Eftersom mitt säkerhetstänk är extremt, så använder jag naturligtvis en VPN-tjänst (vilket höjer säkerheten och då speciellt när jag gör mina bankaffärer via dator, iPad och iPhone) och i dagsläget är det Wireguard via Bahnhof. Jag är mycket nöjd med den tjänsten, men har nu börjat snegla på Ivacy VPN som verkar bra och framför allt mycket billigare.
Vad använder ni för VPN-lösning, vad betalar ni för den och hur nöjda är ni?
Jag använder PrivateVPN sedan ett par år tillbaka. Just nu kör de 24 månader för 490 kr (ca 21 kr/mån). Fungerar på alla enheter och jag har aldrig haft några problem. Dock använder jag det bara på resande fot.
Hemma och på jobbet är samma sak i mitt liv. Har väl inte sett något behov att köra det hemifrån. Kanske beror det på okunskap, men jag vet inte riktigt vad jag skulle tjäna på det (eller vad jag riskerar genom att inte göra det). Har ganska bra koll på mitt hemmanätverk.
Som jag ser det finns det bara några fall där VPN är nödvändigt.
Du behöver komma åt resurser, t ex servrar på jobbet. Då kan du med en VPN göra så att du kommer åt nätverket som att du faktiskt var där.
När du är i ett land/nätverk där det råder censur, t ex Kina.
När du vill undvika geoblocking.
När du sitter på publika nät eftersom du inte vet vem som sitter bakom.
När du torrentar.
Undvika att din ISP stryper din hastighet för viss trafik (inte aktuellt i Sverige)
I alla andra fall så ger det ingen ökad säkerhet direkt. Om du inte har VPN pga av något ovan är det meningslöst. Den mesta trafiken idag kör HTTPS/SSL så din trafik är redan krypterad! Om du använder en VPN hemma för att du tror det är säkert så är allt du gör är att flytta en del av din metadata till din VPN leverantör istället för din ISP. Så frågan är ju då om du litar på din VPN leverantör mer än din ISP? De finns de som hävdar att det ökar din privacy också. Men nä, det stämmer inte, det finns andra mycket mer effektiva metoder att spåra användare än med IP adresser. T ex har din webbläsare ett unikt fingeravtryck som gör det mycket enkelt att spåra just din trafik.
Som mer elektronik än datanörd så vet jag inte exakt vilka säkerhetsvinster man egentligen får av att använda en VPN tjänst.
Speciellt i förhållande till de nya säkerhetsrisker tjänsten introducerar.
Samtidigt upplever jag att marknadsföringen kring VPN tjänsterna överdriver och ibland även påstår rena felaktigheter om vilka fördelar tjänsterna har. Vad är säkerhetsvinsten vid bankaffärer t.ex?
Tom Scott gjorde även en video på ämnet. När han inte kom överens med ett VPN bolag om vad som skulle sägas.
Så jag funderar lite på vad får man egentligen för säkerhet för pengarna?
Jag vet inte vad genomsnittspriset är men det är väl runt 40-50Kr i månaden. I praktiken kostar det inte många kronor att enbart tunnla lite trafik så det är väldigt stor förtjänst på VPN abonnemang.
Är man riktig foilehatt så får man sätta upp sin egen VPN, blir troligtvis billigare i längden också.
Vi använder numera Norton Lifelock 360 Delux för 5 enheter för 600 kr per år vilket är både virusskydd och VPN. Valde att slå ihop virusskydd och VPN för att förenkla. Funkar bra och är helt nöjd både för MSoft och Apple miljöer. Använder VPN mest för att tunnla media när det är IP adress styrt.
Om man behöver en väldigt stark VPN tex i länder med repressiv internet kontroll (tex Kina) så funderar StrongVPN utmärkt.
Ingen, att köpa en extern VPN-tjänst förbättrar inte säkerheten utan flyttar bara min eventuella sårbarhet till ett annat företag, som i de flesta fall är mindre seriöst än internetleverantören.
Jag smörjer istället in min router med prima huggormsolja, den skyddar mot hackers, virus, DNS-fel och ökar dessutom hastigheten med upp till en viss procent. PM om någon vill köpa en burk.
Jag använder NordVPN. Jag tror jag skrev upp mig för 3 år för $134.44 men det går att få superrabatt och trycka ned priset mer. Har kört VPN under många år och har alltid varit väldigt nöjd med NordVPN.
Man ska kanske hålla i minne att Banhof också varit i blåsväder för att skydda kriminella - så man väger in det i helheten. Säkert och bra men till vilket pris? är kommentaren jag fick från en god vän inom Polisen.
Banhof gav också svar på kritiken - se nedan.
De kan ju också ha ändrar på sitt regelverk.
Jag är väldigt skeptisk till ändamålsglidningarna vi sett ifråga om tex IPRED. Finns få aktörer som försöker föra en nyanserad debatt och jag försöker stötta dem.
Knäcka krypteringar etc är rätt bra så länge det sker utifrån domstolsbeslut och att det finns en struktur för att övervaka övervakarna. Just nu är debatten ett skämt: ”det är för jobbigt att övervaka övervakarna så de slipper bli övervakade” och så låter vi privata intressen köpa in sig i övervakningen
Visst är det viktigt att övervakarna övervakas, och det är säkert där det missas att åtgärda. Kanske av lättja eller att det åtminstone inte är helt lätt
Problemet, som jag ser det, är att kriminella är oerhört snabba att utnyttja ny teknik och sedan tar det ett (flera?) årtionde för lagstiftningen att hinna ikapp. Därför tror jag det är nödvändigt att politiker och polis, som till syvende och sist är ansvariga för lag och ordning, är mer pushiga än vad de varit historiskt. Åtminstone med den teknikutveckling som varit senaste åren. Och vi ska åtminstone inte klaga på kriminaliteten om vi inte är beredda på att anpassa oss.
Det jag tycker är lite märkligt i Sverige är att vi är rätt rabiata med integritet när det gäller om myndigheter kan samköra tex. bidragsregister och när Polisen ska ta bovar. Men sedan ligger så sjukt mycket personliga uppgifter öppet tillgängligt på nätet tex. adress, mobilnummer, när man fyller år, vart man bott tidigare, vem man bor med, hur stort och vilket värde ens bostad har, vilka företag man är engagerad i, om man har en dom mot sig (även när straffet är avtjänat) osv. osv. Kanske inte så konstigt vi har problem med identitetskapningar. Det kanske bara är jag, men tycker att vi är lite inkonsekventa som samhälle
Samkörning av register och att lagen får tillgång till rätt verktyg är absolut rimligt, men vi borde också kunna ställa krav på hur sekretess säkerställs. En riskanalys över vad som händer när informationen hamnar i fel händer och en plan utifrån det.
Sedan kör de tunga spelarna inte lättknäckta krypteringar. Enchro-historien gav en liten inblick i hur det kan se ut och de som använt mer än ett lager här kommer sannolikt gå fria.
Vid jobb hemifrån eller under resor så har vi en egen VPN på jobbet för att komma åt alla nätverksenheter som står på kontoret.
Privat har jag NordVPN. Används i princip bara vid privata utlandsresor för att komma åt samma tjänster som hemma. De brukar ha bra erbjudande om man köper långa abonnemang. Om man inte hittar bra erbjudande så tror jag de brukar vara rätt dyra. Har fungerat perfekt de gånger jag använt.