Dags för FIRE snart, sa just upp mig

Det är väl inget drömscenario att det ser ut som det gör på börsen.
Men jag har ju en halvtidslön som jag kan leva på fram till oktober sen har jag ett år på ränte/fasträntekonton redan så har minst 1,5år tills jag behöver röra nått annat på ISK.
Men man hoppas ju inte på över 5år i rad nu som är dåliga, har väl aldrig hänt innan och skulle ju vara lite typiskt om det händer nu

5 gillningar

Vad får detta för effekt, vad är fördelarna?

Behöver du en bil när du gjort en FIRE och kan styra din tid?

Vad behöver du bilen till?

Bilpool, hyrbil mm finns också.

FIRE innebär stora förändringar i livsföringen som man inte är helt med på förrän man sitter där, tänker jag.

Klokt att trappa ner också med halvtid ett tag. Det ger ett “avslut” på goda villkor och en mental inkörning.

Lycka till!

2 gillningar

Utan bil skulle min gamla mor få väldigt svårt att träffa barnbarnen på min brors sida, alla bor så det är svårt med tåg/buss.
Sen har jag en hobby som gör att jag behöver maskiner o prylar ut till banan, GÅR med cykel men blir väldigt bökigt.

Så går det riktigt dåligt i FIRE så kan jag väl sälja bilen, men just nu är den med i budget

4 gillningar

Ex:

X kronor fördelat på ett taxeringsår = ett grundavdrag etc

Fördelat på två taxeringsår =2 grundavdrag osv

Alla privata avdrag man gör dubbleras också.

Vi har inte platt skatt i Sverige utan den är progressiv pga olika avdrag.

Sedan tillkommer såklart statlig skatt för inkomster över brytpunkten.

Det var ett tag när jag i princip inte förlorade ngt på att vara föräldraledig eftersom lägre skatt på inkomsten samt lägre kostnader (pendling , mat mm) så ett starkt incitament att ta ut FL dagarna.

1 gillning

Det är en del i planeringen av FIRE och individuellt. Allt efter behov.

Bra att du har en buffert i form av BRF.

Har du kapital bör du kunna få en hyresrätt ganska lätt, givet det finns tillgängliga.

300 000 är det bara inköpet eller hela LCC?

Effekten är att den som planerar sin inkomst smart har lägre total skatt över tid för samma inkomst.

Flera orsaker samverkar. Dels har vi endast jobbskatteavdrag på förvärvsinkomst (inte pension eller bidrag) och sedan har vi en progressiv skatteskala med högre skatt på högre inkomster.

Det blir lägre skatt med jämn inkomst över tid. 500 tkr i förvärvsinkomst två år i rad beskattas lägre än 1 Mkr ett år och 0 året efter. Förvärvsinkomst över gränsen för statlig skatt (ca 660 tkr 2026) beskattas med 20% extra.

Några grundtips för de som har möjlighet att styra sin inkomst och pension är att jämna ut lönen över åren, skjut som företagare upp löneuttag till efter pensionssystemets riktålder, mixa pension och lön mellan 60 och 75. Undvik år med mycket låg inkomst, de åren kan inte enkelt kompenseras genom högre inkomst andra år. Som företagare är det lättare att styra detta men som anställd kan man påverka en del genom smart uttag av föräldraledighet, tjänstledighet och “jag tar ledigt i 12 månader”.

4 gillningar

Jag har stått i kö i 20år nu och när det kan bli dax så kommer jag ha över 30års kötid så bör kunna få en hyresrätt ganska lätt efter 65år när jag har en “inkomst” av riktig pension igen.
300k för ny bil är bara inköp, jag har allt övrigt i månadsbudgeten

1 gillning

Fem dåliga år har absolut hänt, flertalet gånger. Tio år innan man är tillbaka på noll är en bra tumregel att räkna med, som under 2000-krisen. Men det betyder såklart inte att man behöver klara sig i tio år utan att sälja aktier.

1 gillning

Har det verkligen det, jag kan bara hitta 4 dåliga år i rad i statistiken o vet inte om 30-talet kan räknas då världen ser annorlunda ut idag

Ja, det beror såklart på hur man räknar. Jag tänkte att man förlorat pengar sett över fem år. Det är ju inte så att det är mycket bättre att gå 100-95-90-75-80 än att gå 100-95-90-85-80. I det förstnämnda fallet hade du bara fyra fallande år och ett plusår, medan du i det andra fallet hade fem. I bägge fallen gick du från 100 till 80 över fem år.

Det som är lite “lustigt” i tabellen jag listade är att det är VÄLDIGT få år som är lite “ok” med 5-7% upp/ner ofta är åren RIKTIGT bra eller RIKTIGT dåliga.
Får det till att färre än 20år av 100 är +/- 7% alla andra är är upp eller ner klart mer.
Så även om snittet är dom där 7-9% har “resan” varit svajig .
Är väl bara o räkna med en svajig tid resten av livet också och anpassa FIRE kapitalet efter det

1 gillning

RT-artikel på ämnet utifrån svenska börsen: Slutsats av 100 år på den svenska börsen: förvänta dig en extrem avkastning! | RikaTillsammans

Eftersom du har en tight budget kanske du ska prova att köra en eller två spartanska månader så du provar hur man får göra om de kommer en dipp möjligen?

Nu har jag iofs högre tjp än du så behöver inte leva light, men har ibland provat hålla igen vissa månader utan att snåla ifall börsen dyker ett par år, och att sänka utgifter 4-5k per månad gjorde ingen större skillnad, mindre dyr mat och inga “sak” köp.

När man provat light är man lugnare inför ev dippar i marknaden

1 gillning

Det där åldrades inte med värdighet… ATH i min portfölj nu igen. :partying_face:

18 gillningar

Jag har ju testat att leva på en planerad budget i över 2år nu och dom stora kostnaderna kan jag inte göra så mycket åt.
Men nu skall jag ju köra halvtid i ett halvår så budgeten är inte lika tight längre .
Och som sagts ovan, med börsen på ATH igen så har jag flyttat mer till “säkrare buffert” idag.
Min “fire” stäcker sig “bara” 10år och har nu 1/3 av den tiden i “säkra tillgångar” så känner mig lite säkrare nu

6 gillningar

Ja börserna har ju gått makalöst bra trots eländet och trots att det inte känns som att det kommer närmare någon lösning. Helt fantastiskt!

Knappast fantastiskt, för det är ju en jävla shit-show runt sundet. Men börsen verkar tänka annorlunda och det är ju en viktig komponent i FIRE-tillvaron. :smiley:

2 gillningar

Jaha då har man haft sin sista lunchrast som heltidsanställd, känns lite skumt.
På måndag är det FIRE light med att jobba timmar, men bara max jobba kl 7-12.
Blir nog bra men visat känns det konstigt.

26 gillningar

Lycka till colan - rätt årstid att lämna hjulet! :smiley: :+1: