Dags för FIRE snart, sa just upp mig

Tjänstepension räknas ju som lön.

Om man tar ut 100.000 om året i tio år mellan 55-65 och inte har någon annan inkomst så blir det i runda slängar 22.000 i skatt per år. Det är hanterbart.

Kanske det finns räntor från bolån att dra av också.

@Jolt1 Du verkar ha räknat en hel del på stålar och alternativ, bra! Du är i 54-55 årsåldern och medelålder för gubbar är f.n. ca 85 år när det är dags att skaka hand med S:te Per. Jag skulle grovräknat på 30 år framåt på en ”säker båt-fond” med ingående ISK-belopp och lämplig buffert på bankkonto så ISK:t får stå orört för uttag tills bufferten sinat. -Som du verkar ha gjort. Fördelning ISK <=> bankkonto för mig personligen vore dock så mycket som möjligt på ISK, iom att bankkonto aldrig kompenserar för inflationen fullt ut.

En snabb och grov excelberäkning med 1 000 000 kr ingångs-ISK och den evige optimisten som räknar med 7% avkastning per år (netto) ger då att vid 67-årsåldern är ISK-beloppet 2 409 000 kr. När du trillar av pinn i 85-årsåldern kan du lägga ca 8 mille på en snygg gravsten. Den evige optimisten som direkt går på en sur mina med 50 % börskrasch redan första året får kvar 500 000 kr, därefter med 7 % avkastning per år är ISK:t tillbaks på 1 000 000 kr efter drygt 11 år = ca 65 års-åldern. Det blir då ett schyst träkors för ca 3,8 mille i 85 års-åldern. Vid 10, 20 och 30 % fall 1:a året tar det knappt 3 år, knappt 5 år respektive drygt 6 år för att komma tillbaks till 1 mille.

Framtida ISK-skatt och inflation vet vi inget om men genomsnittsinflationen (KPI) 1990-2023 var 2,4 %, 2000-2023 2,1 % och låginflationsåren 2010-2020 1,2%. När jag sade upp mig erbjöds 80 % deltidstjänst för att ha kvar mig. Inte särskilt intressant med 80% av lönen tyckte jag för att fixa på 4 dagar vad som tidigare tagit 5 var min tanke. Om du funderar på om dina marginaler är knappa eller bufferten väl låg så kan du ju krafsa lite i manegen med tårna och hålla öppet för korttidsjobb vid andras semestrar eller sjukdom.

1 gillning

Tack, ekonomisk känner jag att jag gjort det jag kunnat..räknat o trackat historiska utgifter och kommande .
Det som är svårt att förbereda är det mentala. . hur kommer det kännas, känner redan nu en liten oro för att sista månaderna nu skall kännas lite omotiverade på jobbet.
Sen hur första tiden efter jobb kommer kännas är svårt att förbereda sig på.

5 gillningar

Du får satsa på en schysst överlämning och lämna med flaggan i topp.

Det där kommer jag nu justera med tiden….vill ha 1+1år i säkra tillgångar nu i början…skulle dom två åren gå Ok på börsen är jag mer “hemma safe” o kan nog slappna av mer . . .det är ju svårare att räkna på 10år är 8år osv . .

Det hoppas man ju på, men man har ju ingen aning om hur personen dom anställer som ersättare är . ..det KAN ju bli en person man inte helt går bra ihop med o att då gå med denna personen som skugga i 6mån kan bli påfrestande o tära på motivationen lite. . .jag KAN gå idag…men ville ge företaget chansen att hitta nån o samtidigt säkra min roll innan jag går. . .. men jäklas dom BEHÖVER jag inte va sjyst

5 gillningar

Grattis och spännande!!! Läste ditt upplägg kommer nog funka fint! Sitter själv och funderar på hur jag ska allokera mina tillgångar optimalt för att “våga” ta steget samt faktiskt om jag vill ta steget!

