar ju en osäkerhet egentligen i alla de kalkyler jag gjort inklusive flera olika Monte Carlo-simuleringar som dock alla pekar i samma riktning att jag inte behöver oroa mig.

Vi är idag helt skuldfria och bor i ett bra hus i ett bra område i en bra ort. Två nyare bilar och alla de prylar vi just nu önskar. Privata investeringar värda mer än 2x husets värde. Kontant Buffert på 3 levnadsår. Kassa och investeringar i mitt enmansföretag som motsvarar 3x husets värde. Sedan då Pensionsspar med en helt ok tjänstepensionsdel för både mig och min partner. Jag tar lön upp till statlig skatt + full utd. medan min partner är anställd hos annan arbetsgivare med bra lön. Vi har sedan länge en sparkvot runt 50% och investerar mestadels i aktier och globalfonder.

Vi har båda en bra utveckling i våra karriärer och ökar stabilt våra inkomster. Känner mig nöjd och stolt då vi byggt upp allt detta själv från grunden då vi när vi träffades tillsammans var goda för kanske 20.000kr och hankade oss fram med ströjobb så resan vi har gjort är för oss inget annat än fantastisk och osannolik, även om drömmen alltid funnits där.

Jag är inte dummare än att jag förstår att vi har en väldigt fördelaktig situation ekonomiskt, ändå kvarstår känslan och jag är tämligen säker på att jag resonerat likadant även om jag dubblat alla våra tillgångar. Jag gillar att ha stora marginaler och lämnar gärna ett stort arv till mina barn, samtidigt vill jag ju passa på att njuta och ge mig själv det jag faktiskt förtjänar efter att ha jobbat hårt och envetet under många år. Är det någon som har några konkreta och handgripliga tips kring hur jag bör resonera och vad jag bör introducera i mina tankegångar. Eftersom jag tänker på detta flera gånger dagligen så tror jag att jag mått bra om jag hade kunnat göra upp med tankarna och skapa en masterplan som jag kan tro på och följa.

Har du läst hela vägen hit förtjänar du en klapp på axeln och jag tackar för ditt intresse, du får gärna delge dina tankar och dela med dig av hur du hanterar denna form av tankar.
Tack!

3 gillningar

Tror det är mänskligt att känna som du gör. Speciellt när man arbetat hårt hela livet att bygga upp en förmögenhet och ta sig till nya mål.

Är själv i en liknande situation.

Min största insikt har varit;

Det kommer aldrig finnas en summa där du kommer känna dig trygg och klar. Ingen uträkning, inga simulationer och inga perfekta uttagsstrategier.

Problemet är inte logiskt, så det går inte att lösa med logik.

Vad jag insett nu är att mitt främsta mål är inte främst att tjäna mer pengar, utan att känna mig rik. Det tar både tid och mental träning.

Ett handfast tips är att ge dig själv ett årligt intervall för spenderande som håller dig ”forever rich”. För mig är det upp till 2.5 % av nettoförmögenhet.

Så länge inte årliga spenderingar går över det beloppet behöver jag aldrig oroa mig.

11 gillningar

Ingen aning, tror det mer är en mental grej än specifika siffror. :slight_smile: Hade nog bokat samtal med psykolog/coach för att reda lite i det psykologiska/själsliga. Eller kanske RT’s Flocken-grej?

Skulle gissa när man ekonomiskt har det så att säga garanterat stabilt ekonomiskt.

Men det är såklart väldigt individuellt med tanke på bostad och vilka krav man har på att kunna köpa grejer.

Som tex i mitt fall som är sjukpensionär. Utgifter på 12-13 000. Få ut nästan 19. Har investeringar som blir värda 3-7 miljoner när jag är 67. Plus garanti pension.

På sitt sätt har jag vunnit det ekonomiska spelet. Jag kommer klara mig utan problem.

Men jämföra vi det med andra här som måste ha dyra bilar och dricka sprit som man inte kan uttala (snobb sprit :joy:)

De hade förlorat det ekonomiska spelet i min situation.

2 gillningar

Håller med om det där. Om man känner sig helt säker så blir det lätt funderingarna kring hur man “försvarar” kapitalet istället.

Ett intervall för årlig förbrukning som % av förmögenhet är bra.

