Du stannar längre som en tjänst till dem. Då ska den eventuella extra övergångstiden vara smidig och i linje med dina behov, för det är du som slutar. Kommer det en ny lirare som ska möblera om och ändra rutiner och arbetsområden, då finns det ju ingen anledning alls för dig att stanna en dag extra.
Faktiskt väldigt skönt att vara i läget att jag kan gå om dom krånglar till det och börjat hitta på nya arbetssätt.
Har aldrig riktigt förstått nya chefers behov att ändra saker som funkat +20år innan dom började.
Men vi får se, följer dramat på lite avstånd med ändå en ganska skön känsla att “vill ni göra om allt så gör det utan mig”
Blev lite OT här men min tråd så det är väl OK
jag är inte emot förändringar så, men jag är lite emot att nån vill ändra saker första veckan när dom kommer från en annan bransch och inte vet hur detta företaget dom just börjat på funkar
Grundproblemet i MITT fall är att JAG gör allt detta dom vill ändra på själv idag.
Och i mina ögon är det rätt korkat att gå från att EN gör det som idag till att flytta upp o sprida ut mitt jobb på massa folk o konsulter som tjänar långt mer än jag, förstår inte riktigt vart vinsten är.
Men ett sidospår som sagt, skall jag vara ironiskt så är det väl så att företaget skapat en “utvecklingsavd” o dom måste ju visa nått resultat även om “utvecklingen” inte är bra
Jag jobbar på ett globalt bolag där tusentals medarbetare och chefer hittar på all möjlig skit dagarna i ända. Är det något jag lärt mig så är det att inte stressa upp mig över sådant jag inte kan kontrollera.
Särskilt om jag hade sagt upp mig, då hade mitt konto för “bry mig” verkligen varit nollställt.
Helt klart har mina stressnivåer för framtiden på jobbet gått ner.
Jag är mer “detta är en extremt korkad sak att göra men det kommer inte påverka mig så jag bryr mig inte så mycket”
Men skall bli “kul” att se hur det går, imorgon kommer rekryteringsfirman på besök o skall “visa upp” dom bästa sökande . DET intresserar mig mer då jag helt inte vill gå bredvid någon som är HELT omöjligt att lära och är allmänt jobbig, inte så jag vill spendera min sista tid på jobbet
Men två till som sa upp sig idag, annan avd men ändå. Ledningen har lite att bita i då många slutar i närtid
Känner igen detta. HR i större företag verkar t.ex. närmast vara att betrakta som en intern sabotageverksamhet, vad isberget var för Titanic etc. Äta produktivitet och skita ur sig policies och nonsens.
kanske skulle uppdatera här mest för min egen skull så jag kan titta tillbaka på tankarna jag hade.
Läget nu är att min helt nya chef ville ha lite tid på sig att förstå hur allt funkade o vem som gjorde vad innan hon anställde någon ny.
Så frågan kom om jag kunde vara kvar på 50% efter sista april.
Det har varit mycket fram o tillbaka senaste månaden men just nu är läget:
Jag jobbar 100% fram till sista april men tar semester o ATI tid så jag i praktiken jobbar 70%
Efter 1a Maj kommer jag vara timanställd 2026 ut med 50% schema.
Fyller 55år i Jan 2027 så efter det är öppet än
Jag tror detta kan funka, jag kommer precis kunna leva på 50% lönen o då blir det ju att varje månad jag jobbar är 20.000:- jag INTE behöver plocka från ISK.
Nya chefen har plockat bort arbetsledaransvaret o massa “tråkiga” uppgifter från mig, sen hur det kommer funka i praktiken får vi se.
Men funkar det inte o jag känner “press” att göra allt så kan jag ju som timmannstäld bara gå på dagen.
Men vi får se, jag kommer jobba 7-12 mån-tors o ledig fre.
Så jag kommer upp på morgonen, får det sociala o alla fördelar med jobbet (låna verktyg, tvätta bil mm) o jag är alltid ledig eftermiddagar o har långhelger. . kanske blir bra, vem vet?
För egen del är uttag från ISK inget negativt, och gör att jag inte behöver ställa en väckarklocka. Men alla är olika. Toppen om du hittat ett bra upplägg.
Det låter ju superbra tycker jag. Grattis!
En extra bonus är dessutom, att förutom de där 20 000 kronorna som du INTE behöver plocka ut från ISK, så fylls din tjänste- och allmänpension på för varje månad du jobbar
Liten uppdatering igen, då jag hade mitt “avslutningsmöte” igår.
Slutar som sagt min fasta anställning sista april.
Har nu förhandlat mig till att jobba 50% från 1maj till sista september nu
Detta blir väl en “prova på” att jobba 4dagar i veckan kl7-12 och se hur det känns/funkar.
Rent ekonomiskt har jag uppnått mitt 2Miljoner mål nu så jag KAN sluta men visst är det en tight budget.
Mitt mål nu är att lägga undan ett “extra år i utgifter” efter det betala ner lånet lite.
Så det ser ut såhär nu:
Har en summa som är mitt FIRE kapital.
Har 200 000 i en “oväntade-utgifter-extra-pott”
Sen 300 000 i en “ny bil pott”
Jobbar på en “extra årsutgift” så när jag väl slutar har jag första året klart o kan mjukstarta FIRE
Blir det att summan på banker överstiger allt ovan så kommer jag göra kvartals amorteringar på bolånet
Potten är för att byta bil EN gång under dessa 10år fram till “riktig” pension.
Bilen jag har idag skall jag ha 1-2år till, sen byta o ha en ny fram till 65år.
Så potten är inte för att byta bil NU, utan för att byta en gång mellan 55-65år
Litet inspel som kanske redan fixat sig för dig. Skatt på förvärvsinkomst baseras alltid på kalenderår. Det är därför alltid smart att inte sluta 31 dec för att ha 0 förvärvsinkomst året efter. Sprid ut på fler år. Inled FIRE till sommarsemestern, inte till nyår.
Samma logik för den som vill ha ett “ledigt” år mitt i karriären, ta det sommar till sommar, inte ett helt kalenderår.
Detta kan man tänka på t.ex. när man ska vara föräldrarledig. Man kan försöka jämna ut föräldrarledigheten mellan de två föräldrarna över två år (ofta är man ju ledig mer de första åren). För att ytterligare jobba med denna möjlighet så kan man ta hänsyn till semester och växla föräldrarledigt mot semester mellan de två åren och på så sätt jämna ut inkomsten mellan åren ännu mer.
Jag slutar i april o sen jobbar jag timmar över sommaren så jag har en inkomst 2026.
2027 kommer jag börja plocka TJP och IPS så jag kommer ha en inkomst även 2027 och framåt, dels för att kunna göra ränteavdrag och dels för att det väl ”ser bra ut” att ha nån typ av inkomst