Spotify gratis har sparkat igång med reklamen igen för mig, så jag behöver skaffa något abonnemang för att få lite arbetsro.
Hade hoppats på att kunna hitta något mycket billigare, men konkurrenterna ser ut att ligga nära i pris. Har jag missat någon billigare tjänst?
Tjänster som tar betalt i dollar känns som att de har potential att röra sig runt en del, pga växlingen.
Spotify har just nu erbjudande för helt nya kunder samt lite billigare några månader om man återvänder till Premium, men vore sjyst att ha något som är billigare i längden.
För längesen fanns last.fm som bara erbjöd “radio” - man valde en artist och fick liknande låtar, utan att kunna styra, och därmed kunde de betala för radiouppspelning.
Apple är ju överlägsna. Kör Apple One för 200kr per månad. Musik, spel, tv, molnlagring. Vet inte om de kopplat på stöd för nyheter i Sverige samt Apple Watch även. Men är verkligen sjukt prisvärt.
Hade ingen aning om Naxos verkar komma åt det via mitt bibliotek :). Dock mest klassiskt?, så funkar tyvärr inte på alla arbetspass.
Har BBC rena musikkanaler utan något prat?
Angående YouTube tycker jag tyvärr det känns onödigt att skicka en hel videoström för att bara höra musiken. Sen oklart om jag vill “tjuva” genom att blockera reklamen. Lite samma tanke om Spotify via VPN genom utlandet.
NML har en tjänst för klassiskt och en för jazz. Det finns många fler undergenrer här än vad ”normala musiklyssnare” tänker sig. Att man blir trött på att lyssna på Mozart och Beethoven dagarna i ända är förståeligt. Att lyssna på klassiskt är lite som med vegetarisk mat. Det är något man behöver lära sig för att det ska bli bra.
179 kr/månad för YouTube Premium inklusive YouTube Music för hela familjen tycker jag är helt OK. Jag tittar mycket på YouTube, där finns ju det mesta man vill hålla sig informerad om, förutom underhållning och allt annat. Bra är ju även att man kan släcka skärmen och bara lyssna om det är mest prat.
Det finns andra faktorer att tänka på än bara musiktjänst. Jag upplever Spotifys rekommendationer som otroligt mycket bättre än övriga. Jag lyssnar nästan bara på “dina dagliga spellistor” och det är väldigt sällan jag upplever musiken som helt fel.
Man måste ha en betalmetod från landet i fråga. Jag hade en del besvär med det efter att jag flyttat till Malta, men det löste sig till slut med PayPal med maltesisk adress. Här kostar det €7/månad.
Har du någon familj att gå ihop med? Min pappa kör familjeabonnemang på telefondatan, spotify, netflix etc. och vi alla betalar en slant till honom varje månad. Blir bra mycket billigare.