Hallå alla RT-medlemmar!
Jag har varit lite halvt on/off här. Under en kortare period hängde jag lite i chatten men har inte varit särskilt aktiv i forumet.
Men nu har jag helt andra tankar och mål kring mitt sparande, och det är spännande att läsa om likasinnades tankar. Det ska också bli intressant att se om mitt inlägg och mina mål kan engagera andra med.
Jag är inne på mitt femte år på börsen. De första två åren var absolut inte särskilt vettiga – men ganska roliga. Det har gått åt en del “läropengar”, om man säger så.
Tredje året började jag tänka lite mer efter. Vissa investeringar blev mer genomtänkta, så att man åtminstone kunde leva med dem.
Under fjärde året, och nu inne på det femte, börjar ändå en strategi ta form. Ett större mål med sparandet skymtar i horisonten.
FIRE!
Att sitta och dra i de där ränta-på-ränta-kalkylatorerna kan ju få en att bli både glad och lite uppgiven – att leka runt med parametrar för att få fram ett slutresultat som känns realistiskt att kunna nå inom det tidsspann man önskar.
I mitt fall är jag 43 år i dag, har fast inkomst och kan spara 5 000–7 000 kr/mån, ibland mer. Om två år kommer jag kunna spara 10 000 kr/mån då ett gammalt lån försvinner.
Så ganska goda förutsättningar ändå. Jag har nu 13 fonder som jag sparar i, och de är tänkta att vara motorn i maskineriet.
Aktiedelen består av några större spelare som ska dra sitt strå till stacken – de ingår i “evighetsportföljen” – men också några enstaka tillväxtcase och två–tre trading-case.
Fonderna proppas det in pengar i, och tanken är att ränta på ränta ska göra sitt jobb fram till att jag fyller 50. Då skulle jag vilja kunna säga upp mig och börja leva FIRE.
Och varför är FIRE intressant för mig då?
Jo, jag misstänker att det är som för många andra: man känner att man gjort sitt för arbetslivet.
Jag har jobbat sedan studenten, kommer jobba minst sju år till (om man inte vinner Eurojackpoten typ), så det blir många år i ekorrhjulet. Jag vill hellre syssla med annat den tid som frigörs.
Och när jag säger “annat” menar jag inte att kolla på Netflix och rulla tummarna, utan snarare egna projekt – använda fritiden till det som känns rätt för dagen. Ta en längre resa utan att vara bunden till hur många semesterdagar man har kvar. Kunna jobba med något projekt bara för att det är kul. Och såklart kunna umgås mer med närstående.
Ett av de egna projekten är den här YT-kanalen, som ska handla just om resan mot FIRE:
https://youtube.com/@vagentillfire?si=MHoYfGLGPq_OryLm
Tanken är att förvalta den fram till FIRE – men också faktiskt kunna göra ett avsnitt den dagen jag tar steget.
Sen finns också tankar på att ta sig ut mer i omvärlden, se sig omkring, ta sig an intressanta och roliga projekt. Allt är inte spikat i detalj, men jag tror ni förstår andemeningen i alla fall.
Det är ju så att man inte har en aning om vad som kommer att hända under de kommande åren. Många frågor har jag inte svar på – eller ens tänkt på – om olika situationer som behöver lösas innan man säger upp sig.
Men jag har de här åren på mig att komma på det. Har ni input på saker som är bra att reda ut – välkomna att skriva en rad!
Eller om ni har andra tankar att dela med er av, gör gärna det. Jag har en ambition, men kanske inte alla svar ännu.
Så det var lite tankar från ytterligare en FIRE-entusiast.
Hoppas ni har en supertrevlig helg, och känn er fria att dela med er av tankar kring mitt inlägg!