Erfarenheter av VPN-tjänster

Jag ska som sagt flytta utomlands och räknar då med att skaffa mig en VPN-tjänst. Syftet med den är att komma åt svenska tjänster som SVT Play, Konserthuset Play och liknande. Jag har aldrig tidigare haft behov av att använda en VPN-tjänst. Teoretiskt vore det kanske intressant att även komma åt USA-baserade tjänster också men det har jag inte koll på nu.

Jag har förstått att olika VPN-tjänster är olika bra för att komma åt olika saker. Är det någon som har konkreta idéer om bra VPN-tjänster?

1 gillning

Jag är ganska dåligt insatt i marknaden och teknikaliteter vad gäller VPN. Har bara testat en leverantör och det är OVPN, så den har jag ju lite användarerfarenhet av i alla fall:

Jag har använt OVPN i 5 år, väldigt sporadiskt. Det funkar fint tycker jag. Man kan väldigt lätt välja land. Och det finns en uppsjö. Välja uppstart/uppkoppling vid start av dator eller ej. Ganska rättfram prismodell där det blir billigare ju längre man binder sig. Finns app (Som jag precis installerade så vet inte så mycket om hur bra den funkar, men jag inbillar mig att man då tex kan casta utländska tjänster från mobilen till tvn. Ska testa).
USA finns och funkar. Använde den för att komma åt nåt NBC-klipp har jag för mig. Har använt den med min laptop för att komma åt svenska tjänster utomlands samt för att komma åt spanska sändningar. Det bara funkar liksom.

En sak som jag störde mig lite på i början var att de uppdaterar mjukvaran ganska “ofta”. Mellan tummen och pekfingret 1-2gg/ varannan månad. Och man måste klicka “ja uppdatera” varje gång, annars kan man inte använda det. Men på senare tid har jag tänkt att uppdateringar tyder ju på ett friskt företag och ständiga förbättringar (Och jag har ibland märkt av att det faktiskt går snabbare eller att något nytt land läggs till). Och uppdateringarna tar ju inte många sekunder heller…

Sen är det väl många som använder Nord VPN också, men det vet jag inget om :slight_smile:

2 gillningar

Bott och rest i länder med tuffa internet regler så har viss erfarenhet. Nu var det ett par år sedan och det verkar som en del tjänster ser genom VPN så de ändå kan blocka det som de inte har sändningsrättigheter för.

Bor utomlands nu och kommer åt en del på TV4 och SVT ändå men visst är det störigt.

Nu har vi en enklare säkerhets+VPN tjänst som heter Norton 360. Funkar för det mesta men ibland känns det igen att vi inte är i Sverige. Tittar mest på Netflix som funkar bra med svenskt konto med eller utan VPN.

Försökte sätta upp Cmore och HBO men klurade inte ut det. Verkar som att man måste ha skapat kontot i Sverige samt vara inloggad när man kommer ut för att man ska kunna komma igång utomlands. Liten marknad för dem så de verkar inte bry sig. Vad som händer om man loggas ut när man är ute och om man kan logga in igen har jag ingen aning om. Gav upp :slight_smile:

För att följa tex svensk fotboll så hamnar man oftast på IP TV typ någon fullsajt där man kan se det. HESgoal.com funkar oftast och är gratis/inget konto men man ska nog ha ett bra virusskydd typ. Vårt funkar.

StrongVPN hade vi i Kina och det klarade nästan alla situationer, även när det var speciella tider tex politiskt känsliga perioder. Jag upplevde det dock som att man behövde göra lite mer manuellt (än Norton), ladda ner lite settings filer då och då för att det skulle funka. Deras support var dock grymt bra så de löste det och guidade en bra.

ExpressVPN och NordVPN var också rätt populära där.

Hoppas det ger lite idéer! :slight_smile:

1 gillning

Jag har använt Mullvad, OVPN, ProtonVPN med flera.

OVPN är än så länge den bästa VPN-leverantör jag har använt. Inte minst p.g.a. deras fantastiska transparens och tekniska lösning (alla deras servrar kör endast med interminne varför det inte finns någon data att kolla på om servrarna tas i beslag).

3 gillningar

Har använt OVPN (www.ovpn.se) i flera år och är mycket nöjd. Bra klient, bra support, snabba hastigheter (kör Wireguard). Dessutom ett svenskt företag, vilket jag hellre gynnar än säg amerikanska.

2 gillningar

Nu blir jag sugen på att byta :slight_smile:

Vad är din och @Ninjaec erfarnehet av att den verkligen klarar av det så man kan se program som annars är blockade?

Kan också, liksom flera tidigare, rekommendera OVPN. Har använt den i flera år. Fungerar utan problem på såväl dator(Windows) som iPad och iPhone.
Smidig app på svenska och som sagt svensk företag.
Aldrig haft anledning kontakta deras support, så den kan jag inte ha någon uppfattning om. Men iofs ett betyg det också, att allt fungerat utan support!

1 gillning

Jag använder Windscribe som definitivt är det bästa och billigaste som jag stött på. Tror jag betalar typ 20-30 kr per månad för 2-3 valfria länder, superbra hastighet, ingen bindningstid och obegränsad data (custom build, man väljer själv). Så att man kan titta på Svenska tv serier som om man var i Sverige, samt på t.ex. det Amerikanska utbudet av Netflix.

Edit: Dock ser det ut som att man får mycket för pengarna med OPVPN som andra nämnt. Men tråkigt att man behöver binda så länge för att få ett acceptabelt pris. I min erfarenhet iallafall så ångrar man sig majoriten av gångerna man binder upp sig på något, så det har jag slutat med.

Jag har framgångsrikt använt det i ett europeiskt land för att kunna se svensk streamingtjänst. Detta var via en dator och webbläsare. Har inte provat dedikerade streamingappar på en telefon i ett land för att se streaming från ett annat land.

1 gillning

Jag har personligen inte använt VPN så mycket för play-tjänster. Några gånger har jag kört engelska BBC iPlayer och det funkade utmärkt.

En vän som bor i Spanien delar av året kör också OVPN, och jag vet att de använder bla. CMore och SVT Play när de är där. På PC, kanske är bäst att tillägga.

1 gillning