Ett annat trick som jag har är att lägga riktigt säkra tillgångar i botten på portföljen. Räntor, bostad etc. Om ALLT går åt h-ete på börsen så tänker jag att det säkra ska gå att hanka sig fram på hjälpligt ändå. Då kan man ligga på lagom förbrukning som normalt läge men ändå veta att det håller framöver oavsett vad som sker.

Bra börs => Guldkant de luxe
Normal börs => Bara guldkant
Dålig börs => Helt OK
Tokcrashad börs > Knäckebröd och vatten

1 gillning

Det låter som om ni skulle kunna sluta jobba och leva på kapitalet fram till ålderspension. Om ni har 25x årsutgifterna i fritt finansiellt kapital så kan ni leva på det i 30 år. och det passerar gott och väl pensionsåldern. kolla först upp på minpension om ni får ok pension om ni slutar jobba nu. Ni när för unga för att ha tillgång till simulatorn så ni for laborera med att ändra inkomsten istället.

Smart tänkt, har hängt en del på minpension men inte justerat ned lönen för att simulera att sluta tidigare än 55, har du något tips där hur man börja göra detta om man skulle leka med att sluta när man når 52. Ja, ett snabbt överslag så skulle vårt finansiella kapital utöver boende och pension räcka till normal pensionsålder redan idag men jag skulle inte risker att bara behöva leva på vanlig pension då utan jag vill ha lite extra att stoppa in. Sedan som sagt, jag kan inte utesluta att vi någon gång under de närmsta 20 åren står med någon rejäl kostnad investering som jag inte ännu känner till idag. Vill ju inte potentiellt omöjliggöra detta genom att sluta jobba och leva på en fast budget som inte tagit höjd för detta för jag torr inte banken är så sugen att låna ut pengar till någon som självmant slutat jobba i förtid.

Detta kostade mig en rejäl slant, gäller bättre område i stockholm. Det var en väntad oväntad utgift.

Jag tycker denna kalylator (av en medlem här på RT) är enkel och bra.

Är nyfiken på er skuldfrihet, kan du berätta mer om det, kraftigt amortera bolånet, arv eller dylikt?

Steg ett är väl att kartlägga vilka önskemål man har att förhålla sig till och sedan se hur långt pengarna räcker.

Guldkant X år ? Eller delfinansiering av tidig pension?
Pengar till resor, bil, båt, sommarstuga?
Grundplåt tilll barnen?
Hur göra med befintlig bostad? Sälja eller behålla? Går det att hoppa över till hyresrätt och få loss en del pengar? Vill man köpa hus eller lägenhet utomlands skulle jag rekommendera att man tar lån på sin svenska bostad, det är krångligt att ta lån i ett land där man inte har sin inkomst.
Finns det eventuella arv att ta med i beräkningen?
Kan man hyra ut något för att dryga ut kassan? Sälja av?

Jag är i liknande läge. Jag tycker att du skall fundera på om du är riktigt sugen på utfallet, dvs att sluta jobba, eller om det snarare är så att den ekonomiska situationen gör att möjligheten finns? I synnerhet eftersom du skrev något om att du skulle resonerat likadant även om tillgångarna var dubbelt så höga.

För egen del så är det inte ovanligt att det riktigt roliga är att planera, fundera och göra research. Men sedan när man väl gjort valet(exempelvis köpt en bil eller bokat resan) så inser man att det finns ett värde i att ha valfriheten. Nu vet jag inte vilket yrke som du eller din fru har men för egen del så hade jag haft det svårt att komma tillbaka på arbetsmarknaden med ett jobb/tjänst som hade varit riktigt kul om jag väl hade bestämt mig för att gå i pension. Så därav jobbar jag vidare och behåller valfriheten att sluta om det läget uppstår.

För mig ändrades känslan något när jag ombalanserade till mer cash på kontot och mer utdelningar. Först då kom känslan av trygghet och ”rikedom”.

Siffrorna på mina investeringar upplevs fortfarande som ganska abstrakta. Det är svårt att helt lita på dem och relatera till dem på samma sätt som pengar på kontot eller återkommande utdelningar.

1 gillning

Vet vi vem som snickrat ihop kalkylatorn? Den var ju strålande. Jag skulle bara önska en likadan fast för ett par! Jag håller på och snickrar i egna excelblad - för mig är det väsentliga när jag och gubbens förmögenhet/pensioner räcker för att gå i pension. Det är ju vår total som räknas. Varken jag eller han har lust att sluta arbeta om inte bägge kan göra det.

Verkar vara @Cyklar som skapat den.