IT-säkerhet för eget företag

Efter veckans senaste hackningar, vilka åtgärder har ni skaffat eller redan har etablerat i era företag för att skydda er mot olika eventuella IT-brott?

Nu är jag ju ensam, men man kommer ganska långt med att inte öppna filer från okända avsändare eller surfa på konstiga sidor. Sedan använder jag Google Drive med versionshistorik för att kunna dra ner äldre versioner om det skulle krävas samt en off-site backup som jag gör kanske en gång i kvartalet där jag kopierar ner filer till en extern hårddisk. Använder även VPN när jag inte är hemma.

Vet dock inte alls om ovan är tillräckligt… :man_facepalming:

1 gillning

Som liten egenföretagare kommer man långt med att använda password manager, typ LastPass, och tvåfaktorsautentisering på viktiga applikationer så som Office 365 osv. Mycket av IT-säkerheten handlar om att begränsa möjligheterna till ”mänskliga misstag”.

2 gillningar

Jag jobbar som egen företagare inom IT men inte just säkerhet utan inom webb.

Som sagt innan, du kommer väldigt långt med ganska enkla metoder. Att du som småföretagare ska bli utsatt för en riktad attack är rätt låg. Ofta handlar det om automatiserade attacker. Som nämnt ovan att inte öppna skumma bilagor osv.

• Använd aldrig samma lösenord för dina konton. Det cirkulerar listor med vanliga lösenord och epost-adresser. Använd LastPass eller 1Password. Du kan själv kolla om dina lösenord eller epost-adresser är på vift. https://haveibeenpwned.com

• Använd tvåfaktors autentisering överallt där du kan, helst då inte via SMS. Drygt att hålla på med men gör allt mycket säkrare. Det finns inbyggt i 1Password.

• Två backupper, varav en helst off-site

• Har ni servrar exponerat internet. Se till att det inte gör att logga in via SSH med användare och lösenord. Eller FTP för den delen.

2 gillningar