Tack för att du delar dina reflektioner om min plan! Mycket värdefullt. Jag kan komma att ta ut viss pension innan riktåldern, men skjuter gärna på det om möjligt. Mer pengar åt mig, mindre i skatt (efter riktåldern), vilket måste beaktas. Rik som ett troll blir jag ju ändå inte. Åt andra hållet kommer jag att väga in att pensionsuttaget inte övergår gränsen för statlig skatt. Ur denna aspekt kan det bli lönsamt att påbörja/sträcka ut uttag av pension genom att börja tidigare. Det finns tid att finkalibrera beslut kring detta längre fram. Just nu behöver jag samla mod för att kliva av vid 55! Stort steg för mig och kräver mental framförhållning
. Att provtrycka min plan med er är ett steg i detta!
En annan fördel med att börja plocka i alla fall lite Tjp vid 55 är att du får en beskattad inkomst i registren vilket underlättar med krediter, abonnemang etc. Men även att nyttja ROT- och RUT-avdrag även om jag vill minnas att jag läst i andra trådar att dessa även går mot ISK-skatten.
Jättetack för inspel! Det är så nyttigt att få fler infallsvinklar!
Håller helt med. Det där resonemanget om att låsa in tjänstepensionen till 68 för att “slippa skatt” känns som att sila mygg och svälja kameler. Vad är egentligen målet, ekonomisk frihet eller att vinna en tävling i uppskjuten skatt?
Att medvetet avstå från ett stort pensionskapital mellan 55 och 68 bara för att optimera några procent skatt är ett typexempel på att optimera fel variabel. FIRE handlar om frihet när du vill ha den, inte om att sitta på ett berg av pengar när du närmar dig 70.
Dessutom finns en politisk risk. Regler ändras. Att planera 13 år framåt som om dagens pensionsregler vore huggna i sten känns minst sagt optimistiskt. Använd kapitalet när det ger dig mest nytta… inte när Skatteverket applåderar…
Finns det någon del av din plan för FIRE som går bortom själva kalkylen? ![]()
Fast det är ju inte så att man får ut mindre pengar mellan 55 och 68 bara för att man inte tar ut tjänstepensionen? Idén är väl att man tar ut lika mycket, bara det att man finansierar mer via portfölj istället för att ta en del av tjänstepensionen. Sedan när man väl tar ut TP så behöver man använda mindre eller inget alls av den privata portföljen. Så samma mängd pengar per månad, men mindre som går iväg i skatt.
Sedan kan det finnas fler faktorer att ta hänsyn till, men att man skulle ha mindre pengar att röra sig med vid 55-68 känns som en missriktad kritik.
Du bör har en bättre plan för uttagsnivåerna från 60+. Du har planerat den korta perioden till 60 men inte den förhoppningsvis långa därefter.
Det är också en viss osäkerhet i köp av bostad utomlands som du nog ska tänka efter så det går ihop. Bara så det inte blir en tråkig överraskning sen
Det framgår inte om du sedan har tänkt åtminstone deltidsarbeta inom området du tänkt söka OSS för. Är det relaterat till din hobby verksamhet?
Om du inte alls tänkt jobba inom det området tycker jag det är moraliskt väldigt tveksamt att ta bidraget i så fall. Om du inte absolut hatar ditt nuvarande jobb, så tycker jag att det vettigaste alternativet är att jobba kvar i ett år till för att med råge täcka upp för vad du eventuellt skulle kunna få i OSS
Grattis till en fin situation!
