Dags att lämna ekorrhjulet!

Hallå alla RT-medlemmar!

Jag har varit lite halvt on/off här. Under en kortare period hängde jag lite i chatten men har inte varit särskilt aktiv i forumet.

Men nu har jag helt andra tankar och mål kring mitt sparande, och det är spännande att läsa om likasinnades tankar. Det ska också bli intressant att se om mitt inlägg och mina mål kan engagera andra med.

Jag är inne på mitt femte år på börsen. De första två åren var absolut inte särskilt vettiga – men ganska roliga. Det har gått åt en del “läropengar”, om man säger så.
Tredje året började jag tänka lite mer efter. Vissa investeringar blev mer genomtänkta, så att man åtminstone kunde leva med dem.
Under fjärde året, och nu inne på det femte, börjar ändå en strategi ta form. Ett större mål med sparandet skymtar i horisonten.

FIRE!

Att sitta och dra i de där ränta-på-ränta-kalkylatorerna kan ju få en att bli både glad och lite uppgiven – att leka runt med parametrar för att få fram ett slutresultat som känns realistiskt att kunna nå inom det tidsspann man önskar.

I mitt fall är jag 43 år i dag, har fast inkomst och kan spara 5 000–7 000 kr/mån, ibland mer. Om två år kommer jag kunna spara 10 000 kr/mån då ett gammalt lån försvinner.

Så ganska goda förutsättningar ändå. Jag har nu 13 fonder som jag sparar i, och de är tänkta att vara motorn i maskineriet.

Aktiedelen består av några större spelare som ska dra sitt strå till stacken – de ingår i “evighetsportföljen” – men också några enstaka tillväxtcase och två–tre trading-case.

Fonderna proppas det in pengar i, och tanken är att ränta på ränta ska göra sitt jobb fram till att jag fyller 50. Då skulle jag vilja kunna säga upp mig och börja leva FIRE.

Och varför är FIRE intressant för mig då?

Jo, jag misstänker att det är som för många andra: man känner att man gjort sitt för arbetslivet.
Jag har jobbat sedan studenten, kommer jobba minst sju år till (om man inte vinner Eurojackpoten typ), så det blir många år i ekorrhjulet. Jag vill hellre syssla med annat den tid som frigörs.

Och när jag säger “annat” menar jag inte att kolla på Netflix och rulla tummarna, utan snarare egna projekt – använda fritiden till det som känns rätt för dagen. Ta en längre resa utan att vara bunden till hur många semesterdagar man har kvar. Kunna jobba med något projekt bara för att det är kul. Och såklart kunna umgås mer med närstående.

Ett av de egna projekten är den här YT-kanalen, som ska handla just om resan mot FIRE:
:link: https://youtube.com/@vagentillfire?si=MHoYfGLGPq_OryLm

Tanken är att förvalta den fram till FIRE – men också faktiskt kunna göra ett avsnitt den dagen jag tar steget.

Sen finns också tankar på att ta sig ut mer i omvärlden, se sig omkring, ta sig an intressanta och roliga projekt. Allt är inte spikat i detalj, men jag tror ni förstår andemeningen i alla fall.

Det är ju så att man inte har en aning om vad som kommer att hända under de kommande åren. Många frågor har jag inte svar på – eller ens tänkt på – om olika situationer som behöver lösas innan man säger upp sig.
Men jag har de här åren på mig att komma på det. Har ni input på saker som är bra att reda ut – välkomna att skriva en rad!

Eller om ni har andra tankar att dela med er av, gör gärna det. Jag har en ambition, men kanske inte alla svar ännu.

Så det var lite tankar från ytterligare en FIRE-entusiast.
Hoppas ni har en supertrevlig helg, och känn er fria att dela med er av tankar kring mitt inlägg!

23 gillningar

Lycka till på vägen Fire- och Tubkollega! :+1:

6 gillningar

Tack för ett trevligt inlägg. Heja Dig, heja oss :clap::heart::sports_medal:

2 gillningar

Tackar! : )

1 gillning

Tack och bock!