Ja det där ÄR svårt. ..det svåraste i hela detta va att sätta ett datum. . nästan det jag tänkt mest på.
Men skönt att HA ett datum…då vet jag exakt hur många månader/år jag behöver mm.
Skall bara göra en lista på måsten innan jag slutar.
En liten men tråkigare sak än jag tror är att jag använt jobbmailen till ALLT. . .så nu måste alla mail ändras o på vissa ställen är det svårare än man tror…
Är också lite nervös för sidor som skickar tvåstegs auktorisering till min jobbmobil..jag FÅR inte missa nått där.

Kolla om du inte kan flytta jobbnumret till din nya privata operatör. Det är ett elände att byta.

discgolf? Ser inte ut att vara en materialsport det inte… :grin:

1 gillning

Jag har väl +500 discar, 4 väskor o nån korg. .. men jag HAR blivit bättre, inga nya discar på nån månad o väldigt få i år. . .ALLT kan bli en materialsport :slight_smile:

Har nästan 100discar på kontoret nu då vi skall ha aktivitet på jobbet i veckan.. .då är det bra att ha lite hemma.
Jag gick från att samla CD till discar.. .men har som sagt lugnat mig. . .
Blir en liten “fire budget” får sånt, men LITEN . . CD skivor o discar är det enda jag inte är minimalist på. . .men jag jobbar pådet

6 gillningar

Alltså. Det var inte meningen att låta negativ. Jag tycker inte meningen med livet är att dra ner på sånt man tycker om och som gör livet rikt. Blev mest lite förvånad att man “behövde” så många. Å a s inser jag ju såhär i efterhand hur naivt det är, med tanke på hur mycket synthar/studioutrustning man “behöver”. :grimacing:

1 gillning

Jag såg det inte som negativt, Men jag inser själv att det gått lite över styr. . .det ÄR lät att bli lite samlare, vad det än gäller, , ,o det kan vara kul men tillslut blir det ofta för mycket av det goda…o det kostar pengar.
CD samlingen är väl kul att ha..MEN allt finns på TIDAL o det är ju smidigare att streama….
Håller mig borta från vinyl för DET kan bli dyrt :slight_smile:

2 gillningar

Oh yeah! :heart:

2 gillningar

Får jag göra ett inpass om kärloperation. Jag hade en för 20 år sedan. Idag finner jag att jag ibland får värk. Det beror nog på att när de vener som användes skulle kompenseras av nybildade blev de precis så stora som jag begärde. Detta utan extra träning vad jag kan minnas. Troligen har det sedan avlagrats en del i nya. Ett råd är att träna extra nu när de nya skall bildas.

Jodå, det där med träning / dagligt promenerande har farbror doktorn påpekat.

I mitt fall, ökande värk i ena foten efter typ 4000 steg har nog med att själva nervsmärtan gör sig mer påmind och foten börjar kännas tillmosad. Hos mig användes ingen stent / ballonguppblåsning av befintliga blodkärl. Kirurgen skyfflade undan tarmpaketet och sydde in en “grov” silverjonsbehandlad akrylslang nära hjärtat som sen fick förgrena sig en bit ned och ut till benen.

Snart dax för HR möte o jag har fått i uppgift att börja lista alla mina arbetsuppgifter o ansvarsområden. . börjas kännas “verkligt”

17 gillningar

Mycket att tänka på. . .Tecknade nyss Telias paket “lagom” TV då dom hade en bra drive nu (brukar hoppas av o på då det blir svindyrt efter det rabatterade året)

Blev lite förvånad när det kom ett mail från KIVRA att Telia tagit kreditupplysning för det TV-paketet då jag är bredbandskund o Mobilkund redan. . . .undrar hur det hade gått i FIRE där, hade jag inte fått ta TV-paketet?

2 gillningar

Telia verkar ha som policy att ta kreditupplysning när man tecknar något med dem.

Tecknade i våras ett abonnemang och de tog kreditupplysning på mig. Fick abonnemanget utan taxerad inkomst på många år men jag blev så irriterad så jag sa upp det och efter tre månader. Sparade också pengar på att säga upp det och gå över till annan operatör.

Det stämmer att Telia gör en kreditprövning när man köper ett nytt eller förlänger ett befintligt abonnemang. Finns tydlig information om detta på deras hemsida.

Men det finns ju många andra aktörer. T ex Fello, som inte gör någon kreditprövning om man väljer att förskottsbetala med kort.