Dags för FIRE snart, sa just upp mig

Ja, du brukar säga så Joltcolan. Men nu är det på att är man en gammal datanörd som säger VIC 64 då vet man att det är Joltcolan. Mig lurar du inte! :wink:

3 gillningar

Vet inte varför men VIC64,sen C128 sen AMIGA sen AMIGA 1200 är bara sånt som hänger kvar..
Har faktiskt Amigan här bredvid mig

13 gillningar

Ursäkta om jag målar :ogre: på väggen, men vad händer om arvet inte kommer? Tex att personen råkar ut för romansskam, eller helt enkelt bestämmer sig för att leva loppan för pengarna?

Starkt vågad iaf men trygghets narkomanen i mig själv hade tyvärr inte vågat. Bara ISK skatten är väl 3 månaders nettopensioner?

Önskat jag själv vågat mig på die with zero. Med dagens kapital och utgifter tror jag det funkar men skulle nog få en ångest vid minsta turbulens.

Ser chansen för det som LÅNGT mindre än att jag själv dör innan pensionen. . . . men som sagt OM det händer vilket är 0,001% chans så säljer jag min lägenhet efter 65år o tar en hyresrätt.
Jag förstår att detta inte är för alla men jag chansar lite, jag tror detta kommer gå och man KAN inte försäkra sig för allt..

23 gillningar

har du några egna barn? sambo?

om inte, har du inga tankar på att sälja lägenheten och dra till billigt land utomlands, asien eller typ afrika?

VIC64? VIC-20 och C64 hette de väl?
Fruktansvärt utanför trådens ämne, förlåt.

4 gillningar

Hur mycket bidrar den allmänna pensionen till kalkylen om du tar ut den från typ 65?

Egentligen har jag inte tänkt så mycket på tiden efter 65år om jag skall vara ärlig
Rent konkret kommer jag väl gå 100.000:- back per år efter 65år och mina kalkyler jag gjort är att det jag har skall räcka till över 70år utan arv o försäljning av lägenhet

Nej, själv- - -nja tro inte det, rädd att man blir väldigt isolerad i ett nytt land
Jag är rätt “hemkär” . .har bytt stad några ggr i livet o det är läskigt. . byta land är nog utanför min komfortzon

6 gillningar

Du är rätt modig iaf. Jag skulle nog inte vågat/velat skjuta ur mig med samma förutsättningar. Men det visar ju bara att FIRE kan se väldigt olika ut :slight_smile:

Siffrorna verkar ju gå ihop iaf med lite marginal dessutom!

5 gillningar

Grattis till att du kommit till en position där du kan göra FIRE. Som jag ser det så om kalkylen inte håller så är det ju inte hela världen att jobba lite senare i livet för att täcka upp om det nu skulle behövas. En sak är i alla fall säkert, om du inte provar nu kan du inte om fem år gå tillbaka i tiden och önska att du körde redan då. Lycka till, det kommer gå bra.

2 gillningar

Modigt. Och bry dig inte om alla dysterkvistar! Märker man att pengarna inte riktigt räcker så får man väl ta strötimmar någonstans? Riktigt förmånligt med då inkomst efter 68 års ålder beskattas ju typ negativt, ty avsättningar till pension är större än vad man skattar upp till drygt 300000 kronor/år (ish).

2 gillningar

Hette inte första batchen Vic-64? Vi kallade den för det i varje fall.

3 gillningar

Efter lite snabb efterforskning verkar det som att den faktiskt kallades för VIC-64 under en kort period i Sverige, och endast i Sverige.

4 gillningar

Det är väl lite det jag tänker. . jag är pigg o har massa fritidsintressen NU , , vem vet hur pigg man är om 5-10år om man jobbar vidare. .
Låter kanske konstigt men tror det där med pengar löser sig. .har ju som sagt en lägenhet att sälja. .o en Rolex :wink:

11 gillningar

Förresten rätt kul att höra kollegornas kommentarer. .
”nej du kan inte sluta “ kändes väl skönt att höra
”varför” va nog vanligast
”jag visste inte att du va rik” va väl den mest udda. . .jag ser mig inte som rik, konstigt nog ser jag dom pengarna i mitt “fire isk” som framtida löner och inte som “pengar” på samma sätt

9 gillningar

Min grundinställning till detta är egentligen lite udda..men.
Om jag lägger pengarna i en hög på golvet o tar det jag behöver varje månad under dessa 11år…räcker högen?
Sen finns det 1000-tals faktorer som KAN hända men jag väljer att ta dom med lite ro. .

6 gillningar

Skönt att jag mindes rätt :smiley:

2 gillningar

Vilken rolig tråd! Grattis till FIRE :heart_eyes: Jag undrar några saker, om du vill svara!

• Hur stor är din tjänstepension?
  • Hur stort är arvet du väntar på?
  • Har du barn som du måste försörja?
  • Hur ska du fylla din tid framledes?

Ska berätta om din resa till min man som drömmer om det du fått till.

1 gillning

Svar i ordning.
Inte så stor men den hjälper kalkylen, netto ca 7600:-/mån
Arv. borde bli runt samma som summan jag har dvs ca 2M
Barn nej
Är med i en klubb där jag lägger mesta av fritiden idag, sköta bana, spela, sitta i styrelsen . .tar tid. Sen har jag alltid haft musik, film,serier som intresse (hemmabio o hifi) men hinner inte med det..bara lyssna på musik en hel dag när han man med det senast?

Men finns massa hobbys som inte kostar mycket o saker jag vill testa som är tidsödande o man helt enkelt inte hinner idag

4 gillningar