det är nog väldigt olika..jag är 54 år gift,inga barn har drivit ett litet företag länge och har idag ca 3 milj i kassan,har samlat på mig privat 8 miljoner netto,har 1,5 miljon i tjp pension,och äger en obelånad fastighet som jag tror är värd ca 15 miljoner brutto vid försäljning,jag börjar känna mig nöjd,nu..men kommer fortsätta till jag är 58 år,då drar jag mig tillbaka,och ska leva upp kapitalet,räknar då med att privata kapitalet är 10 milj netto och tjp pension 2,5 miljon-ingen fire utan kapitalet ska var borta när jag är typ 80 år..,men det är min version..
Vill du DwZ bör du nog överväga att gå i pension omgående. Du kommer behöva kämpa för att göra gång på det kapitalet innan lampan släcks. Gratulerar, du har vunnit det ekonomiska spelet. ![]()
Nu lekt med den på datorn. Ser ut att fungera fint. TACK!!
Jag tänker så här:
Det ekonomiska spelet bör sättas in i ett sammanhang av livet i stort (livsspelet). Om du har ett jobb du trivs med, går plus varje månad och samtidigt kan göra det du önskar utanför de vanliga utgifterna (resor, en fin middag, köpa MC eller vad det är för er), då har du vunnit spelet.
Livet levs varje dag och är dagarna för det mesta bra då kan man vara nöjd och glad. Är hälsan dessutom god så finns det inget egensyfte i att sträva efter mer, utan mer kommer automatiskt från den livsstil du har.
Så plocka fram grillen och ha en familjekväll tillsammans, ta en promenad hand i hand med din fru i skogen eller läs en god bok i hängmattan. Från och med nu är spelet ett val, inte ett måste.
Tack för alla bra svar! Jag håller med om att det är resan och inte destinationen som är det viktiga. Det riktiga långsiktiga målet är ju att kunna dö och vara lycklig över sina val, sitt liv och vad man gjort och lämnar efter sig. Resan tar ju liksom slut där och det i sig är ju inte kul. Sedan har vi ju delmål på vägen och ett av dem är ju när man väljer att sluta jobba och dra in pengar genom förvärvsarbete och istället leva på sitt kapital. Rent psykologiskt kan nog det vara ganska påfrestande för många av oss som hela livet gjort tvärtom.
Jag kan emellanåt redan idag bli lite blasé och känna något av en maktlöshet då jag idag inte lika mycket och enligt mig tillräckligt uppskattar en bra löneökning, en bonus etc. då den överskuggas av rörelser på börsen. Däremot blir jag som gladast de gånger börsen återhämtat sig och jag når ett nytt ATH. Nästan så att det är en förutsättning att det först måste gå ned lite för att jag skall bli rädd och svettas för att jag skall kunna njuta fullt ut när det vänt. Är nog egentligen mer än spara-person än en investerare. Därför kommer det bli jobbigt den dagen jag medvetet skall plocka ut pengar. Har aldrig plockat ut en krona från varken Nordnet eller Avanza, måste nog kombinera de första uttagen med någon form av terapisamtal. ![]()
Då kan vi boka terapi tillsammans, den delen känner jag också som riktigt jobbig.
Så om ni teoretiskt bor i en tiomiljonerssvilla har ni från noll gnetat ihop 50 miljoner, en rejäl kontantbuffert, avbetalat en kåk som nu bara kostar driften och maxat pensionerna efter bara 20 år i arbetslivet och dessutom bildat familj under tiden? Imponerande.
Prova! För mig har det känts mer nästan som att få gratis pengar när jag tar ut. Avrundningspengar på ISK-saldot förvandlas till en fet sedelbunt på lönekontot. ![]()
20m sek på ISK är allt man behöver i Sverige. Det finns i princip inget man inte kan göra med den summan
Det första ekonomiska spelet har man vunnit när man inte behöver spara mer.
Det andra ekonomiska spelet har man vunnit när man inte behöver arbeta mer.
Det svåra är att hitta kriterierna för dessa båda lägen.
