Exempel på skattefria inkomster

Efter jag läst några inlägg i morse anmälde jag mig direkt som blodgivare. Märkligt att jag inte tänkt på det förr. Tror även arbetsgivaren betalar för den tiden man är borta.

Nån gång är det kanske jag som behöver blod.

6 gillningar
  1. Jag är inte säker på att sportsbetting är helt skattefritt - firman betalar väl skatt, och därför betalar man själv skatt genom sämre odds än helt skattefritt?

2. Förr kunde man dra in pengar som frivillig försöksperson för läkemedelsstudier. När jag var student fick kompisar tiotusentals kronor för att delta i lite läskigare experiment - men det är väl egentligen också en sorts spel, fast med andra insatser… Sök på en anslagstavla vid ett medicinskt universitet nära dig, i dagspressens småannonser, eller på clinicaltrials.gov.

3. Hur är det med spermadonation? Kan man tjäna skattefria pengar på det?

Mvh

F

Ja det brukar arbetsgivaren göra. Det är ingen grej att göra det heller, har man gjort det några gånger är det som att ligga och ta det lugnt en stund och sen få en fika. Inget negativt alls kring det, bara positivt!

3 gillningar

Jag undrar dock fortfarande över de 4000 som nu blev 3000 tidigre i tråden… och här i Skåne får man inte ens välja lott. Men jag har fått mycket annat användbart genom åren. Det är dessutom dags att lämna, jag ska bara baxa mig in till Lund. :slight_smile:

1 gillning

För några år sedan tittade jag en SVT dokumentär rapporterade en blod industri någonstands i USA.
Människor “donate” blod och fick kontanter. Det kan finnas “blod industri” i andra länder också. Den här gamla artikeln från Guardian.

Jag kan välja att få 90 kr per gång jag lämnar plasma i min region och det får jag göra varannan vecka. Så jag skulle maximalt kunna få 90 kr * 26 gånger = 2340 kr per år för det. Någon annan region kanske har högre ersättning och då kan det teoretiskt gå att dra in 3000 kr per år för det, men det blir tufft att hinna med!

Aha, det var plasma som jag misstänkte. Då är jag med på noterna. :slight_smile:

Man kan ju också bo utomlands och då ser det ibland annorlunda ut.

Har en bekant som lever på att spela poker, det har han gjort i ca 15år. Han spelar också med låga blinds. Jag vet att han tidigare dragit in mellan 50-100kkr per månad i snitt över flera år.

Fast skattefritt var ju frågan. Hur löser hen det?

Måste skatta om vinsten överstiger 50.000kr per år. Men det är ju ändå över 4000kr per månad skattefritt.