Grattis! Jag tänker att det beror lite på hur din nuvarande situation ser ut. Såg att du är student. Förväntas du ha ett högavlönat jobb när du studerat klart? I så fall kanske inte du har lika stort “behov” av att lägga så stor del av vinsten på guldkant då du redan kanske kommer ha ett överskott varje månad som du kan spara. Däremot om du kommer ha låg lön så kanske det ger dig mer att ha lite mer till att röra dig med varje månad.
T.ex jag som är rätt högavlönad och redan sparar väldigt mycket varje månad, jag hade investerat hela vinsten och kanske bara minskat mitt sparande från lönen med några tusenlappar. Så jag tänker att mycket hänger på vad du kommer ha för lön efter studierna.
Du har ju stor möjlighet att göra dig själv ekonomiskt oberoende om du inte lägger allt på spenderande. T.ex om du investerar 12000 kr i månaden enligt ränta på ränta med 8% i årlig utveckling så skulle du kunna ha ca 7 miljoner om 20 år. Det innebär att du skulle kunna ta ut ca 23.000 kr/månaden och lägger man sen på dina 15.000 kr varje månad i 5 år så har du ca 33.000 kr i månaden i 5 år. Har du tur så innebär det att ditt kapital efter 5 år växt till ca 8 miljoner (beräknat på en utveckling om 4% eftersom du plockar ut 4%) och då skulle du kunna plocka ut ca 27000 kr i månaden resten av livet. Har du tur får du sen i framtiden lite extra tillskott av t.ex tjänstepension också.
Om du vill ta ut exakt samma köpkraft under 25 år, och därefter ha 0 sparat så kommer följande onödigt detaljerade analys.
Antag att inflation är r_I och avkastning på kapital (nominellt) är r_A (båda räknade månadsvis). Låt W_k beteckna hur mycket du tar ut månad k, och C_k ditt kapital månad k. För att hålla konstant köpkraft måste du justera uttag enligt W_{k+1} = (1+r_I)W_k, och ditt kapital kommer växa (eller sjunka) enligt C_{k+1} = (1+r_A)C_k + (15000-W_k). Baserat på detta kan diverse analyser göras, t.ex vilket W_0 ska användas för att C_{12\times25} = 0 (dvs hur mycket kan du initialt ta ut för att du efter 25 år ska ha noll sparat kapital kvar men haft konstant köpkraft hela tiden.)
Med t.ex 2 \% inflation och 5\% avkastning (på årsbasis) blir det initialt 12180 kronor som kan spenderas och resten investeras (och sen investeras allt mindre varje månad, och efter 120 månader börjar man ta av kapitalets avkastning och efter 170 månader börjar man behöva ta från kapitalet för att behålla köpkraften).
Alternativt, hur mycket kan du ta ut så att du kan fortsätta göra samma köpkraftsjusterade uttag under 25 år efter att lottopengarna slutar trilla in, genom att bygga upp ett större kapital. Med samma siffror blir det 8260 kronor.
Grattis till vinsten
Jag tycker att du har fått goda råd i tråden redan.
Men jag är väldigt imponerad över din tråd, då detta inte brukar vara utfallet av att vinna en större summa, faktum är att majoriteten brukar sluta på minus.
I teorin vore en lösning att ta ett annuitetslån som avbetalas med 15 000 per månad i 25 år. Skaffa en rimlig bostad för pengarna och lägga resten i indexfonder.
Är det inte samma sak med många sportstjärnor, att de har en större summa pengar under period x, men när period y inträffar de går i pension eller dyl så fortsätter de att konsumera som att det vore i period x. Det var en gammal artikel, som jag inte hittar just nu.
Tror en viss skillnad finns mot vinnare i sverige. Men lifestyle creep är nog vanligt bland vinnare här med, att man vänjer sig vid en högre förmögenhet eller inkomst, som kanske inte går att hålla i livet ut.
Men läste lite på Svenska spel, att svenskar är ofta ganska lagom med att unna sig efter en storvinst.
Spara allt i 6 månader, sen minskar du sparandet med 500 varje månad tills du når en lagom sparnivå (2-5000?) då får du 500 extra bonus varje månad och när du hittar “lagom” balansen kan du hålla den där.
Man lever bara en gång så man måste leva lite, de betyder inte att man måste bränna allt, men att ha kul på vägen är viktigt.
