Smidig timing
.
jo det är lite kalkylerat. . jag jobbar ju 4mån under 2026 o börjar ta tjp 2027. ..så jag får inget år med 0 i inkomst. . .så en liten “ful FIRE” på det sättet
Jag har samlat ihop alla mina tjp till en inom varje kategori (två kollektiva sorter och en privat).
Nu får man stoppa/starta tjp också, så reglerna är inte lika begränsande längre.
2,2 idag är inte samma o 10 år. Dessutom har pengar förbrukats
Stort grattis till din Fire. Enjoy ![]()
En sak jag tänkte på angående tjänstepension. Innebär det att jag kan få göra ränteavdrag om jag plockar ut tjänstepension?
Kul för dig Jolt1! Lycka till! ![]()
Du kan göra ränteavdrag mot både kapital och tjänstepension (den senare är ju en inkomst).
Även om kalkyler etc kan vara nog så intressant så är det ännu roligare att läsa och höra om vad folk drömmer om att göra med all sin frigjorda tid och resan i sig självt.
När bestämde du dig för FIRE, varför (utlösande faktor?) och hur lång tid har det tagit från tanke till verklighet? Problem eller tvivel längs vägen?
Oavsett, stort GRATTIS och hoppas det blir minst lika bra som du hoppas!
Kul och stort grattis till dig för din frihet!
Det hade varit intressant att veta lite mer om dig för att själv kunna ha riktmärken framöver… Ibland får jag för mig att jag också kan säga upp mig och köra FI(RE) men ibland tvekar jag….
Din ålder?
Ditt sparade kapital?
Dina årliga utgifter hittills / förväntat?
Boendesituation? Förändrad eller befintlig? Kostnad?
Familjesituation (antal barn/barnbarn och deras åldrar)?
Eventuella barnbarn och deras åldrar bör inte ha något att göra med beslut om FIRE. Inte hans ansvar att ta hand om barnbarn.
Gratulerar till att ha tagit steget till tidig FIRE Jolt1. (Jag antar du är samme Jolt från avsomnade component.se ? I så fall, fotpallen jag köpte av dig, Stressless Paradise, funkar fortfarande som utmärkt fotpall för den late.)
Själv tog jag en sen FIRE, gick dagen efter 64 års-dagen mot riktåldern 66. Anledningen var inte att jag var less på jobbet som sådant (innesäljare på grossistfirma mot ”tung industri”). Kontakt med kunder och problemlösning var intressant men sista året blev det alltmer uppenbart att det började bli för mycket av personer som befordrats till och över sin inkompetensnivå, felrekryterade klåpare till säljare, försäljningschef + ny VD som inte imponerade direkt.
Jag tycker det är klart bra att du tar en Early Retirement, man vet aldrig vad som ligger på lur i framtiden. Året efter min FIRE började jag känna av att vadmusklerna började värka efter en längre promenad. Förra sommaren eskalerade det snabbt så att efter typ 150-200 steg behövdes vila (”fönstertittarsjuka”). Blev en ganska snabb och 5 timmar lång stor operation på Sahlgrenska där dom skar upp buken från bröstbenet ned till strax över snorren samt vid båda ljumskarna. Det pillades in nya blodkärl från nära hjärtat ned till benen, sen hemgång efter 6 dagars observation. Numera är det inte några större problem att gå 10 000 steg per dag som brukar anses som bra att göra. Det blir dock lite jobbigt med värk i vänsterfoten efter ca 4000 steg, då 1 månads väntetid till operation betydde för dålig blodcirkulation med uppsvullnad fot och resulterande konstant och permanent nervsmärta. Man lär sig leva med det också. Men … se till att leva vad du vill före något kan sätta stopp för det.
Om du inte gjort det redan kan det vara ide’ att räkna på vilka minusposter jobbet har och som kommer omvandlas till plusposter ekonomiskt. För min del med uteluncher alla dagar i veckan + bil tor hemmet och till hyfsade lunchställen + A-kassa blev det ca 3600 kr/månad. Med ganska låga fasta kostnader blev det ca 12-15 K över varje månad före uppsägningen, med en lön ca 1-2 K över median. Jag tog bara ut tjänstepension från 64, netto ca 15,2 K och det blev oftast några tusen över varje månad. Därefter en fundering på resterande pensioner från när och under hur lång tid jag ville ta ut dom. Kom fram till 12 år från 65 år vore lämpligt, då skulle jag fram till 77-årsåldern ha samma summa som jobbet borde gett vid 66 års ålder. Därefter efter 77 ca 19,5 K netto livslångt = surare men ändock OK mot kostnader med en pengahög på ISK + buffert som förhoppningsvis växt till sig under 13 år. (Föräldrarna gick båda bort i 75 års-åldern, förhoppningsvis får jag ett antal år till men fram till skröpligheten börjar komma vill jag kunna ha det bekymmersfritt.)
Från simulatorn på minpension.se tog jag och varierade olika pensionsåldrar och antal uttagsår, lade in dessa i ett excelblad och noterade brytpunkterna för förändrad pensionsutbetalning beroende på ålder (vissa årsskiften och födelsedagar). A-kolumnen = min ålder + månad upp till riktåldern för min död vid 85 år (tex 6501, 6612 etc), I B-, C- och D-kolumner noterades pension / månad vid 65, 66 och 67 år. Överst i bladet summerades total utbetalning och total skatt för kolumnerna. Jag konstaterade att jag visserligen skulle pröjsa mer i skatt före 66 års ålder men det kändes ändå ointressant att gå i sen pension. Det var först uppe i 76 a’ 77-års-åldern det började betala sig med en senare pension jämfört med en tidigare. Varför då harva kvar i grottekvarnen? Jag simulerade även livslångt uttag på samtliga pensioner vilket ger en mer modest pension / månad med mindre möjlighet till ”guldkant” i tillvaron.
