Min plan för FIRE – inspel välkomnas!

Jag har länge tänkt skriva om min dröm om att sluta arbeta, men inte vågat. Det är rätt så privat att hänga ut sin ekonomi, även som anonym. Men jag vill ju gärna ha era synpunkter, so here we go!

(för tydlighetens skull så är sparande, ISK, pension mm siffror för enbart mig, inte hushållet)

Ålder nu: 53 år

Önskad ålder för att sluta jobba: Hösten året då jag fyller 55, efter sommarsemestern 2028

ISK-värde i nuläget: drygt 4,5 MSEK

Månatligt sparande till ISK: 35 000 kronor

Intjänad pension i nuläget:

Jag vet inte hur man räknar ut hur mycket det kommer att vara år 2028 när jag vill sluta jobba. Jag löneväxlar rätt hårt till TJP, för närvarande 17 000 per månad och ökar/maxar vid varje löneförhöjning.

Månatliga kostnader

Nuläge (lever sparsamt utan att känna att jag försakar något): 15 000 kr

Övriga omständigheter

Bor utan lån i brf. Lägenhetens värde ca 1 MSEK, min andel 0,5 MSEK.

Inga barn (dvs behöver inte ha pengar kvar till arv)

Har en hobby som kan ge 50 000-100.000 per år när jag får tid att ägna mig åt den, dvs efter att jag slutat på brödjobbet. Men jag vill inte vara beroende av denna inkomst, den får snarare ses som en bonus om den trillar in.

Siktar på DWZ, men dör hellre med några hundratusen kvar hellre än att pengarna tar slut helt de sista åren.

Personlighet: ekonomiskt feg, vill inte sluta jobba utan hängslen och livrem

Plan för att sluta jobba

Vid fyllda 55, söka omställningsstudiestöd (OSS) på heltid i ett år. Inklusive det som skjuts till från kollektivavtal blir det cirka 51 000 kr före skatt per månad (förenklat, CSN räknar på veckor men jag vill inte blanda in fler begrepp).

Om detta beviljas, söker jag tjänstledigt för studier och påbörjar dessa ht 2028, dvs hösten året jag fyllt 55. Eftersom jag lever så pass snålt (15 000/mån) borde pengarna räcka i nästan två år, dvs t.o.m. våren 2030. Förhoppningsvis kan budgeten drygas ut med inkomst från hobbyn (studierna stärker min kompetens i denna verksamhet).

Sparandet till ISK upphör när jag slutar på brödjobbet, dvs från september 2028, och torde då ligga på cirka 5,8 MSEK. Detta kapital får stå orört till halvårsskiftet 2030. Då borde kapitalet ha växt till lite över 6 MSEK, räknat på 5% tillväxt.

Planen därefter

Ålder 57-60: ta ut 180 000/år från ISK, dvs 15 000 per månad. Portföljen fortsätter att växa givet 5% tillväxt.

Under denna period kommer jag fortsätta med hobbyn som förhoppningsvis då ger uppemot 100 000 kronor per år före skatt.

Efter 60 hoppas jag att sambon också slutar jobba och då ska det finnas utrymme för att leva på lite större fot, med resor och kanske boende i varmare land några år. I så fall säljs bostadsrätten och kapital därifrån frigörs för att investera i boende utomlands.

Jag har möjlighet att ta ut tjänstepension från 55, men jag vill skjuta på detta till så nära riktåldern (68) som möjligt för att undvika den högre skatten. Men TJP finns där som en trygghet om/när den behövs.

Tja, därefter blir planen lite luddigare kring önskade uttagsnivåer. Men min tro är att jag inte kommer att tömma besparingarna utan att jag har kvar ett rätt bra kapital när det väl är dags att leva på allmän och tjänstepension.

Vad tycker ni? Är det realistiskt? Är det något jag inte tänkt på?

Vänligen,

Tantalanta

2 gillningar

Det enkla svaret är att du kan gå IDAG. Pengarna räcker, varför säger jag så? Vi har liknande burnrate 15K per månad , och då är jag född 79. Du har pengar så det räcker och blir över enligt 4%-regeln.