1 gillning

För min del är du helt rättfärdigad att rulla tummarna framför dumburken om du skapat förutsättningarna så att du kan! FIRE vid 50, eller ens innan 60 är grymt!

1 gillning

Drömmen om FIRE är väldigt svår att konkret visualisera för mig. I min ålder känns att sikta på FIRE vid 50 som att sikta på något en kilometer bort med ett hagelgevär… Ganska svårt att säga om man kommer träffa förrän man är närmre.

Haft eget i ca 4 år och maxat tjp under 3 av dem. Ca 17k/mån. Placerat mycket i bolaget och nu börjat investera privat från och med första autoplaceringen i slutet av månaden. Ett stort problem är boendet. Kommer behöva uppgradera typ 2 ggr för att ha drägligt med utrymme för familj. Framtida lägenhetsköp och barn är väl de stora kostnaderna som är svåra att kvantifiera. Jag tror jag kan fortsätta i 4 år till som det går nu, men vem vet hur saker och ting ser ut om säg 10 år. Därför är det viktigt med så mycket sparande som möjligt nu medan jag har chansen. Planen är dessutom att casha in bostadskön senare i livet (något jag inte tycker är helt rättvist att det gynnar den som bott i bostadsrätt hela livet menmen) och siktar på låg belåningsgrad mest för att ha lägre förutsägbara kostnader.

Tjejen jobbar 80% just nu med 50% sparkvot. Familj väldigt snart i siktet. Det hade varit lätt att garantera FIRE tidigt med nuvarande inkomst permanent men som egenföretagare ser jag det som mycket mindre av en garanti.

Fått upp många YTklipp som rekommendationer och lyssnat på väg till kontoret senaste dagarna. Sympatiskt upplägg. Kommer nog att ha sett hela raddan inom kort. Ska kolla in TS kanal på om ämnet också!

Detta är räknat med 10000/mån högre utgifter än om jag skulle plocka på mig bostadslån på 2M med 3% ränta… Kalkylen tar ju fock inte hänsyn till allt som ska läggas på lägenhet så måltalet blir väl 5-6M högre om man vill äga den med 2-3M lån, men det finns mer ekonomiska tunnelbanestationer att välja än så och avsevärt få ner siffran och ändå stanna i Stockholm. Som sagt svårt att räkna på för en 27 åring…

sorry för långt sidospår från en aspirerande FIREman som du tänt elden under, ursäkta ordvitsen…

1 gillning

Fast sju år är ju i det stora hela ingenting, om det är en dröm man jagar. :smiley:

Sedan tror jag du gör rätt i att vara ta det ite lugnt och låta livet hända. Det är svårt att höfta in 1-10 miljoner mer för att det kanske blir på ett visst vis. Sparande är aldrig fel, men gör som Ferdinand också, stanna upp och lukta på blommorna.

3 gillningar

Ja du har rätt! Upplevs kanske stressigt när man lägger up det så där! Så är inte fallet. Justerar jag för extra kostnaden av lägenhet med lite extra marginal ser det ut så här:

Jag förväntar mig inte ha nuvarande förutsättningar hela den tiden dessutom. Inte omöjligt, men omöjligt att planera efter bortom några års horisont. Här räknar vi dock med total skuldfrihet i innerstan så det finns mycket svängrum. I denna kalkylen vore jag ju FIRE med bostadsrätten kvar, så då går det ju att frigöra galet mycket, merparten av det ”nödvändiga beloppet”.

Visst är man? Man når ju ändå fram till det målet genom att vara en del i maskineriet och när jag väl lämnar, får någon annan min plats och kan göra likadant.

Det är diffust även nu med tycker jag med 7 år kvar, eller ja.. förhoppningsvis, men det beror ju just på hur saker och ting utvecklas, men 7-10 år kanske vore ju nice, “i värsta!" fall går det ju jobba till 55 också typ, men vad som sker efter vägen vet man ju inte.

