Det skulle jag gärna göra om jag kunde, utan att byta jobb.
Kul att ni får mer tid med varandra nu!
Har du pratat med din arbetsgivare om det?
Det finns ingen som kan täcka upp för den tid jag i så fall inte skulle jobba.
Jag trodde först du svarade på detta:
Det var förvirrande, men jag höll ändå med till fullo. ![]()
Uppföljning
Har nog kommenterat i nån annan tråd men kan följa upp här också.
Retire Early på 20%, alltså att arbeta fyra dagar i veckan, höll nästan ett år.
Sen sa jag upp mig och från 2023 startade jag två bolag, varav ena drivs med en kollega och vi har anställda. Ska man se till antalet timmar jobbar jag nog långt över 40 timmar i veckan nu ![]()
Men ser det som att bygga upp något som kan generera större intäkter och mer trygghet framöver.
Haha, grattis! Känner så sjukt igen mig med det här. Lite tid över så tenderar den fyllas med ett nytt företag. ![]()
TS är 50+(eller fyller i år). Hur stor trygghet behöver du? Tänker att du redan är norr om 10msek vid det här laget och den normala pensionen närmar sig med stormsteg och pengabehovet minskar för varje år som går. Är det så kul att jobba eller finns inget annat på radarn?
Bra frågor @spader
Du har rätt i att jag skulle kunna sluta arbeta och leva på det jag har nu. Därav är mina investeringar i en “stay rich” fas med en fördelning på 60/40. Jag behöver inte mer trygghet.
Min livssituation är sådan att jag inte har en partner jag kan dela min lediga tid med om jag skulle sluta arbeta. Att resa är en stor passion, men extremt tråkigt att resa själv.
Fram tills jag lyckats ändra på den biten så vill jag prova på annat intressant och utmanande. Till exempel startade jag två bolag förra året och gör ett försök att bygga något nytt.
Jag är inte ensam i företagandet utan har en partner som skulle kunna ta över allt ifall jag väljer att avsluta mina åtaganden vilket gör att jag inte känner mig låst till företagen.
Går det inte bra kan jag falla tillbaka på mina besparingar.
Går det bra kan jag se framemot ett par roliga och intressanta år med en trevlig exit därefter.
Tanken om att gå i pension vid 55 finns i bakhuvudet, men inget som är skrivet i sten. Kan bli tidigare eller senare också. Det viktiga är att jag känner att jag går till något som känns bra - en trevlig tillvaro. Jag känner inte att gå i pension idag är det bästa för mig.
Kan dock nämna att jag titt som tätt får upp tanken “jag borde f-n gå i pension redan nu” …
Hittade denna tråd nu, såg att du 2021 var 47. Trots att man inte ska det, så jämför man iaf sig med dina siffror. Såg att jag hade ca 5,6mkr i privatkapital(inkl bostad o bil) när jag var 47år samt tjp+allmän pension ca 4,7mkr. Dock var det helt utanför min föreställningsvärld att fundera på FIRE då. Nu när jag nästan är 55år samt kapitalet vuxit lite till, så har jag iaf oxå börjat fundera på FIRE o hur jag “bäst” tar ut min tjp
Kul!
Du verkar definitivt ha det tillräckligt bra för att kunna köra FIRE. Har dock inte koll på din familjesituation och vilka utgifter du/ni har.
Du får gärna återkoppla kring hur du resonerar med uttag av tjp.
Inga djupa funderingar på fire men testade iaf lite olika scenarier i excel bl a mha minpensions scenarioverktyg samt resp tjp-företagens simuleringsverktyg. Siktar på att ta ut tjp utan återbetalningsskydd först, på 5år (dock noterade jag att eftersom att det var en förmåns-tjp, så får jag mycket mindre om jag tar ut på 5år vid 55års ålder vs ta ut på 5år vid 65 års ålder). Sist tänker jag ta ut ips o privat pensionsförsäkring. Tänker ta ut allmän pension så fort jag kan i mitt scenario. Har inte orkat än att fundera så mycket hur mycket extra-skatt det blir pga man tar ut tjp o allmän pension före 65år resp 67 års ålder. Räknade med 2% realränta (tror att risken för börsjustering nedåt framför allt i närtid)
Jag har inte räknat så noga.
Det jag har utanför börsen ska jag kunna klara mig med i 8-10 år.
Det jag har på börsen ska också räcka lika länge om jag skulle använda dem nu. Så vi pratar om 15-20 års utgifter som jag kan hantera utan att ta ut tjp eller allmän pension.
Dock vill jag gärna börja plocka ut tjp vid lämplig tillfälle och låta mina investeringar ligga kvar.
Siktade på att alltid ha 35kkr efter skatt per månad (nackdelen är att 35kkr inte alls är riktigt lika mycket värda idag som när jag är 90år). Efter ha tömt tjp vid ca 68års ålder kommer jag att ha ca 4,2 mkr vid 90 års ålder i privatkapital. Gissningsvis finns det ett lite fel i min modell, jag måste höja uttaget på mitt privata kapital med minst inflationen årligen, dvs när jag är ex 85år måste jag ha mer än 35kkr/mån efter skatt för att leva på samma standard som de 35kkr ger idag. Detta skulle innebära att jag har ett lägre privat kapital än de 4,2mkr vid 90 års ålder.
För mig är den viktigaste frågan vad vill du uppnå under FIRE?
Pengarna är liksom bara bränslet.
Själv har jag några områden som jag fokuserar på.
Upplevelser, resor. Samla minnen som smultron på ett strå. Svårare än vad det låter faktiskt.
Golf och träning, välbefinnande.
Mat och restauranger.
Socialt liv.
Vad vi du uppnå?
Du är medveten om att du svarar på ett inlägg som är tre år gammalt va’?
Har du hängt med i podden, som forumet är kopplat till, så har jag nog svarat på det redan. ![]()
Tack, får kolla upp detta. Det finns ju så många trådar. Vet inte riktigt hur man hittar bland alla…