Du verkar räkna kallt med arv. Hur fungerar det? Någon som lovat dig detta uttryckligen?
Tack för svar, roligt att få läsa vad du ska göra med din tid! Och lycka till!
Märkte dock att jag var otydlig med en av mina frågor. Hur stor är din totala tjänstepension. Nyfiken, då jag undrar hur mkt man behöver i tjänstepension för att få 7k ish/mån.
Kollegor undrar och frågar “vad gör du?”
-”Jag måste underrätta mina virtuella vänner i ett forum innan jag berättar för er” ![]()
hmm utan att logga in tror jag den ligger på runt miljonen. . .sen har jag 160.000:- i IPS privat som jag kommer ta på 5år..så 55-60 blir bättre än 60-65
ja, personkännedom och arv funkar ju som det gör. . jag ärver min mor, hon har pengarna i fastighet . . jag kommer ärva henne ser inte hur jag inte skulle göra det.
Dör jag först spelar det ingen roll då spricker kalkylen för die with zero ändå
Ingen ärver mig kan jag tillägga.
Precis.
Exakt.
Så.
Det är det gemene man inte fattar. Disciplinen att inte bränna allt på en månad i solen verkar helt ogreppbart för vissa. ![]()
![]()
Du är riktigt FIRE-material Colan!
Va’? Inte ens dina virtuella forumvänner! ![]()
Och du är 100% att din mamma inte t ex pga hälsoproblem säljer huset och behöver flytta till ett dyrt boende och där använder upp betydande delar av det du annars skulle ärvt?
Att säga att det bara handlar om personkännedom antyder att du menar att du vet hur t ex hennes hälsa kommer utveckla sig?
Säg att hon på gamla dar t ex skulle träffa någon som uppmuntrade henne till att använda pengar till att få en trevligare ålderdom?
Jag är inte 100% att jag vaknar imorgon, så nej 100% kan jag inte vara.
Men jag är 98% säker och skulle dom 2% inträffa så säljer jag min lägenhet o klarar mig ändå.
Jag vet inte om jag har fel men många verkar bara se problem och vilja ha allt 100% . . .så funkar inte livet. ..så mitt svar är jag är säker nog, ser det inte som en chansning utan en medveten om än liten risk
Hej
Modigt och grymt inspirerande att läsa. Jag är 52 och tänker två år till…
Stort grattis!
Du har en plan som fungerar för dig i teorin och framtiden kan ju inte vara annat än just teoretisk. Stort lycka till!
Detta är precis där jag är i tanken med. Hoppas på att göra det du just gjorde om 5 år, inspirerande att få “vara med live”! ![]()
Håller helt med. Det var därför jag ifrågasatte att din plan kallt verkade räkna 100% med att din mamma lämnar allt i arv till dig om 10-20 år istället för att t ex använda det själv. Nu förstår jag att så inte var fallet. Det var 98% och det fanns en backup plan. Lycka till!
Denna har jag funderat på också, ta ISK eller tjp mellan 55-65. Jag lutar som TS mot att ta tjp och jag resonerar som att det är bättre att få ut pengarna från pensionssystemet så de inte “brinner inne” om jag går bort tidigare är “planerat". Fler som tänker så? Tänker jag fel pga skatt?
Jag skissar lite på att plocka tjp tidigt, men mest för att den är så låg ändå och väldigt traditionellt fegförvaltad.
Ja, det har med att svenska generalagenten ville använda den varumärkesrenomme som fanns med den i Sverige bra säljande Vic-20n, om jag inte minns fel.
Jag vill ta lite tjp varje år så fort jag kan så inte grundavdragen förloras. Även för likviditetstryggheten.
Ja, det är typiskt sådana saker man får jonglera lite innan det är dags. Jag måste ändå vänta till 61, så jag har tid på mig. Tills dess får jag väl försöka tjäna upp till grundavdragen på andra sätt. ![]()
Det jag känner att jag får kolla upp lite va att jag läste på ett av mina tjp bolag att har man väl börjat ta ut den så FÅR man inte jobba mer än 8tim/v . . .o det kan ju hända att jag hoppar in nån dag om nån blir sjuk eller så. . .sen vad som händer om man bryter det vet jag inte riktigt
Det är smart att kolla upp sånt och planera i vilken ordning tjp ska tas om man inte tar allt direkt.
Jag hade många tjp i olika bolag pga att jag bytt jobb då och då. Samlade allt på Nordnet nu i våras för att få överblick och likställa villkoren, underlättar.
Sen kommer jag få många små tjp som engångsbelopp så i praktiken blir det en större summa dag 1 o så mindre i månaden än kalkylen men har ju klumpsumman att ta ifrån. . .verkar på alla bolag jag loggat in på att man kan göra valen den dagen man fyller 54år o en månad….vilket lite är kalkylerat då jag är 54 o 3mån är jag slutar, ,så jobbar fortfarande när jag ställer in alla tjp val