6 gillningar

Tack för svar! Det är min ekonomiskt fega sida som gör att jag ibland tvivlar på mina egna uträkningar, som om matematiken plötsligt frångår sina regler, bara för att så mycket står på spel :-). Därav inlägget för att få lite stöd, inspel och gärna pepp! Tack igen!

1 gillning

Japp.. om det är 0 utveckling på ISK så räcker det ju i 25 år med 15000 per månad i omkostnad. om 15 år kommer pension till det och den ser långt mycket bättre ut än för många andra. Jag är också 53 och har högre omkostnader än dig med barn… när jag når 3,8m på ISK stämplar jag ut. :wink: Grattis och lycka till… ta språnget så snart du kan!

3 gillningar

Kort från luren: Gå som du tänkt. Det räcker gott. :grinning_face::+1:

Däremot unnar jag mig att säga att omställningsstudiestödet inte är till för att skjuta på din FIRE. De pengarna kan gott gå till någon med plan att jobba vidare i en ny bransch.

22 gillningar

Stort tack för svar och för att du delar med dig av din egen plan/egna siffror!

Tack för svar! Jag vill dock förtydliga (blev nog inte så tydligt i mitt ursprungsinlägg) att jag kommer att arbeta vidare med det jag utbildar mig inom. Det är ett intresse som jag klassar som hobby idag pga blygsamma intäkter, men där jag vill bredda min kompetens och kunna komplettera “grundhobbyn” med uppdrag åt andra. Detta kommer jag göra i egen regi, dvs som egen företagare. Målet med att sluta jobba på nuvarande tjänst är att jag vill ägna mina 10-15 sista produktiva år (då jag fortfarande har energi) åt något som jag valt pga att det intresserar mig, inte för att optimera min inkomst av tjänst. Sedan 21 års ålder har jag gjort karriär inom två områden som är lönsamma men totalt ointressanta för mig personligen. Anledningen var att jag då hade en dyr hobby som jag behövde finansiera. Sedan jag avvecklat den dyra hobbyn har det skavt mer och mer att jag lägger så mycket tid och kraft på ett jobb jag inte brinner för. Jag har bara ett liv och vill optimera utifrån livskvalitet istället för högsta möjliga lönenivå.

5 gillningar

Aha, då är det såklart en annan femma. Tuta och kör säger jag. Det låter som att ditt problem snarare blir att bränna slantarna innan träfracken ska på. :grinning_face::+1:

2 gillningar

Haha, ett lyxproblem jag kan leva med :-). Kan ju bli ett lite dyrare boende utomlands så det finns nog hål att stoppa pengarna i om jag använder fantasin! I nuläget handlar det mest om att kalibrera tankarna så jag vågar hoppa av där vid 55. Det är en stor omställning när man är van vid att nya pengar trillar in varje månad. Även om det mesta går till sparande i nuläget, så är ju den där intäktsströmmen en snuttefilt det är svårt att släppa taget om … Att dra in pengar från eget företagande känns så osäkert att räkna med efter ett liv som månadslöntagare. Det är därför jag tonade ner intäkter därifrån, jag vill inte skapa en ny kniv mot strupen utan låta “hobbyn” vara primärt lustfylld.

2 gillningar

Bra att du kom med lite siffror. Jag har två barn som är 5 resp 8. Så de lär kosta. Jag kommer får jobba tills den yngsta tar studenten åtminstone. Annars undrar de nog varför pappa är hemma hela dagarna.

1 gillning

Vad hindrar dig från att börja med detta redan nästa tillfälle utbildningen startar? Byta vanligt jobb mot att satsa på egenföretagare men utan så mycket krav på att dra in några stora pengar.

Eller så skaffar du häst(?) igen bara? :wink::horse:

1 gillning

Vilken härlig plan!

Du har ett väldigt bra läge i pensionskapitalet. Har du gjort en prognos på minpension.se? Jag har ungefär samma summa i allmän+tjänstepension och tar jag ut från 55 så kommer jag ha ut 25-30 tusen i månaden efter skatt i pension livet ut. Detta är ju förutsatt att större delen av din tjänstepension går att ta ut vid 55.

