Jag har länge tänkt skriva om min dröm om att sluta arbeta, men inte vågat. Det är rätt så privat att hänga ut sin ekonomi, även som anonym. Men jag vill ju gärna ha era synpunkter, so here we go!
(för tydlighetens skull så är sparande, ISK, pension mm siffror för enbart mig, inte hushållet)
Ålder nu: 53 år
Önskad ålder för att sluta jobba: Hösten året då jag fyller 55, efter sommarsemestern 2028
ISK-värde i nuläget: drygt 4,5 MSEK
Månatligt sparande till ISK: 35 000 kronor
Intjänad pension i nuläget:
Jag vet inte hur man räknar ut hur mycket det kommer att vara år 2028 när jag vill sluta jobba. Jag löneväxlar rätt hårt till TJP, för närvarande 17 000 per månad och ökar/maxar vid varje löneförhöjning.
Månatliga kostnader
Nuläge (lever sparsamt utan att känna att jag försakar något): 15 000 kr
Övriga omständigheter
Bor utan lån i brf. Lägenhetens värde ca 1 MSEK, min andel 0,5 MSEK.
Inga barn (dvs behöver inte ha pengar kvar till arv)
Har en hobby som kan ge 50 000-100.000 per år när jag får tid att ägna mig åt den, dvs efter att jag slutat på brödjobbet. Men jag vill inte vara beroende av denna inkomst, den får snarare ses som en bonus om den trillar in.
Siktar på DWZ, men dör hellre med några hundratusen kvar hellre än att pengarna tar slut helt de sista åren.
Personlighet: ekonomiskt feg, vill inte sluta jobba utan hängslen och livrem
Plan för att sluta jobba
Vid fyllda 55, söka omställningsstudiestöd (OSS) på heltid i ett år. Inklusive det som skjuts till från kollektivavtal blir det cirka 51 000 kr före skatt per månad (förenklat, CSN räknar på veckor men jag vill inte blanda in fler begrepp).
Om detta beviljas, söker jag tjänstledigt för studier och påbörjar dessa ht 2028, dvs hösten året jag fyllt 55. Eftersom jag lever så pass snålt (15 000/mån) borde pengarna räcka i nästan två år, dvs t.o.m. våren 2030. Förhoppningsvis kan budgeten drygas ut med inkomst från hobbyn (studierna stärker min kompetens i denna verksamhet).
Sparandet till ISK upphör när jag slutar på brödjobbet, dvs från september 2028, och torde då ligga på cirka 5,8 MSEK. Detta kapital får stå orört till halvårsskiftet 2030. Då borde kapitalet ha växt till lite över 6 MSEK, räknat på 5% tillväxt.
Planen därefter
Ålder 57-60: ta ut 180 000/år från ISK, dvs 15 000 per månad. Portföljen fortsätter att växa givet 5% tillväxt.
Under denna period kommer jag fortsätta med hobbyn som förhoppningsvis då ger uppemot 100 000 kronor per år före skatt.
Efter 60 hoppas jag att sambon också slutar jobba och då ska det finnas utrymme för att leva på lite större fot, med resor och kanske boende i varmare land några år. I så fall säljs bostadsrätten och kapital därifrån frigörs för att investera i boende utomlands.
Jag har möjlighet att ta ut tjänstepension från 55, men jag vill skjuta på detta till så nära riktåldern (68) som möjligt för att undvika den högre skatten. Men TJP finns där som en trygghet om/när den behövs.
Tja, därefter blir planen lite luddigare kring önskade uttagsnivåer. Men min tro är att jag inte kommer att tömma besparingarna utan att jag har kvar ett rätt bra kapital när det väl är dags att leva på allmän och tjänstepension.
Vad tycker ni? Är det realistiskt? Är det något jag inte tänkt på?
Vänligen,
Tantalanta