Hej, ny i forumet.
(är 47, för närvarande i en SINK situation)
Har inte haft FIRE som förebild, utan sparat och investerat efter eget huvud och haft som inställning att Inkomstpensionen inte kommer räcka när jag väl blir pensionär (är 47 idag). Dvs jag måste ta ansvar själv för att få ett drägligt liv som pensionär.
Har över 8000k SEK i nettoförmögenhet (orealiserat, med runt 1000k SEK i skatt som måste betalas vid något tillfälle).
Ca. 50% av nettoförmögenheten är bunden i boende och bil.
Har en högre riskprofil än vad som rekommenderas här inne med 4-hinkars principen och modellportföljerna. Har noll kr i LYSA till exempel och väldigt lite i globalfonder. Har mest bransch-fonder, enstaka aktier och en del i ränta.
Utöver detta så ser pensionen ut så här idag:
Inkomstpension: 1660k
Premiepension: 880k
Tjänstepension: 1480k (varav 15% är från löneväxling)
Summa pension: 4020k
Vilket är högre än referensen i tabellerna jag sett @Monica lägga upp.
Har ett bra jobb, reser mycket och saknar i princip inga prylar eller liknande.
Vill börja dra ner på arbetstiden, antingen jobba mindre per dag/vecka eller ta längre ledighet än vanlig semester. Efter 55 vill jag endast jobba så mycket jag känner för vid tillfället.
För att uppnå detta funderar jag att antigen få med arbetsgivaren på detta eller starta eget.
Bör man fundera på riskprofilen redan nu och kanske sänka den? Gå över till globalfonder och kanske ha en liten större lekhink än vad som rekommenderas?
Hur ser ni på min situation?