Och hela tiden pågår det viktigaste spelet som handlar om hälsan och familjen.
Beror på vad man menar med “inget man inte kan göra”. Jag kan komma på en hel massa faktiskt. Särskilt om du menar att det skulle räcka för resten av livet.
Berätta mer
Om vad? Jag kan t ex utan problem tänka mig en bostad jag vill ha där 20 miljoner inte räcker. Jag gillar bilar. Vissa av mina riktiga drömbilar köper inte 20M ens en av dem, och det då utan kostnader för drift, underhåll och ev bankörning m m inräknat.
Visst. Man kan leva ett skapligt svenssonliv utan att jobba med 20M, i alla fall om man har 20M investerat + bostad utöver det. Men jag har inte svårt att hitta på saker jag på riktigt skulle vilja ha och göra, där 20M inte ens är nära att täcka det.
Faktum är att om vi räknar 20M i total förmögenhet inte bara investerat/likvid, räknar på familjenivå, och leva på investerat kapital enligt 4%-regeln, så räcker det inte för vårt nuvarande Svensson:ish-liv i Solna.
Tycker “ett skapligt svenssonliv” med 20m investerat blir en rätt grov underdrift. Ingen som siktar på FIRE cashar väl en bostad för 20 miljoner heller, utan man lånar och låter kapitalet jobba. Sen gör man FIRE.
Med 20m investerat, en partner som drar in åtminstone någon lön och framtida tjänstepensioner är det svårt att se några större ekonomiska begränsningar i ett normalt svenskt familjeliv med barn.
Visst, vill man ha hyperbilar, gigantiska villor och liknande så räcker inte 20m. Men då pratar vi inte längre om ekonomisk frihet utan om hur rik man vill vara.
Dessutom tror jag att väldigt få personer under 40–50 någonsin kommer att ha 20m investerat i dagens penningvärde. Det är inte direkt en “skaplig” nivå.
Vi pratar 20m i ren ISK indexfonder.
Räknat på 4%-regeln är det inte ens inkomst motsvarande två inkomster på gränsen för statlig inkomstskatt. Jag säger inte att det inte är något. Som du säger, de flesta svenskar kommer aldrig komma nära, och jag säger inte att det inte går att leva på. Men steget därifrån till:
är lååååååååångt.
Varför jämför du en FIRE med 2 inkomster?
Låt oss säga såhär, om vi gjorde en poll på det här forumet, hur stor andel hade haft en FIRE-gräns på >20m? Genuint nyfiken
För att jag räknar på familjenivå. Men visst, är man två med 20 mille var, så är det mer såklart.
Får ta och hålla med @rydan här. FIRE nivå beror helt på vilken livsstil man har och hur ens livssituation ser ut.
Tycker ofta det beskrivs som att 30-50 k sek i månaden är allt som behövs och allt utöver det är bara om man vill leva ett lyxliv med dyra sportbilar.
För många idag räcker inte det, speciellt om man dessutom är ung, har barn, villa, gillar att resa och vill vara konservativ med sina uttag (jag personligen skulle inte känna mig bekväm att sluta arbeta och casha ut 4 % kapitalet årligen vid ung ålder).
Tror vi har lite olika uppfattningar om förutsättningarna:
1 Nästan ingen har 20m när man är ung. Säg att ung defineras som under 35 år
2 Bara för att man gör FIRE så betyder det inte att ens sambo gör det
3 Bugattifire är inte intressant
4 Man köper foreverbostaden innan FIRE med maxbelåning
5 Har man lyckats nå 20m innan säg 45-50 så har man sannolikt en hög lön vilket innebär mycket tjänstepension från 55
De flesta med en Lean-FIRE-ambition väljer dock bort en MASSA saker de kunnat, och antagligen gärna velat göra om pengar inte var en faktor, till förmån för att inte behöva jobba. Det är givetvis inte fel, jag har full förståelse för det valet, men det är långt ifrån samma sak som att vara ekonomiskt fri att göra allt man vill.