Jag förstår att du vill vänta med pension pga skatt men det kan kanske vara värt att ta ut för att kunna använda dessa och betala skatten? Tänker att ni kan få svårt att använda upp alla pengar annars :blush:.

Jo, jag har hängt (osunt mycket :blush:) på minpension.se och simulerat alla möjliga uttagsplaner med utgångspunkt att jag ställer in parametern ”sluta jobba” vid 55. Uttag av TJP tidigare än riktåldern är definitivt en möjlighet och ett skyddsnät, tex vid börskrasch där jag inte vill tanka ut från ISK under en period. Men att skatteoptimera är Plan A. Stort tack för ditt svar! :heart:

Haha, att skaffa häst igen sabbar ju hela planen! Dyrare hobby är svår att hitta :rofl:. Angående tidpunkten för att sluta jobba: jag vill ha två år till för att spara pengar (fritt och i TJP) och att bygga upp sidoverksamheten för att känna mig mer trygg innan jag vågar hoppa av ekorrhjulet.

1 gillning

Hahaha, det blir en ny plan bara :upside_down_face: :horse_face:

Lite seriösare: Jag tänker att tidigare borde vara möjligt eftersom du skriver att du tror att du kommer ha svårt att tömma besparingarna under din livstid och du har redan mycket i pension och kan börja ta ut tjp tidigare om börskrasch eller liknande. Du låter också hyfsat säker på både omställningsstöd, tjänstledighet och att du har möjlighet att få viss inkomst genom hobbyn/nya företaget. Så varför jobba längre än vad du behöver med det tråkiga? Du kommer ändå aldrig få garantier på att det kommer funka, sen måste du ju själv bedöma rimligt risknivå, men jag vill ändå utmana ditt tankesätt lite :wink:

2 gillningar

Tack att du utmanar! Precis vad jag hoppades på när jag skrev inlägget. Det där med att ha svårt att tömma besparingarna är ingen farhåga från min sida, mer ett skämtsamt svar på Angaudlinns inspel. Jag är tvärtom rädd för motsatsen, att inte ha tillräckligt ifall jag senare i livet skulle hitta något nytt intresse som jag vill lägga pengar på. Att gå vid 55 är därför mitt best case scenario. Era svar stärker mig i tron att det är möjligt. Vore guld att våga tro på att detta är min tredje sista sommarsemester, varav den sista (sommaren 2028) skulle bli landningsbanan ut i en nytt och kreativt (min sidoverksamhet) liv!

Du kan begå FIRE enligt plan utan några som helst problem!

En sak bara:

Överväg att belåna upp bostaden till 50%. Bra att ha extra cash för tex bostadsbyte eller “bra stt ha”. Inte svårt att placera dom pengarna i något som matchar boräntan.

Tack för peppigt svar! :heart: Det där med att låna har jag så svårt för (även om jag teoretiskt förstår att det kan vara fördelaktigt i vissa lägen). Jag tycker det är så innerligt skönt att inte behöva bekymra mig för eventuella räntehöjningar, och är hårt fostrad i andan ”den som häftar i skuld är inte fri”. Men jag har ju några år på mig att fundera!

3 gillningar

Välkommen ut i friheten när du tänkt klart! :smiling_face_with_sunglasses: :tropical_drink: :beach_with_umbrella: :palm_tree:

1 gillning

Jag fastnar på det här. Du har ett stort tjp-kapital. Jag hade räknat med (och gör själv) med att det är en del av FIRE-kapitalet och att det kan plockas från 55. Visst, högre skatt än om man sparar uttag till riktålder, men det lär ju då istället innebära att du behöver jobba längre för att sedan vara rik som ett troll efter riktålder. Vad är poängen med det om du har viljan att sluta jobba tidigt? Finns inget egensyfte med att ge fingret till skattmasen tänker jag. Känns som att optimera för fel sak.

Sen finns den politiska risken att det tullas på reglerna och 55 inte gäller längre. Men 55 eller 68 är ett väldigt stort tidsfönster (om man är hyfsat nära 55) som det verkar orimligt att det skulle nollas över natt.

1 gillning