Då är det väl bara att dra bort sparandet från nettolönen (antingen den dagen eller för hela månaden beroende på vad det är du försöker räkna ut) och därefter räkna ut vad det skulle kosta eller?
Exakt. Men jag ville höra hur @janbolmeson tänker, iom hans exempel.
Idag har jag ca 30k ut och sparar 20k. Därav att ersätta 6k in med 2k i avkastning/deltidsjobb/el dyl.
Tror vi menar samma sak. Ett mindre sparande täcker ju det också en regelbunden ledighet.
Intressant diskussion i denna tråd! Tänk om du, @AimHigher, skulle lägga 10 h på att fundera på just hur du vill att ditt liv skall se ut och hur du önskar att det känns när du lever din drömvardag. Då vet du sedan med större säkerhet vilket kapital du behöver för att nå målet finansiellt. Lite ovan mark för de flesta, att lägga så mycket tid på att fundera på känslan och vanorna men väl värt det i slutändan. Det är min absoluta erfarenhet att det är då vi kan leva ett liv som känns lika bra som det ser ut.
Finns ju vissa enkla saker man redan tänkt på, men kräver nog en del mer tänkande för att få fram den ideala bilden och sedan jobba mot den.
De enkla sakerna är mer tid med familj och vänner, resa mer, då ner stressnivån etc.
Tänkandet fortsätter
Snyggt! Du har ju redan början på en fin “karta” frammåt.
Mitt vidare tipps är att faktiskt göra en Powerpoint. Skriva ner ord på kännslor du vill känna, bilder på saker som gör dig glad eller du vill uppleva (bilder från länder du vill besöka ect) vidare deviser du vill eva efter och så vidare.
Tro det eller ej men hjärnan är ganska enkelspårig och söker efter det du matar in (som Googles sökmotor typ) Så att mata dig själv med bilder och definitioner på en fantastisk vardag är ett förhållandevis enkelt sätt att skapa klarhet och enkelhet i visionen framåt.
Vilken spännande resa du är på!
Håller med. Tänker på hur jag vill ha det mer och mer. Dock inte börjat med Powerpoint (än) …
Risken med att drömma för mycket är att man då kommer fram till att ens besparing inte räcker till för drömlivet och att man måste arbeta 10-15 år till
Alltså, jag tänker såhär, att utifrån den dröm-visionen som du har, när den är starkt förankrad i dig, därifrån har du möjlighet att tjäna pengar som du aldrig än kunnat drömma om. Verkligheten är inte linjär och logisk
Det kommer fortfarande finnas en glädje och lockelse i att göra skillnad för andra även när du uppnår ditt personliga ekonomiska mål. När du levererar värde vill folk betala dig för det.
Tänk “lever up” istället för “game over” när du nått ditt mål.
Hej igen @AimHigher,
Uppskattade denna konversation med dig. Hoppas det kanske väckte någon ny tanke.
Spännande att se hur du guidar det hela!
Man blir ju klart sugen på att pröva på Livsplan-kickoffen.
Planerar du och @janbolmeson att köra den i Stockholm under 2021?
Yes! I januari blir det digitalt upplägg med flera träffar. I augusti kör vi irl livsplanskickoff i Malmö. Kommer mer info om detta under november.
Tack
Jo, det har triggat en del men inga slutsatser än.
Mycket jag tänker på samtidigt. Hur jag mår nu, hur jag vill må framgent, hur jag vill livet ska se ut, hur jag vill bo, vilken företagsform jag vill arbeta inom etc etc … Plus investeringar, har redan gjort ändringar under veckan i tjänstepension och fonder i ISK.
Jag har varit väldigt dålig på att tänka på mig själv under åren.
Haft jobb och uppdrag där jag hjälpt många andra, coachat, rådgivning etc etc. Men dålig på att ta till mig själv av råden jag gett andra … nån dag kanske jag lär mig
Känner igen det där med utmaningen att prioritera sig själv och sin egen livsresa. Ack så viktigt dock. Lycka till framöver! Du är i en spännande passage i livet.
Liten uppdatering.
Jobbar fyra dagar i veckan sedan årsskiftet och fortsätter så till sommaren / semestern.
Hur det blir efter sommaren vet jag inte utan det beror på dåvarande kund.
Jobba fyra och vara hemma tre dagar har känts rätt - lite bättre balans i tillvaron.
Diskuterat med nuvarande kund att jag kan tänka mig gå ner till tre dagar i veckan under april-juni. Kunden är ok med det så som det ser ut idag med den arbetsbelastning vi ser under kommande period.
Mycket intressant tråd att läsa och nu är man ju nyfiken på hur fortsättningen blev, har din plan fullföljts eller har du tänkt om?
Jag tog beslutet att jobba vidare på 80% vilket jag gjort sedan årsskiftet.
Så jag har egentligen endast uppnått FI(RE) och RE på 20%.
Jag är nöjd med situationen just nu.
Vill kommande åren öka på RE till 40-50%.
Finansiellt har jag tagit stryk i år, rejält, men inget som påverkar mina planer på sikt.
Låter helt strålande, har själv nu nyligen gått ner till 4dagarsvecka med ledig fredag. Lite svårt att vänja mig men det faller säkert snart på plats. Är så invant att man jobbar 5 dagar, man får jobba lite med sitt mindset bara
Inte bara eget mindset utan även folk runtomkring som har svårt att greppa situationen.
Man får utbilda andra samtidigt.
Sen kommer frågor som “hur har du råd?” etc.
Just det att bry mig om vad andra tycker har jag inget problem med.
Men jag vet hur snacket går, frun här gick ner på 0% arbetstid för några år sen