Tack för klarspråk, uppskattas! Frihet från en anställning är målet (dvs viktigare än skatteoptimering). Jag känner mig allt mer snärjd av det inrutade arbetslivet. Min försiktiga plan för uttag under frihetens första period handlar allra mest om rädsla för att pengarna inte ska räcka senare (skatteoptimering blir därför en pusselbit i planen, många bäckar små). När jag för några år sedan på allvar vågade hoppas på att kunna sluta tidigare var målet att göra det vid 62 år och 1 månad, dvs gränsen för kollektiv slutbetalning av TJP. Att tidigarelägga friheten till 55 är en drastisk förflyttning för mig, därav skakiga ben. Ingen i min jobbkrets har gjort något liknande. Däremot har jag en nära vän som vill gå vid 60 (om ett år), så vi pratar mycket om våra respektive planer. Jag saknar helt enkelt goda förebilder IRL för att sluta så tidigt som 55. Det är därför roligt och lite omtumlande att flera här tycker att jag borde gå ännu tidigare. Blir lite tilt error i skallen på mig (på ett positivt sätt). Jag räknade med stöd för VILJAN att gå tidigt (pga forumets inriktning), men trodde att det skulle höjas några varningens fingrar för att kapitalet kanske inte skulle räcka mm. Så stort tack till alla som kommenterat och gör mig tryggare i att min plan inte är en orealistisk rosa dröm med galopperande enhörningar!
Tack för bra inspel och frågor! Uttagsnivåer efter 60: jag har simulerat i oändlighet med olika uttagsnivåer från olika kapitalslag (fritt sparande, TJP och allmän pension) men det ligger så långt fram att jag inte spikat nivån ännu. Det viktigaste är ju att veta att det finns tillräckligt för att jag inte ska bli black, och det har jag landat i att det finns. Om jag skulle fortsätta leva som nu skulle pengarna räcka med råge. Det svåra är ju att veta när jag kan börja använda lite mer per månad, vilket jag vill (målet i andra änden är ju så nära DWZ som möjligt). Min nuvarande sparsamma livsstil handlar till del om att jag inte har tid att bränna pengar eftersom lönearbetet+hobbyn äter upp all min vakna tid och energi. Men när lönearbetet upphör lär nya intressen uppstå, som förmodligen kostar en slant. Bostadsköp utomlands: håller helt med om det du skriver. Det är en av anledningarna till att jag planerar att leva sparsamt (15 000/mån) de första 5 åren i frihet, för att ha kapital nog till bostad utomlands och också kunna leva gott där. Det är svårt i nuläget att veta vad denna dröm kommer att kosta. Vi (jag och sambon) kommer att behöva resa runt i möjliga länder för att känna in om vi skulle trivas att bo där en period. Vem vet, det kan lika gärna landa i att vi känner att vi hellre bor kvar i nuvarande bostad och reser mer istället. Omställningsstudiestödet: kopierar in ett svar jag skrev längre upp i tråden som svar på liknande fråga: Jag vill dock förtydliga (blev nog inte så tydligt i mitt ursprungsinlägg) att jag kommer att arbeta vidare med det jag utbildar mig inom. Det är ett intresse som jag klassar som hobby idag pga blygsamma intäkter, men där jag vill bredda min kompetens och kunna komplettera “grundhobbyn” med uppdrag åt andra. Detta kommer jag göra i egen regi, dvs som egen företagare. Målet med att sluta jobba på nuvarande tjänst är att jag vill ägna mina 10-15 sista produktiva år (då jag fortfarande har energi) åt något som jag valt pga att det intresserar mig, inte för att optimera min inkomst av tjänst. Sedan 21 års ålder har jag gjort karriär inom två områden som är lönsamma men totalt ointressanta för mig personligen. Anledningen var att jag då hade en dyr hobby som jag behövde finansiera. Sedan jag avvecklat den dyra hobbyn har det skavt mer och mer att jag lägger så mycket tid och kraft på ett jobb jag inte brinner för. Jag har bara ett liv och vill optimera utifrån livskvalitet istället för högsta möjliga lönenivå.
Än en gång, tack för pepp och inspel!
Du sammanfattade min tanke bättre än jag lyckats med i detta stycke: Idén är väl att man tar ut lika mycket, bara det att man finansierar mer via portfölj istället för att ta en del av tjänstepensionen. Sedan när man väl tar ut TP så behöver man använda mindre eller inget alls av den privata portföljen. Så samma mängd pengar per månad, men mindre som går iväg i skatt.
Det är precis så jag tänkt. Ett sätt att få befintligt kapital, oavsett kapitalslag, att räcka till mer.
Räknar: (ditt pensionskapital x 0,7 + isk) x 0,03 x (1/12) = 27000 spänn per månad (NETTO!!!11)
Tre procents reglen är dina hängslen och livrem. Din plan med studier och hobby inkomst är fallskärm och räddnings flotte. Din obelånade bostad är skyddsbunker.
Befria dig när du känner för det.
Edit: det är klart det är svårt att räkna på ökade kostnader. Men vi som har sparande som livsstil kan nästan inte sluta. Det är alltså helt lugnt. Du kommer inte dra på dig helt omöjliga fasta kostnader, och så länge du inte gör det så kan du unna dig väldigt mycket mjuk lyx resten av ditt liv.
Jag antar att du menar vad jag ska pyssla med i min nyvunna frihet? Ja, jag skrev lite kort om det i ursprungsinlägget. Jag har ett intresse som jag klassar som hobby i nuläget pga blygsamma intäkter, men denna verksamhet ska utvecklas när jag slutar jobba. Jag tänker då dela min tid mellan eget skapande och att coacha andra via uppdrag. Men det är alltså en bransch med dålig lönsamhet, så jag behöver ett rejält grundkapital i ISK och pensionskapital för att våga satsa på intresset fullt ut. Samt den utökade kompetensen som jag ska skaffa mig via studier under det första året efter att jag slutat på mitt nuvarande jobb. Tack för frågan!
Stort tack att du tog dig tiden att räkna på mina förutsättningar, och att resonera kring omständigheterna. Ja, jag tror det håller :-). Helt sant att jag aldrig skulle dra på mig höga fasta kostnader. Jag har ägnat de senaste åtta åren åt att befria mig från sådana. Så försiktigheten sitter i ryggmärgen.
Så vad säger du? Ska vi bestämma att du säger upp dig idag? Du har väl två månader? Sista september lämnar du in badge and gun? ![]()
Whoa, hold your horses! Här har jag fullt upp med att våga tro på “gå vid 55”. Alla mina kalkyler bygger på det. Så jag ska gneta på till dess. Fast om någon retar upp mig tillräckligt på jobbet kan det ju hända att jag gör en rage quit, p.g.a. att ha kaxat upp mig efter denna tråd! ![]()
Jag skojar med dig för jag har samma problem med att emotionellt tro på kalkylen.
När vill du lämna jobbet? Det kanske har framkommit i tråden tidigare men den har (roligt nog) blivit så lång att jag kan ha missat att jag läst det.
Poängen med FIRE är väl att leva när du är 55, inte att optimera deklarationen tills du är 68. Ingen ligger på dödsbädden och önskar att de väntat några år extra med att använda sina pengar för att spara lite skatt. Att bli rikast på äldre dar är ett märkligt mål om ambitionen från början var ekonomisk frihet. Lev medan hälsan, energin och möjligheterna finns, inte när du närmar dig 70.
Hade kunnat bli en ganska kul filmscen eller sketch. ![]()
Håller med om att börja se över hur man vill leva tidigare, efter 70 har du ingen susning om hur hälsan ser ut eller om du ens kommer kunna leva upp pengarna. Väntar du till 68 med att ta ut hela pension kommer den nog sannolikt vara väldigt hög.
Förresten om du tar ut tjp vid 55 på tio år, och tar vanlig pension vid 68 (allmän) hur mycket säger beräkning att du får ut då? är det en summa du känner att du klarar dig på även om allt annat skulle ta slut? (vilket känns ganska osannolikt att det skulle göra)