Spotify i olika länder

Jag noterar att det säljs billiga Spotify-abonnemang på Ebay och Tradera. Dessa abonnemang är registrerade i andra länder.

Enligt Spotifys regler ska man registrera om sitt konto när man flyttar till ett nytt land. Dock framgår inte exakt vad som händer då. Om jag köpt abonnemang för ett år till låg kostnad - får jag behålla det då? Jag antar att det blir svårt att höja priset mitt i ett befintligt abonnemang.

Är det någon som provat detta eller har annan egen erfarenhet hur sådant här fungerar?

Jag hade ett YouTube Premium abonnemang som kostade 10kr/månad. Det hade jag skaffat genom att använda en Argentina VPN under registrering. Nu stängde de av premium för mitt konto för att de såg att jag aldrig tittade från Argentina IP-nummer.

Så detta är ett välkänt trick som har funkat på många tjänster, men tjänsterna blir bättre och bättre på att hitta snåla personerna som inte betalar för sig.

1 gillning

Hur lång tid tog det innan det stängdes av? Finns VPN-tjönster för mobiltelefoner?

Ja de flesta aktörer har en app för att VPN på telefon. Själv använder jag Mullvad VPN på dator och telefon.

On du har otur stänger de av premium, dvs att du betalar men inte får behålla det. Eftersom du inte följt ToS som du accepterat.

Och, vilket är värt att tänka på om man nu tycker att artisterna som gör musiken är värda några enstaka ören: Summan ditt favoritband får baseras på hur mycket du själv betalat. Så att snikköpa Argentinska Spotifyabonnemang gör att du, med god betalningsförmåga, bidrar med delar av ören när du lyssnar på en låt.

1 gillning

Så är det förstås. Om jag förstår det hela rätt här så är den här möjligheten relevant i två scenarion:

1. Jag lyssnar på musik via en dator med VPN. Att köra direkt uppkoppling med en streamer hemma är ingen bra idé. Vilka tekniska möjligheter som finns här vet jag inte.

2. Jag vistas rent fysiskt i landet X där Spotify är billigt. Normalt krävs att man har ett betalningsmedel från landet i fråga. Det borde man kunna komma runt genom att köpa ett lokalt abonnemang online. Det förutsätter förstås att jag inte bara kan köpa ett billigt abonnemang från ett visst land utan själv kan styra abonnemanget till rätt land.

Funkade det alltså att göra med VPN men fortfarande med ett vanligt svenskt kreditkort?

Jag tycker att frågan är intressant utifrån scenariot att du skulle flytta till valfritt billigt land en period men inte ha lokala banktjänster i landet. Lokala kort i lågkostnadsländer tenderar att ha gott om avgifter och inte erbjuda några egentliga fördelar.

Om du ändå ska bryta mot användarvillkoren så kan du potentiellt gå hela vägen och betala noll kronor.

Det finns patchade Spotifyklienter för desktop och mobil som blockerar reklamen, och tillför även andra funktioner. Så allt du behöver från Premium går rent tekniskt att komma åt via ett gratiskonto.

Jag tänker inte vara mer detaljerad än så, med hänvisning till forumets syfte.

2 gillningar