Lösenordshantering smidigt och säkert?

Vad är den smidigaste/bästa lösningen för hantering av lösenord till mail, hemsidor dator mm.

1Password är smidigt

8 gillningar

Jag använder Bitwarden som fungerar riktigt bra. Gratis och finns både som app och som tillägg till webbläsare.

15 gillningar

Klurigt att lägga till en 1 innan Password, det har jag aldrig orkat (just kidding :slight_smile: )

2 gillningar

Jag använder också 1password, de har klienter till alla vanliga plattformar, funkar utmärkt för mig. Där förvarar jag också kopior av körkort, pass och andra viktiga dokument. Sköter också (i min erfarenhet) ifyllning av formulär bättre än LastPass som jag använde förut.

3 gillningar

Kör du Apple-produkter har du det inbyggt i ditt iCloud. Enklare finns inte då den är gemensam för alla dina enheter där du är inloggad med ett och samma iCloud-konto.

2 gillningar

Keepass, men nog bland de krångligare verktygen. Men även oändligt anpassningsbar med addons. Men jag gillar att det är open source och man kör det lokalt. Brukar rekommendera Bitwarden till övriga som inte orkar köra kp.

4 gillningar

Har windows någon bra lösning?

Jag slår ett slag för Bitwarden som nämnts här tidigare, tar du betalvarianten så har du möjlightet att addera en hårdvarunyckel också för högre säkerhet. Jag har kört så i många år med gott reslultat. Gillar du att pilla och tanken på att inte ha dina lösenord i molnet tycker jag KeepassXC är en bra lösning. Båda lösningarna har jag bra erfarenhet av och de finns för alla plattformar.

6 gillningar

Om man kan tänka sig hänge sig åt Googles (Chrome) lösning så funkar den bra tycker jag. Jag kör så. Då får man helst köra chrome både på mobilen och datorn, annars försvinner smidigheten lite.

NordPass använder jag. Fungerar mycket bra både i mobil och på min PC.

Håller helt med dig om dessa. Dessutom kan man sätta “emergency access” som kan komma åt ditt konto om något skulle hända dig: länk
Det vet jag inte hur vanligt det är.
Kräver dock betallösningen för den som skapar den.

Håller med ett par tidigare som förordat 1Password - kostar lite men är smidigast tycker jag, speciellt om man blandar mac, ios, android och windows

Kör LastPass. Kostar en del. Har inte jämfört. Finns möjlighet till ”emergency access”. Familjekonto finns.

1 gillning

Jag vet att det inte var det du frågade om men jag brukar skriva upp lösenorden på ett papper. Inte hela lösenorden men med ett system som jag förstår!

Allt utom 100% fri mjukvara/open source är en onödig säkerhetsrisk. Tjänster som 1password, lastpass osv. blir ständigt hackade och komprometterade då det är proprietär mjukvara.

Använd Keepass eller möjligtvis bitwarden som du syncar med en molntjänst.

3 gillningar

I Apples ekosystem så fungerar den inbyggda lösenordshanteraren tillsammans med kreditkortshanteraren i Safari och lösenordsskyddade anteckningar.
Men 1Password gör allt detta i samma app. Mycket smidigare. Men inte gratis.
Säkerhetsmässigt vet jag inte vilken som är bäst. Har dock aldrig haft problem med 1Password under de tio år jag kört appen.

1 gillning

En annan röst för Bitwarden. Eventuellt Vaultwarden om du är nördig.

2 gillningar

Kör faktiskt på den här modellen också, med autogenererade lösenord för individuella siter.
Förutsätter förstås att man använder chrome överallt, vilket ger en liten inlåsning som jag egentligen inte gillar.

Jag kör också Chrome och har autogenererade lösenord till alla sidor förutom till min Gmail. På mobilen (Pixel 6) kör jag däremot Brave då den har inbyggd adblock. Dock synkar inte lösenorden mellan Chrome på PC och Brave på telefonen, så emellanåt får jag exportera alla lösenord från Chrome på PC till Brave på PC som synkar det med Brave i telefonen. Lite stökigt, men är man teknikintresserad är det mest kul. Finns säkert bättre sätt, men tycker detta funkar för egen del!