Dags för FIRE snart, sa just upp mig

Jag trackar mina utgifter på grov nivå för att kolla så normala månadsutgifter och periodiska utgifter håller sig på banan. Framförallt periodiska behöver man ju kategorisera och plocka ut kontinuerligt för att veta något om.

Jag tittar också på månadsutgifter minus ränta&periodiska&spontant för att se hur min golvnivå (ej frivilliga grundutgifter) rör sig/inte rör sig.

4 gillningar

Spännande. Ska bli intressant att följa.

Dina planer ser ganska liknande ut mina egna fast du ligger några år före mig.

Om jag läste rätt hade hade du fortfarande ganska mycket aktiefonder, inte “flera årsutgifter” på sparkonto/räntefonder, men du tänker basen blir tjänstepensionen? Det är där jag själv inte bestämt mig än. 50 år nu, börjar plocka tjänstepensionen om ca 5 år, men hur mycket risk vill jag ta då :blush: Hur är din tjänstepension investerad nu när du lyfter den? (Du kanske skrev det och jag missade det?).

Jag siktar på att kunna ta tjänstepension mellan 55-68 år just för att den ska räcka till riktåldern. Och antingen ett halvår utomlands eller flytta helt (beroende på kapital, skatteregler, hälsa etc).

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade!

Har ju 8mån kvar till sista lönen så har inte flyttat runt allt än riktigt men kommer ha ca
-1a året (8månader) på sparkonto klart.
-2a året (det är jag fyller 55år) på räntor i ISK
-kommer sen ta den tjänstepension jag kan mellan 55-65år (privat pension i gamla systemet mellan 55-60år). .tjp kommer väl täcka ca 40% av mina månadsutgifter resten tas från spar
Sen har jag resten av sparandet i Indexfonder men när år ett är slut så får jag se om det är best att ta från räntrefonderna eller om börsen gått OK kommer jag nog ta från Global/sverige delen-
Målet är nog att alltid ligga mellan 1,5-2år i räntor så jag har lite tid att hämta hem dippar

Skulle första åren går väldigt bra på börsen så vet i tusan om jag inte säkrar upp mer. . . just början man är lite nervös för- - - +20% eller -20% totalt första 2åren gör mycket för det mentala

1 gillning

Jag följer upp hur tillgångarna utvecklas. Värdeökning, ränteinkomster och DA från aktier och fonder.

Sedan så håller jag koll på att utgifter över tid håller sig inom det intervall jag bestämt mig för.

Så länge som bägge ser OK ut så funderar jag inte så mycket mer på det.

Har lite svårt att veta hur “kul” jag tycker det blir att följa upp. .
Grundtanken är väl egentligen att jag för över min “lön” som vanligt varje månad o så skall det helst räcka.
På sikt kanske jag bara gör just det, för över det förbestämda summan varje månad o så gör en typ kvartaluppföljning h8ur man ligger till.
Men det kanske blir KUL att följa så jag spaltar upp det lite mer noga. . har faktisk ingen aning.

Men rätt säker på att det kommer ta några månader innan det känns “normalt “att TA pengar från sparandet varje månad istället för att lägga till som varit focus under så lång tid. .

Fick en sån lite panikkänsla idag att “jag kommer bara få 8st månadslöner till sen är det HELT upp till mig att fixa detta”

4 gillningar

Då jag är ungefär i samma sits som dig, bara 5 år bakom…:grimacing: så är det intressant att läsa detta. Låter som samma upplägg jag funderar på.

Hur har du gjort med ditt innehav globalaktie/ränta de sista 5 åren? Ökat i ränta/konto med åren eller legat mycket på aktiefonder?

Jag har legat 90/10 kanske . jag har inte haft ett “det datumet vill jag gå” har mer haft en kalkyl på “så här mycket behöver jag om jag går Q4 2025, Q1 2026 osv” så jag har egentligen jagat den summan och tagit större risk.
Nu när jag faktiskt satt ett datum så minskar jag risken rejält.
Så enkelt sagt så har jag jagat summan men inte varit så noga med NÄR det blir. . . o det har varit rätt skönt. det är mer stressande nu när datum är satt o summan som behövs med det är satt. . .NU vill jag ju inte få en dipp under denna tiden fram till sista lönen. . skulle vara lite nedstämmande även om det funkar ändå. . .skulle ju inte vara fel att ligga ÖVER budget 31April

1 gillning

Förstår hur du tänkt :blush:.

Jag ligger 100% aktieindexfonder nu och börjar fundera på om mjuk broms ska appliceras redan nu eller om jag ska tänka som dig att släppa på och så blir det lite när det blir. Kan ju bli både snabbare och ta lite längre tid med den taktiken :flushed_face:.

Det där med risk o “krockkudde” ÄR svårt. .
i mitt fall är kalkylen
Jag behöver 1.500.000:- mellan 55-65år och då 160.000:- från när jag går tills jag fyller 55år
Men det är minimum o så vågad är inte ens jag.
så har lagt lite extra i 1,5M potten
Skapat en “ny bil ISK” med 200.000:- som jag inte behöver köpa bil för om pengarna skulle behövas till FIRE potten”
Sen 100.000:- i en “saker som kan hända pott” som inte täcks av “lönen”

Men som sagt detta ÄR inte för alla, jag är själv o JAG tar all risk här, inga andra som blir lidande om det skiter sig. . .o jag kan sälja bilen, Rolexen, Stereon mm även lägenheten om saker skiter sig. . . är man familj hade jag inte vågat med mina marginaler

8 gillningar

Nä, ISK och annat är beskatta och klart. Bättre att ta ut en mindre del och spara kapitalet.

1 gillning

Är inte skatten ca 10% högre vid uttag av tj.pensionen innan riktålder? Jag måste ha missförstått om så inte är fallet.

Jo det är den nog men gör mig inget , kommer kvitta lite av den skatten mot ränteavdraget på lånet. . .så i mitt fall spelar det ingen roll. .tror rent av jag går plus

En anledninga att ta ut den innan riktåldern kan t ex vara att man inte har efterlevandeskydd på en del av sitt TJP-sparande, en annan anledning kan vara att man inte vill hamna över brytpunkten för statlig skatt.

Uppfattat. Gällande skatten då?

Skatten blir högre. Du kan kolla i skattetabellen kolumn 6 så ser du.

1 gillning

Är det självklart att den totala skatten man betalar blir högre, om man vaskar grundavdraget år efter år för att vänta in riktåldern?

Den totala skatten blir nästan samma.

Om du tar ut tex 5 miljoner under 25 år i stället för 18 år så blir det mindre varje månad.

Men skatten är progressiv så den totala skatten på hela beloppet blir det inte stor skillnad på, typ någon hundring per månad.

1 gillning

Skatten på pension är katastrof innan man blir beskattad i kolumn 2 eller SINK. 30-40% högre än på lön o den ger ingen ny pension så egentligen ännu högre skatt. Ju högre pension man har ju mindre blir skillnaden. Det är därför många pensionärer har restskatt. De är pensionärer men inte enligt skattetabellen…

Grattis till ditt beslut.

Är du förberedd kommer du inte ångra dig :fire:

1 gillning

Man ska inte bry sig så mycket om vad andra säger och tycker. Speciellt inte det som de ev. tänker om en.

1 gillning