Är du regelbundet med i något lotteri, spel, skraplott eller liknande? Vad och varför?

Som rubriken lyder. Köper själv inte något överhuvudtaget för jag inte ser någon vits med det då sannolikheten är liten att jag går plus. Samtidigt vet jag ju med mig att många gör det regelbundet.

Är du med i något regelbundet och i så fall varför?

Nej, jag har läst statistik.

10 gillningar

Idiotskatt heter det :sweat_smile:

9 gillningar

Nä, men jag lägger pengar på andra former av underhållning, där sannolikheten att gå plus är 0, så där kan jag inte döma andra.

3 gillningar

Brukar ta en trisslott som belöning när jag lämnar blod. Denna får barnen skrapa för att de ska lära sig hur låg sannolikhet det är att vinna.

Jag är ok med att folk köper lotter så länge det är spänningen vid skrapet man köper, inte utsikten att vinna.

5 gillningar

Nej, sannolikhetetslära är orsaken.

1 gillning

Jag har en prenumeration på en rad varje vecka på Eurojackpot. Jag är högst medveten om sannolikheten att vinna någon betydande summa är noll. Men det är lite kul att drömma, och 25kr i veckan är knappast det mest irrationella valet jag tar på daglig basis. Ser det endast som ett nöje med 0 i förväntad avkastning.

Idiotskatt? Ja, kanske det. Men folk röker, snusar, dricker energidryck, köper alldeles för dyr bil också.

6 gillningar

Hade en postkodlott under ett antal år, men gav upp vid en städning av prenumerationer och ökade månadssparandet med några hundra istället.

1 gillning

Nej, jag har läst tillräckligt med statistik för att inse att det är bättre att satsa på börsen än på ett lotteri.

2 gillningar

Varför förlora på spel när man kan förlora på börsen ? :melting_face:

7 gillningar

Pysslar lite med reducerade system för 13 matcher emellanåt. Slängde in ett 4 hel 5 halv för 100 spänn förrförra helgen, fick 11 och 1200 åter.

Man sitter efteråt och tänker, fan hade jag bara bytt tecken de i 2 matcherna hade det varit 900k in…

Finns en tillfälle jag la upp ett system på prov, tror det var 6-4-900 eller nåt. Dagen efter vaknar jag och ser att den fått 12 rätt och ca 30k om inlämnad. Rätt halvgardering på en av spikarna och därmed 1800 i kostnad så hade systemet varit ensamt med 13 den rundan om det spelats, då ingen annan fick alla rätt som lämnat in.

Sedan dessa tillfällen har jag bestämt att sluta lägga upp tester, och fortsatt undvika “hjärnsläpp” och kasta in system för 1000-2000 kr då risken är större att systemet missar några matcher.

Bättre köra småsummor och vara lite djärv i dragen och spela mot folket.

Men å andra sidan, samma här som börsen, risken är biljetten vi betalar för framtida avkastning. I detta fall ligger eventuella avkastningen ett par timmar bort :joy:

Kör samma. Någon last bör man ju ha. :yum:

Varken dricker, röker, spelar på krypto eller kör bil. Så lite balans behövs.

Eurojackpot ger utrymme att drömma, så väl värt småpengarna.

Sen sparar jag ju också. Så win win! :partying_face:

4 gillningar

Kör postkodslotter och inte för att jag räknar med att vinna någon storvinst utan för att dom är Sveriges största privata givare till ideell sektor. Visst några småvinster har det blivit så det är ju kul.

3 gillningar

Spelar två raders lotto med en gammal vän - vad vi ska göra när vi vunnit storvinsten är ett roligt samtalsämne. Kostar mindre än en chokladbit. Jodå, vi har vunnit under åren men inte mer än som täcker 15-20 års spelande

Sedan har vi trisslotter till jul, en per person. Man får skrapa en ruta och sedan vänta tills alla skrapat sin ruta innan man går över till nästa. Mycket billigare än julklappar och tar nästan lika lång tid som julklappsutdelning, speciellt när glasögon och skrappeng också delas av en del släktingar. Om vi vunnit? Jo, 30 kr eller ny lott har det varit men för ett par år sedan vann en person 100 000 som under protest delades mellan våra 6 familjer.

Kostnaden per år för mitt spelande är väl vad en flaska vin kostar och jag måste tillstå att kroppen nog mår bättre av lotterna :sweat_smile:

1 gillning

Jag kör snålänningvarianten, svarar på enkäter som man sedan kan byta in till en trisslott när man uppnått tillräckligt med poäng. Brukar ge några trisslotter om året, och tar inte så mycket tid :joy:

3 gillningar

Sannolikheten är extremt liten men inte omöjlig och även om det inte pirrar speciellt mycket när man rättar sina rader så finns det ett litet pirr. Men jag är utan tvekan plus.

1 gillning

Håller med, men det är ingen bra jämförelse. Man köper inte en lott för att få ett positivt väntevärde (som man gör på börsen). Man köper en lott för det extremt asymmetriska (och också det extremt osannolika) utfallet.

1 gillning

Nej. Är fullkomligt livrädd för spelberoende som kan rasera hela ens liv. :scream:

1 gillning

Nix. (10 tecken)

Jajemen. Stryktipset är en högtid på veckan. Lägger några hundra varje helg och har vunnit en del, men framför allt haft en himla massa trevliga lördagar, ofta tillsammans med polare.

4 gillningar