Då har man sagt upp sig efter massa planerande. . .
Nu har jag 6månader på mig att få planerna i rad o lösa allt . . ..för sista April gör jag min sista dag. GULP
LEAN FIRE here i come..
Grattis!
Spännande tider framöver ![]()
Lycka till!
Du får gärna förklara lite mer hur ditt upplägg ser ut, blir en mer intressant tråd då
.
Haha, ja det kommer..skrev 1min efter jag kom ut från chefen. . .
Den stora frågan är: Hur känns det? Gjorde du som Åke? ![]()
Grattis!!
Vilken milstolpe! Hoppas du firar ordentligt ![]()
![]()
Grattis Joltcolan! ![]()

Det är bara att tjoa om du behöver nå’n att hålla i handen eller bolla nå’t FIRE-specifikt.
Kul!
Snyggt också att du kör sista dagen lagom till att discgolfsäsongen är i full sving ![]()
Blev lite bakvänt..jag hade ett Möte med chefen så kallad “halvårsgenomgång” och HON nämnde att hon hört att funderat på att sluta och hur jag såg det framåt. .
Så jag hade egentligen inte tänkt göra det idag. . .jag bara sa att jag planerar att gå o då sa hon att dom gärna ser att jag går parallellt med en efterföljare i 6mån ..
O så vipps hade jag sagt upp mig..
Skall bli VÄLDIGT intressant hur dessa sista månader kommer kännas. ..om man släpper taget lite eller om det blir stress att lämna över allt. . .lite separationsångest kanske efter 22år här
O man hoppas ju inte börsen dyker nu haha. .
Låter som om du kunde gjort en bra/bättre deal för att sluta/lämna efter?
Jo det kunde jag väl men ville inte strula på slutet. . .teoretisk hade det varit bäst att se till att få sparken men ville inte att det skulle sluta så
Det hedrar dig
Lycka till och modigt med lean FIRE!
Planen i korthet.
Kommer gå när jag är 54år o 3mån sen kommer jag ta ut tjänstepensionen på 10år mellan 55-65år…blir bara 7630:-/netto men alltid nått.
Har levt på 20.000:- i månaden de senaste åren så det funkar. . räknar på att det kommer öka till 23.901:-/mån på 10år pga inflationen.
Så jag har en ISK för att täcka utgifterna, den är på 1.700.000:- o är 1.000.000:- Global index . 500.000:- Svensk Index o 200.000:- räntor
Sen ett “ny bil” ISK med 200.000:- i Global index…tar några år in i FIRE . . men BEHÖVER inte ta av detta.
200.000:- reservkonto för oförutsedda utgifter –Global index.
Första årets utgifter/levnadskostnad på 4st fasträntekonton
Det är väl det…så en LEAN Fire med ca 2.200.000:- i start.
OBS att detta skall räcka fram till pensionen, efter det tar arv vid
Bor i nu Bostadsrätt idag o har 1.800.000:- i lån (värd ca 2.800.000:-)
Så i teorin har jag inget mer än lägenheten ..men tar FIRE ändå. . .vilket är en grymt udda lösning som nog bara passar mig o ingen annan ![]()
Lite OT men namnet kommer faktiskt inte från Colan. . .jag behövde ett namn på en karaktär i ett gammalt spel på VIC64a o letade upp “jolt” i en ordbok . . ..sen kom den jäkla Colan o alla tror det är där jag fått det ![]()
Om du tar allmän pension vid 65 (och har slut på tjänstepension), går du då före din riktålder? Är 53 år och min riktålder är 68 år.
Ja det är tanken, men beror lite på om arvet redan kommit då (hoppas inte) eller om jag säljer min Bostadsrätt då o tar en hyresrätt.
Annars tar jag nog pensionen från 65, blir inte mycket men bryr mig faktisk inte så mycket om det. . .kommer inte “hinna” göra slut på arvet sen ändå.
Grattis till ditt val!
Hur resonerade du runt att börja med tj.pensionen? Är det inte så att att skatten är ca 10% högre (inget jobbskatteavdrag och inget höjt grundavdrag) om man tar ut den innan riktåldern och därför kan det vara bättre att börja med pengar från ISK/KF?
Egentligen finns det två lägen här. .
Arvet gör att jag inte behöver mer pengar sen, men den relativt lilla pengahög jag har gör det bättre att ta lite mindre från ISK nu .
Två är väl att jag har lån o för att få göra ränteavdraget så måste jag ha en inkomst att kvitta det mot, o ISK skatten räcker inte riktigt. . .så jag tror att det mesta av skatten jag förlorar på tjp tar jag igen på ränteavdraget på lånet