Men jag vet nu att jag behöver få in en hel del i alla fall så förutsättningen finns där. Vill jag inte gå in i fire sen eller ändrar mig om 5 år typ, då har jag en hel del att göra annat kul för.

Varför jag försöker sikta mer konkret på just 50 där är ju för att jag inte sparat så länge med strukturen jag har i dag så det börjar bli “bråttom” om jag ska ha möjlighet däromkring.

Och givetvis gör jag inte avkall egentligen på något intresse heller just nu. Jag har slösat mycket pengar på t ex Elscootrar som var kul ett tag, närmre 100k bara på det liksom… 100k?? Men det var kul då. Jag köpte ju Kitesurfing utrustning för 25.000kr för några år sedan med och körde med den 2-3ggr, sen blev det lite för besvärligt.
Så börsen är mitt “dyra” intresse nu men vill jag kosta på en resa eller köpa mig en ny mobil, dator eller vad det är, så finns det lite buffert men i stället för att försöka kasta mig i hobbys så får börsen bli min beständiga hobby just nu och såklart YT kanalen då.

Bostad är intressant för jag har en bostadsrätt nu som jag tröttnat på för längesedan men det är mest ekonomiskt och praktiskt att bo i den, dock i ett FIRE liv framöver så hade ju ett hus varit nice eller en mer lämpad bostadsrätt t ex för att bli gammal och grå i och gärna nära lite hav typ, men att flytta till de förutsättningarna nu är ju svårt för måste jobba klart först men sen om man går in i FIRE så kanske det blir svårare med bostadslån t ex om jag inte kan casha, vilket jag inte tror jag kan om jag vill gå i fire redan vid 50. Men ah, det är sådant jag får fundera lite kring under de kommande åren.

Men, nu bygger vi en grund för maskineriet, en förutsättning för att det ska börja jobba mer för mig och sen tar vi det därifrån : )

1 gillning

Jag har inga dyra hobbys men blir familj till sommaren och vill ju som sagt bo större än nu i Stockholm, så vardagen blir tillräckligt dyr bara där…

+

=

Slutsats: Boende i Stockholm är din hobby. :wink:

4 gillningar

Vad är ditt FIRE belopp? : ) (Om du har lust att dela med dig)

Mer av en oturlig spawn point med hög upkeep cost än hobby…

2 gillningar

Hela din familj och alla du växte upp med bor inte i huvudstaden antar jag :frowning:

man får gilla läget och jobba med det helt enkelt!

Så är det och du har rätt. Nu skämtade jag lite också, men det finns faktiskt boenden i Stockholms närhet som inte kostar skjortan och man måste inte bo centralt osv.

Därav Matrixmemen också. Man kan välja att se sanningen för vad den är. Det är faktiskt ett val att stanna i Hipster City. Ingen tvingar en att bo kvar. Det finns nio miljoner människor på andra platser i landet.

Eftersom jag har särbon innanför tullarna så är jag väl medveten om att man kan åka till stan regelbundet, även om man t ex bor 600 kilometer därifrån. Att då flytta kanske några mil bort är ju ingenting i jämförelse.

3 gillningar

Jag uppskattar humorn! Ja, just nu bor vi i stan, men det är inget måste. Tids nog till flytt får vi avgöra var vi hamnar. Vi klarar oss nog i 3-4 år i nuvarande lägenheten.

1 gillning

Ärligt talat vet jag inte riktigt, jag har en idee om att 2 miljoner borde räcka, dock måste en hel del fortfarande jobba på börsen då såklart och sen ska jag klara mig bara till tjänstepensionen börjar betalas ut, så har ett litet sidospar också för att “brygga” med från 50-55 och sen kanske man jobbar lite extra med vid tillfälle men ah, i stora drag.

Kruxet nu känner jag är väl lite som Pikachu var inne på, att planera en FIRE om 7 år ish.. är lite som att sikta långt med ett hagelgevär men ah, jag borde kunna kliva in i fire med 2 miljoner och sen brygga till tjänstepension i stora drag.

Och just nu är jag ca 15% in i det hela.