Kul att ni både svarar mot den emotionella delarna av vinsten och väldigt tekniskt som @CarlJohan med hans fantastiska uträkning som jag knappt förstår, så fantastiskt nördigt i den mest positiva bemärkelsen
Jag räknar med en bruttolön på cirka 38.000 som färdig lärare i Göteborg, efter vad jag hört andra nyexade kunnat få här och i grannkommunerna.
Jag har ett ganska bra förhållande till pengar i dagsläget där jag kunnat stoppa undan en fjärdedel av studiemedlen kontinuerligt. Så jag tror inte mina omkostnader lär skena av just vinsten, snarare att lönen gör att inkomsten dubblas. Men sånt sker ju nästan automatiskt, vi har redan köpt en ny begagnad elbil, sen är planen att jag ska köpa in mig i fritidshuset som sambon köpte för pengarna från sin lägenhetsförsäljning. Och där ska man ju såklart bygga ut för badrum, nytt kök osv. Så jag är nog inte immun, därför är det skönt att resonera och höra hur andra tänker.
En plan jag har är att investera i en villa/mindre gård på västkusten, hyra ut den i första hand till vänner som vill flytta hem till kusten igen. Jag har inte tummen mitt i handen, så har jag haft en tanke om att det vore kul att investera i och fixa upp fastigheter för uthyrning direkt, och inte bara investera i branschen via avanza.
En sak till som kan vara bra att tänka på är det juridiska. Med tanke på att du har sambo. I framtiden kanske äktenskap och barn. Då är det bra att tänka igenom vad som händer vid mindre trevliga livshändelser som separation, sjukdom och död. Vad händer exempelvis med lottovinsten i dessa olika scenarion? Kan vara värt att prata igenom med en familjejurist.
Grattis till vinsten! Tips nr ett: Sluta spela, du har fått din vinst! Nr två: Spara är kul och nyttigt men vänta inte för många år på att göra lite kul för pengarna! Jag brukar tänka att det du vill göra i framtiden snart kan vara förbjudet! Så gör det snarast!
Hej Jonathan, och grattis till din fantastiska vinst!
Jag vet naturligtvis inte mycket om vem du är, hur du tänker och hur din livssituation ser ut, men jag tänker att jag ändå kan dela med mig av några ”goda råd” som jag skulle ge till min son om han var i din situation. Det här är vad jag skulle säga till honom:
Ställ in dig mentalt på att du vann 5 000 kr per månad i 25 år. Det är ändå ganska mycket pengar – 1,5 miljon – som du får helt gratis och utan motprestation.
Håll isär vinstpengarna från din övriga ekonomi. Annars finns det en risk att en stor del av pengarna bara försvinner utan att du riktigt vet vad dom använts till.
Öppna ett separat bankkonto med hög ränta, fria uttag och bankgaranti där pengarna kommer in varje månad. Varje gång du använder dig av dessa pengar ska det vara en medveten handling och du ska veta vad dom används till.
Öppna ett ISK konto och ordna en automatisk överföring av 10 000 kr till det varje månad. Ordna automatiskt köp av Länsförsäkringar Global Indexfond (eller någon annan likvärdig fond) för dessa pengar. Se detta konto som något som du inte ska röra på minst 10 år – helst inte på 25 år. Det bästa är om du helt kan glömma att du har det.
Låt dom resterande 5 000 kr per månad stå kvar och växa på ditt bankkonto tills du vet vad du vill använda dom till. Det är ingen brådska att använda dom. Pengarna sitter bra där dom sitter. Låt dom inte ”brinna i fickan”. Och grubbla inte över inflationen. Dina pengar är mer än väl skyddade för inflation genom din indexfond.
Pengars viktigaste funktion är att skapa trygghet och ge möjlighet att sätta guldkant på livet. Det långsiktiga sparandet i en global indexfond ger dig trygghet. Dina extra 5 000 kr kan du använda för att sätta guldkant på livet. Hur det kan göras bäst vet du bara själv.
Men om ihåg att dina pengar är exakt lika mycket värda, oavsett hur du har fått dom. Man ska därför hantera gåvor, arv och vinstpengar med respekt och på exakt samma sätt som pengar som man fått genom hårt arbete.
Låt inte dina vinstpengar stiga dig åt huvudet. Lev ditt liv precis som vanligt.
Det är nu pengarna behövs. Ta bolån och skaffa ett bra boende. Åk på den där längre resan du funderat på. Bufferten är redan fixad och trillar in med en takt om 15k per månad.
Givet att du faktiskt avser att börja jobba och dra in ca 38k. Starta det långsiktiga sparandet väl på plats på nya jobbet i ditt nya boende.