Dags för FIRE snart, sa just upp mig

Frågan är ju vad denna kreditprövning egentligen “flaggar” . . om “Paulseng” här ovan kunde teckna utan inkomst så borde det inte vara det dom kollar efter utan snarare Anmärkningar o kronofogdeärenden..eller ?

1 gillning

Tecknade inte via deras hemsida. Fick ett erbjudande via en säljare jag inte kunde motstå, inte ett ord nämndes om kreditupplysning.

OK, jag tyckte att du skrev att de tog kreditupplysning på dig. Men då missförstod jag kanske.

Jo de gjorde det men jag tecknade ett abonnemang via en säljare inte hemsidan. Han upplyste inte att de skulle göra en kreditupplysning på mig, då hade jag avstått direkt.

Efter några dagar fick jag meddelande att Telia gjord en kreditupplysning på mig.

1 gillning

Förlåt en dum fråga men varför är det dåligt om ett företag gör kreditupplysning på en?

1 gillning

En del kreditgivare gillar inte många sökningar, säger ryktet.

3 gillningar

Det dåliga är väl om man får nobben pga avsaknad av jobb när man samtidigt är rik som ett troll :wink:

2 gillningar

OK det börjar kännas verkligt. .
Eter möten i förra veckan med HR och rekryterings firma så kom annonsen om min ersättare ut idag. . .GULP.

Men o andra sidan nådde jag min planerade " kan sluta jobba budget plus" idag o har ändå 6månadslöner kvar att få ut.

Men verkligheten slog mig rätt hårt när annonsen för “mitt” jobb kom ut. .. .

16 gillningar

Som anställd är du så gott som alltid utbytbar.

2 gillningar

Så är det ju…men blir lite värkligt när nu någon faktiskt skall ersätta mig.
Jag ÄR rätt kluven hur detta skall kännas. .jag kommer gå parallellt med min ersättare i ca 4månader.
Man vill ju denna person skall vara bra…men kanske inte FÖR bra.
egot säger ju lite att man gärna vill att folk skall sakna dig o tycka att du gjort ett bra jobb, , ,
Eller så känner jag bara “gör va du vill” jag sticker ändå snart. . . .har absolut ingen aning hur mycket ansvar jag kommer känna nu sista tiden—

3 gillningar

Tänk så här: En stor del av ditt jobb är att lära dig jobbet och på djupet förstå det. Att ta all den kunskap du byggt upp och ge den vidare till någon annan så att denne kan fortsätta bygga på din kunskap är ett kvitto på ett väl utfört jobb.

Om jag var chef i en större organisation så skulle jag se till att den sista tiden på en tjänst går ut på att effektivisera och automatisera jobbet som gjorts. Vem kan veta bättre hur man gör detta än den som utfört jobbet?

Grattis till FIRE-beslutet, modigt och blir kul att följa! Vad jobbar/jobbade du med?

Tack. . .det har dock hänt lite sen sist.. .min tjänst ligger ute men HR har haft möte med mig o försöker få mig att vara kvar på deltid en tid.
Men jag funderar, vill först se vem dom anställer som min ersättare. . .är det nån som vill dra åt ett helt annat håll ..ja då går jag. . .är personen vettig kan jag tänka mig jobba 25-50% under nått år.
Är arbetsledare/inköpare i energibranschen

3 gillningar

Uppenbarligen blir det ett litet hål i vattenglaset i dagsläget om du drar upp fingret! Inspirerande att läsa om detta och din satsning. Hoppas verkligen på att få hänga på framåt för att se hur det går!

Bättre och mer intressant än Blacklist, The Witcher, House och alla andra serier som man bingear då och då :wink:

Pillar runt lite med mina konton, o kanske krånglar till det lite , men samtidigt lite kul.
Har inte gjort dessa ändringar än, har bara tre Fonder idag men skall mest på kul skapa dom tre olika räntefonderna (har en idag)
Tanken är lite att ha:
år 1 på sparkonto (kanske sätter hälften på fasträntekonto)
Sen 3 årsutgifter i räntefonder
Pengar till ny bil om jag vill byta om ca 2-3år
En summa till buffert, köpa saker utanför budget för
Tanken är att detta skall räcka 10år

3 gillningar

Du skulle inte gjort nån typ trapp grej att du jobbade 75% 1 år sen ett år 50% och det tredje året 25% för att se om det kanske var tillräckligt att gå ner i tid ist för att säga upp sig helt? Kände mig lite nervös åt dig när jag läste tråden :face_with_peeking_eye::joy: inte för att det inte går ekonomiskt utan för att det kanske blir långtråkigt?

1 gillning

Får se, fick just en ny chef i veckan o hen verkar vilja göra massa förändringar så mitt “erbjudande” att jobba kvar på 50% som jag la fram till HR o förra chefen kanske inte känns lika lockande längre.
Tanken va att sluta i April o sen kanske stödja upp lite ett tag, men det va jag som ville vara snäll
Skall nya chefen göra om allt direkt hen börjat så vet jag inte om jag vill vara snäll längre…

10 gillningar

Har det slagit dig att starta enskild firma och jobba på timme då och då.

1 gillning

Förklara dina tankar för den nya chefen. Förstår chefen dig inte så är det nog ett bra tecken på att april är slutet. Om de inte förstår/vill vara snälla tillbaka så tjänar du inget på att vara snäll.

Av egen erfarenhet så rekommenderar jag dig att bryta helt i april om den chefen inte känns medgörlig. Kan säga att det räcker med någon timmes kontakt med dålig chef/ledning för att förstöra välbefinnandet för en hel dag/vecka/månad.

5 gillningar

Så kan det ju vara. Å andra sidan, att ha sitt slutdatum och FIRE-planen klar skulle ju få åtminstone mig rakt in i zero fucks given-mode.

6 gillningar