En anledning till att jag struntar i ”låg livslång pension” efter 77 år är att ISK:t om 10 år (är nu 67) bör ha ökat och kunna ge uttag ca 15,5 K före skatt / månad som tillskott till pensionen med 4%-regeln och 2,3% inflation / år. 8 K / månad autogireras till främst globalfonder i Avanza och vid månadsslutet adderas ”överskott”, så det bli ofta 13-15 K / månad. (Utmärkt kalkylator för simulering är: https://z2036.blogspot.com/p/sparkalkylator-grand-deluxe.html?m=0 ) Även om globalfonder skulle gå ned 50% vid 77 finns fortfarande marginaler. En annan anledning är att det kanske då inte är lika kul med hus och trädgård att pyssla om. Kåken kan möjligen behöva en ny värmepump till dess som det finns buffert för på bankkonto, annars inget som behöver oroas över. Kåken är värd ca 6 mille med ca 12% belåning, kan säljas av för BRF om inte hyreslägenhet hittas.
Hur fördrivs tiden då? Sovdags 23-02, vaknar mellan 8-10, kollar av nyheter + diverse forum i ett par timmar, därefter köper och fixar det som behövs. Med gott om tid att kolla upp saker brukar jag gå på ordspråket att köpa billigt är dyrt när det gäller verktyg, maskiner och ”prylar”. När det gäller dagligvaror / mat lär man sig snart att typiska kampanjvaror dyker upp med 3 veckors mellanrum med 20-30% lägre pris och favoritkaffet med 6 veckor, -bara att bunkra upp. Sparade stålar kan läggas på något trevligt. Sambon, 7 år yngre, jobbar fortfarande och hatar att gå i affärer samt är kass på matlagning så därför ”drabbas” jag. Hus och trädgård har ofta något som kan pysslas med. Projekt där planeringen ofta känns som ”själva resan” börjar sina en del känns det dock som. Har färdigställt ett dedikerat och akustikfixat musik / biorum med full konfiguration för Atmos / Auro 3D (29 högtalare, -en nödvändighet i varje hushåll!
). Planering på tur blir troligen någon längre resa under vintern. Sambon är impulsiv, gillar alltid något nytt som sen håller i sig i typ 2 år, vinterbad, yogalärarkurs, ravepartyn, you name it plus fådagars evenemang. Tycker definitivt inte om långa flygresor men efter hon hoppade på en kurs i fridykning i somras verkar det gå att lura med henne till något varmare land där hon kan plaska runt vid något korallrev och kolla in kuliga fiskar. Sri Lanka, Malaysia, Västindien? Någon sådan destination troligen vilket mer är den typ av resor jag alltid har föredragit.
Utlösande faktor va helt klart att min far blev sjuk o senare gick bort. . . . blev ett uppvaknande
Skäl två va väl att min närmsta chef slutade och jag fick mycket av hans uppgifter utan att ha ett val. . .det gjorde jobbet tuffare o framförallt fick jag göra saker jag inte anställdes för.
i mitt fall gick det fort till FIRE eftersom jag offrade lite saker snabbt, som min större centrala lägenhet.
allt det där står i post nr15 tror jag. Men.
54år när jag går
lite över 2miljoner
240.000:- per år senaste åren o räknar på det plus 2% per år i ökning framåt
Bor i nyproducerad 2a själv -
Japp samma Jolt o kul att pallen är kvar ![]()
Kul att läsa om din resa o man känner igen sig i mycket.. . .det där med jobbet o att det börjar massa folk som ingen vet va dom gör o dom själva inte vet vad dom gör är nått man känner igen
Tycker du inte det var dränerande? Sådana kommentarer ekar i medvetandet långt efteråt. Man vet ju inte vad de tänker.
Det är ju lite lustigt när kollegor som tjänar samma som mig är SÅÅÅ förvånade att jag har pengar sparade- - när dom själva bor i villa, har flera bilar o tar utlandssemestrar varje år.
Jag bor i en 2a , tar aldrig semester som kostar nått
Är det så förvånade att jag har lite sparat ?
Men dom flesta jag känner verkar helt enkelt anpassa livet efter lönen. . tjänar jag detta då har jag råd att bo såhär o byta bil x ofta mm. . .sparande har man som buffert.
Sen ser jag mig inte som rik, inte ens nära. . .snarare har jag o kommer leva rätt snålt så kalkylen skall hålla. . INGEN på mitt jobb som tjänar 20.000:- netto som är summan jag nu skall leva på
Lite nyfiken, man har ju gjort en massa beräkningar och kalkyler INNAN FIRE men hur petiga är ni när ni väl börjat FIRE?
Jag tänker ju en årskalkyl med startvärde på sparandet. hur det utvecklas under året. . .o så ett ark med månadsutgifter så jag varje månad ser om jag håller satt budget. .
I alla fall första två tre åren, efter det hoppas jag man kan bli mer “ZEN” o bara inse att detta funkar o man ligger lite före
Snyggt Grattis…
Lyssna inte på dysterkvistarna, de kommer gå jättebra.
flyttade mitt uttag av tjp så de går till 67 år isf 65, gör inte så stor skillnad men då får man lite mer marginal.
Eftersom jag varit fire några år är jag lite mer chill nu och sett att de mesta löser sig, så se till att du inte gör några stora utvävningar som står båt eller sommarstuga, ha fasta rutiner vad gäller ekonomi så kommer de andra falla på plats, när man inte har fullt upp med att jobba så lever man plötsligt billigare än man trodde.